تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۲۱۸۶۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا ارتزاق مشاغل غیررسمی را با مشکل جدی مواجه کرده است
 یک اقتصاددان با بیان اینکه اثر کرونا بر اقتصاد کشور را باید همراه با تحریم‌ها تحلیل کرد، یادآور شد که تاخیر در ورود واکسن کرونا به کشور یکی از عواملی است که باعث شده اقتصاد کشور لطمه‌های جدی از کرونا ببیند و ارتزاق بسیاری از افرادی که از طریق مشاغل و فعالیت‌های غیر رسمی درآمد داشتند را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مرتضی افقه اظهار کرد: اثر کرونا بر اقتصاد کشور را باید همراه با تحریم‌ها تحلیل کرد زیرا کشورهایی که به لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی داشتند کمتر از کرونا آسیب دیده‌اند اما ایران به دلیل تشدید تحریم و فشارهای اقتصادی، ضربه مهلکی از کرونا خورد و اقتصادمان آسیب دید.

وی افزود: کرونا اگرچه بخش‌های قابل توجه از واحدهای اقتصادی را به تعطیلی کشاند و بیکاری زیادی را در کشور ایجاد کرد اما برای برخی از بخش‌ها از جمله بخش‌های اینترنتی، پزشکی، غذایی و... اثرات مثبت داشت.

این اقتصاددان با بیان اینکه متاسفانه کرونا ضربه شدید به بخش اقتصاد غیررسمی کشور وارد کرد، گفت: در شرایط شیوع کرونا در کشور واحدهای اقتصادی بزرگ و شرکت‌های بزرگ چندان لطمه‌ای از کرونا ندیدند، اما بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط که از قبل نیز به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه بودند، موج کرونا آن‌ها را با مسایل و مشکلات بسیار جدی مواجه کرد.

وی با بیان اینکه اثر کرونا بر اقتصاد کشور را باید همراه با تحریم‌ها تحلیل کرد، افزود: تاخیر در ورود واکسن کرونا به کشور یکی از عواملی است که باعث شده اقتصاد کشور لطمه‌های جدی از کرونا ببیند و ارتزاق بسیاری از افرادی که از طریق مشاغل و فعالیت‌های غیر رسمی درآمد داشتند را با مشکل جدی مواجه کرده است.

افقه ادامه داد: افق و اینکه قرار است کرونا در کنار تحریم‌ها چه بلایی بر سر اقتصاد کشور بیاورد، چندان مشخص نیست و باید دید در ادامه راه چه شرایطی برای جهان و کشور ما رقم می‌خورد.

این اقتصاددان خاطرنشان‌کرد: البته اگر بتوانیم در FATF به توافق برسیم و بخشی از تحریم‌ها لغو شوند و طلب حدود ۳۰ میلیارد دلاری از کشورهای خارجی را دریافت کنیم، قطعا شرایط اقتصادی دولت و به تبع آن وضعیت مردم بهبود پیدا خواهد کرد. تحریم‌ها و نبود روابط بانکی ناشی FATF از مهمترین عواملی هستند که با همراهی کرونا اقتصاد ما را نشانه رفته و با مشکلات جدی مواجه کرده‌اند.

افقه گفت: اگر گشایش‌هایی در بحث منابع مالی برای کشور به وجود بیاید، دست دولت بازتر خواهد شد و می‌تواند در همین شرایط به واحدهای اقتصادی که در اثر کرونا آسیب جدی دیده‌اند کمک کند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار