تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۱۸۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا خوزستان قرمز است، بقیه آبی؟
در روزهای گذشته، شاهد افزایش ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان بوده‌ایم و به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان و همچنین سخنگوی ستاد ملی کرونا، ظرفیت بیمارستان‌های اهواز تقریبا تکمیل شده است. ادارات استان از امروز تا پایان سال با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت خواهند کرد، پاساژها و مجتمع‌های تجاری بزرگ شهر پلمب شده‌اند و بسیاری از کسب و کارهای استان نیز ضرر می‌دهند.

سوال مهمی که مطرح است این است که چه شد که خوزستان که ماه گذشته بر اساس رنگ‌بندی وزارت بهداشت، روزهایی آبی را می‌گذراند، به سرعت قرمز شد و قرمز ماند؟ چرا ویروس جهش‌یافته موسوم به "انگلیسی" در خوزستان قربانی می‌گیرد، ولی دیگر استان‌ها به زندگی عادی خود می‌پردازند؟

استان خوزستان از زمان جنگ تحمیلی تاکنون آسیب‌های فراوانی دیده است؛ در آن دوران به ویرانه‌ای تبدیل شد و بسیاری از صنایع و کارخانه‌های این استان آسیب جدی دیدند، با این وجود ماند و مقاومت کرد. پس از آن، با آسیب‌های متعدد ناشی از تغییرات اقلیمی، انتقال آب، گرد و غبار، سیل مواجه شد و اگر در مقوله‌ای مانند صنعت نیز رشد کرده است، جز آلودگی، نفع دیگری از آن نبرده است و به همین دلیل می‌بینیم که برخی شهرهای خوزستان، استانی با بیش از چهار و نیم میلیون نفر جمعیت و منابع عظیم نفت و گاز، در فقر به سر می‌برند.

از جمله کمبودهای خوزستان، در بخش بهداشت و درمان است و استانی با جمعیت بالا و پراکنده، امکانات بیمارستانی اندکی دارد و این در حالی است که بخش عمده‌ای از این ظرفیت نیز به بیماران غیربومی اختصاص می‌یابد. نشان به آن نشان که چند ماه پس از شیوع کرونا در کشور، بیمارستان رازی اهواز که نخستین بیمارستان پذیرنده مبتلایان به کرونا بود، هنوز از داشتن دستگاه ونتیلاتور بی‌بهره بود.

امروز خبری خواندم و عکسی دیدم که موجب نگارش این متن شد. عکسی از ازدحام بازار تهران و خبری به نقل از استاندار همدان که گفته بود مانع ورود خودروهای پلاک خوزستان به همدان می‌شود.

بازار تهران

از تابستان گذشته که شاهد رشد ابتلا به کرونا در خوزستان بودیم تا به امروز، بسیاری از مردم این استان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده‌اند و حتی می‌توان گفت به دلیل موج خبری ایجادشده در خصوص میزان ابتلا به کرونا در خوزستان، اندکی بیش از دیگر استان‌ها نیز رعایت می‌کنند. این در حالی است که مشاهدات عینی نگارنده حاکی از آن است که به عنوان مثال میزان استفاده از ماسک در تهران کمتر از خوزستان است و ازدحام مترو تهران از بازارهای اهواز، بیشتر؛ پس چه اتفاقی افتاده است؟

این روزها بسیاری از بازارهای خوزستان تعطیل است، آن هم در روزهایی که عمده فروش بازاریان در یک ماه منتهی به عید نوروز است و حالا خوزستانی‌ها از آن بی‌بهره‌اند، در حالی که بازارهای تهران، همدان، اصفهان و بسیاری از شهرهای دیگر شرایط عادی خود را سپری می‌کنند و شاهد ازدحام جمعیت در این بازارها هستیم.

بازار همدان

به چند نکته فکر کنیم:

•    روزانه حداقل ۲۵ پرواز از فرودگاه‌های اهواز، آبادان، دزفول و ماهشهر به دیگر استان‌های کشور انجام می‌شود و تعداد زیادی از مسافران نیز توسط اتوبوس و قطار سفر می‌کنند. چطور می‌توان توجیه کرد که خوزستان یک ماه است با ویروس کرونا انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کند و استان‌های دیگر، حتی استان‌های همجوار، چنین وضعیتی ندارند؟

•    سیستم بهداشت و درمان تا زمانی که ظرفیت داشته باشد، وضعیت بحرانی اعلام نمی‌کند و آن زمان که ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل می‌شود، اعلام می‌شود که وضعیت بحرانی است. همان طور که پیش از این نیز ذکر شد، تعداد بیمارستان‌های خوزستان به نسبت جمعیت این استان، اندک است و به همین دلیل خیلی زودتر به شرایط تکمیل ظرفیت می‌رسد. ضمن آنکه بسیاری از بیماران نیز از استان‌های همجوار به خوزستان مراجعه می‌کنند.

•    در روزهای اخیر تصاویری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر برپایی مراسم عروسی و عزا در خوزستان و اینگونه بیان شد که خوزستانی‌ها بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی، عزا و عروسی برگزار می‌کنند. در همه استان‌ها افراد بی‌توجه به اصول بهداشتی وجود دارند و خوزستانی‌ها مردمی متفاوت از دیگر استان‌های کشور نیستند. همین روزها در تهران و دیگر استان‌ها عروسی برگزار می‌شود و خانواده‌های متوفیان کرونا، عزیزان خود را بدون توجه به اصول بهداشتی دفن می‌کنند.

•    مدیران ارشد برخی استان‌ها توجه به رعایت نکات بهداشتی در سطح شهرهای استان تحت مدیریت خود را رها کرده‌اند و خوزستان را مقصر گسترش احتمالی کرونا انگلیسی در استان‌شان می‌دانند؛ در حالی که حتی تعطیلی اصناف پس از ساعت ۲۱ را هم فراموش کرده‌اند.

بازار اهواز

•    بازاریان اهواز این روزها بسیار آسیب دیده‌اند. انتظار اختصاص بسته‌های حمایتی برای آن فروشنده‌هایی که به احترام دیگر هموطنان، از خیر فروش شب عید گذشته‌اند، انتظار زیادی نیست.

•    مدام بیان می‌شود که خوزستان ویژه است، آتشین است، قرمز است؛ شرایط ویژه و آتشین، اقدام ویژه و آتشین هم می‌طلبد؛ آیا چنین اقدامی را شاهد بوده‌ایم؟ آیا سهمیه ویژه واکسن به خوزستان اختصاص یافته است؟ آیا اعتبار ویژه‌ای دیده‌ایم؟ آیا مشوقی برای پرسنل از جان گذشته سیستم درمانی خوزستان پیش‌بینی شده است؟

بازار اهواز

•    به زودی تعطیلات عید هم به تعطیلات این روزهای خوزستان افزوده می‌شود و قطعا بسیاری از خوزستانی‌ها نیز سفر نوروزی نخواهند داشت. یادمان بماند آن روزها که از راه رسید و بازاریان تهران و دیگر شهرهایی که این روزها خوب می‌فروشند، راهی سفر نوروزی به شمال شدند، اگر کرونا گرفتند، خوزستانی‌ها را مقصر نکنیم.

یادداشت از: محمدامین صالحی‌نژاد، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار