تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۱۸۵۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کرونا همچنان در خوزستان می‌تازد
 کرونا بیش از یکسال است که همسایه، هم خانه و هم سفره ما شده است با این وجود هنوز افراد زیادی هستند که شوخی شوخی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کرونا جدی جدی جان آن‌ها و اطرافیانشان را می‌گیرد.

 رصد خبرهای یک هفته گذشته خوزستان بیانگر این است که آمار فوتی ها و بستری های کرونایی در این استان همچنان در صدر اخبار است، ویروسی که همچنان میان مردم این شهر دست به دست در حال چرخش است وقتی برای بار سوم خوزستان وارد وضعیت قرمز کرونایی شده است یعنی زنجیره کرونا قطع نشده است.
با وجود این که اکنون اغلب مردم از چگونگی راه های پیشگیری از کرونا مطلع شده اند اما برگزاری مراسم عروسی و عزا حاکی از این است برخی یا هنوز نمی خواهند کرونا را باور کنند یا اینکه از وجود این ویروس منحوس بی اطلاع اند.
در هفته دوم اسفند ماه همچون هفته اول این ماه پر فراز و نشیب وضعیت قرمز کرونا و محدودیت های خاص این وضعیت بر استان خوزستان حاکم بود بنا بر اعلام ستاد استانی با تعطیل شدن اصناف و بازار به غیر از واحدهای صنفی گروه یک تلاش شد از تجمع و تردد مردم در سطح شهرها جلوگیری شود.
شرکت توزیع برق اهواز در ۲ هفته گذشته تلاش کرد هر روز با قطع برق در ساعت ۱۹ در مناطق پرتردد و بازارچه های اهواز از تردد و تجمع مردم در بازار و مناطق شلوغ جلوگیری کند.
محدودیت های ترافیکی در ورودی و خروجی های خوزستان تشدید شده و مبادی ورودی و خروجی به روی خودروهای غیربومی بسته شده اند.
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا هستند و اغلب بیمارستان های اهواز نیز از بیماران بستری کرونایی پر شده اند طبق گفته سخنگوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان روزانه بیش از ۱۰ هزار تست کرونا در این استان انجام می‌شود که ۵۵ درصد آن‌ها مثبت هستند و نشان از فعالیت ویروس در سطح شهرهای این استان دارد.
امید علیزاده از پرسنل مرکز بهداشت مسجدسلیمان، هاجر عیدی زاده از کارکنان بهداشت و درمان شهرستان گتوند و فاطمه نجم السادات نیروی شاغل در بیمارستان امیرالمومنین اهواز از جمله کارکنان کادر درمانی بودند که هفته گذشنه بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

توقف سفر به عتبات عالیات 
مدیر کل حج و زیارت استان خوزستان در نخستین روز هفته‌ای که گذشت اعلام کرد براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون، همه اعزام های زمینی و هوایی به عتبات عالیات از طریق این استان متوقف شده و هیچ اعزامی انجام نگرفته است اما طرحی با طرف عراقی در دست تدوین است که اگر بنا بر اعزام بود براساس این طرح اعزام ها صورت پذیرند اما در حال حاضر با توجه به شرایط اپیدمی کرونا، هیچگونه اعزام زائر تحت پوشش و سازماندهی سازمان حج و زیارت انجام‌ نمی شود.
پس از تایید ورود ویروس انگلیسی از مرز عراق به استان خوزستان به دستور قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان تردد مسافران از پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه ممنوع شد و این ممنوعیت برای مسافران همچنان ادامه دارد.
در همان روز یحیی میثم، سرپرست شبکه بهداشت و درمان اندیمشک وجود یک مورد کرونای جهش یافته انگلیسی در اندیمشک راتایید کرد و از مردم خواست برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جهش یافته و خطرناک دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه این ویروس در مقایسه با ویروس قبلی از انتشار بالا و مرگ و میر بیشتر و ابتلای افراد، با سن پایین تر برخوردار است.
 

هشدار استاندار به مدیران بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی
نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خوزستان هر شنبه پس از ستاد ملی در استانداری خوزستان برگزار می‌شود در این ستاد که آخرین وضعیت بیماری و چگونگی اعمال محدودیت‌ها بررسی و اعلام می‌شود، قاسم سلیمانی، استاندار خوزستان، خطاب به روسای اداراتی که پروتکل های بهداشتی را در محل مربوطه اجرا نمی‌کنند هشدار جدی داد و اعلام کرد روسای این دست از ادارات از سمت خود برکنار می شوند.
وی تاکید کرد: مسئول اداراتی که دستورالعمل های بهداشتی و اپلیکیشن ماسک را اجرایی نکنند در مرحله اول توبیخ و در مرحله بعد به هیات تخلفات ارجاع داده می شود در مرحله سوم رییس اداره با تنبیه سه ماه انفصال از خدمت مواجه می‌شود.
با وجود هشدارهای مکرر نهادهای متولی در استان خوزستان مبنی بر برگزار نکردن هرگونه آیین و مراسم و جلوگیری از هر گونه تجمع مردمی در شهرهای مختلف استان اما حسن نبوتی، سرپرست فرمانداری ایذه روز شنبه از برگزاری یک جشن عروسی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد که موجب ابتلای ۱۴ نفر از شرکت کنندگان در مراسم به ویروس کرونا شد.
 

واکسناسیون ایثارگران خوزستان
تا هفته گذشته سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به خوزستان اختصاص داده شد که بخش مهمی از آنها به کادر درمانی استان تزریق شد اما بخشی از این واکسن‌ها نیز به ایثارگران خوزستان اختصاص یافت، بر این اساس عبدالرضا فرجیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان در یکشنبه ای که گذشت، آغاز تزریق واکسن کرونا با اولویت نخست جامعه ایثارگران خوزستان را اعلام کرد و گفت: در مجموع در مرحله نخست تزریق واکسن کرونا به ایثارگران خوزستانی، ۶۹۶ دوز اختصاص یافته که تزریق آنها توسط دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان آغاز شد.
شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از بحث‌های اصلی و جدی کشور نه تنها سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داد بلکه به اقتصاد و همچنین بنگاه‌های تولیدی، خدمات فنی و مهندسی نیز آسیب وارد کرد از این رو یکشنبه گذشته استاندار خوزستان در شورای گفت و گوی بخش خصوصی از تاخیر در برخی پروژه‌های عمرانی به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و موانعی که در این دوران وجود دارد این تاخیرها طبق شرایطی مجاز است چراکه برخی از تاخیرهای پیش آمده در اجرای پروژه‌های عمرانی در خوزستان ناشی از محدودیت تردد و نوبت ‌بندی صورت گرفته در دستگاه‌های اجرای است.
اما در هفته ای که گذشت در کنار دیگر اخبار یکی از مسایل بسیار مهم و خبرساز در خوزستان مربوط به خبرهای اجبار تست PCR پیش از پرواز در فرودگاه اهواز بود بسیاری از مردم با توجه به هزینه این تست نسبت به این خبر واکنش‌هایی در فضای مجازی نشان دادند و اجباری بودن آن را ناعادلانه خواندند اما دکتر فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در همان روز اعلام کرد هیچ الزامی به انجام تست PCR وجود ندارد بلکه مسافران لازم است ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز خود تست سریع کرونا را انجام دهند که این تست کاملا رایگان است.
البته سازمان هواپیمایی کشوری روز یکشنبه اطلاعیه ‌ای در خصوص محدودیت ۷۰ درصدی پروازها به خوزستان، در راستای پیشگیری از شیوع کرونای انگلیسی صادر کرد که این دستور کمی بعد از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا لغو، و شرایط پرواز در فرودگاه‌های خوزستان به صورت عادی بازگشت.
 

قید فوریت در تامین سهمیه خاص واکسیناسیون کرونا برای خوزستان
روز دوشنبه با توجه به ادامه روند قرمز بودن وضعیت خوزستان از نظر کرونا، مجمع نمایندگان استان با ارسال نامه ای به ریاست جمهوری خواستار قید فوریت در تامین سهمیه خاص برای خوزستان درچارچوب طرح سراسری واکسیناسیون کرونا شد.
سید کریم حسینی، رییس مجمع نماینگان استان خوزستان در این باره گفت: وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، یک جو روانی منفی برای مردم ایجاد کرده است لذا خوزستان باید در اولویت سهمیه واکسن کرونا قرار گیرد با توجه به اینکه همه ۱۱ شهر قرمز کشور در خوزستان هستند ضروری است که برای رفع نگرانی مردم نگاه ویژه تری به این استان شود.
انتصاب اعضای ستاد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خوزستان از سوی استاندار این استان و اجرای حکم اعدام جاسم حیدری یکی از اعضای اصلی گروهک تروریستی حرکه النضال العربی لتحریر الاهواز و جبهه النصره که پس از انجام رسیدگی‌های قضایی مجرم شناخته شده بود از دیگر اخبار مهم روز دوشنبه هفته گذشته به شمار می رود.

وضعیت خوزستان ویژه شد

در روز سه شنبه هفته ای که گذشت رحمانی فضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت خوزستان را ویژه اعلام‌ کرد و گفت: وضعیت خوزستان از این حیث ویژه اعلام شد که همه دستگاه‌های عضو باید همه امکانات و ظرفیت ها را به استان خوزستان سرازیر کرده و کمک کنند خوزستان دچار مشکلی در زمینه اکسیژن و دستگاه اکسیژن ساز و دیگر تجهیزات مورد نیاز در بیمارستان ها نشود و دستور داد در صورت لازم در ایجاد و احداث بیمارستان و آماده کردن آنها اقدام شود.
پس از اعلام وضعیت ویژه در خوزستان استاندار خوزستان درخواست کرد اختیاراتی به خوزستان تفویض شود تا در مدیریت کرونا قاطعانه عمل شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز روز سه‌شنبه از ممنوعیت سفرهای نوروزی به خوزستان خبر داد و گفت: اگر وضعیت شهرهای استان قرمز، نارنجی و زرد باشد قطعا ستاد کرونا اجازه سفر به خوزستان را نخواهد داد در مجموع ملاک اصلی تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی سفرهای نوروزی با توجه به وضعیت بیماری کرونا ستاد ملی کرونا است و باید منتظر نظر نهایی ستاد ملی ماند.
در همین روز خبر صدور حکم سه سال انفصال از خدمت فرهاد ایزدجو، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان بسیار خبر ساز شد بلافاصله پس از نشر این خبر سازمان آب و برق خوزستان در واکنش به آن ضمن ارایه توضیحاتی اعلام کرد: آنچه باعث صدور این حکم شده به هیچ وجه موضوعی مانند اختلاس، ارتشا نیست بلکه تاوانی است که مدیرعامل این سازمان به خاطر حسن انجام مسوولیت خود و برای دفاع از بیت المال پذیرفت.

موافقت وزیر کشور با افرایش سهمیه واکسن برای خوزستان

در چهارمین روز هفته گذشته وزیر کشور با افزایش سهمیه واکسن کرونا با توجه به وضعیت شیوع این ویروس در استان و درخواست‌های متعدد مسئولان در این زمینه موافقت کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اما روز چهارشنبه با اشاره به کمبود پرستار در خوزستان گفت: تداوم وضعیت قرمز کرونایی در چندین شهرستان استان باعث شد فراخوانی به وزارت بهداشت ارسال شود تا در بحث کمبود پرستار از استان‌های دیگر به خوزستان کمک کنند امیدواریم کمبود پرستار در خوزستان از طریق به خدمت گرفتن نیرو از استان‌هایی که وضعیت بهتری از لحاظ کرونا دارند، برطرف شود.
از جمله خبرهای مهم در روز چهارشنبه می‌توان به صحبتهای سخنگوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان در خصوص اینکه یک سوم فوتی‌های کرونایی این استان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان دوام آوردند اشاره کرد.
بر این اساس دکتر فرهاد ابول نژادیان اعلام کرد پس از بررسی فوتی های کرونایی استان از تاریخ ۲۰ بهمن تا ۱۲ اسفندماه، مشخص شد ۷۰ درصد از یک سوم موارد فوتی استان، به محض ورود به اورژانس، اینتوبه شدند و یا فوت کرده بودند که این موضوع بیانگر مراجعه دیرهنگام بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها است.
 

بیمارستان‌های ارتش در خدمت بیماران کرونایی در آمدند
روز پنجشنبه هفته ای که گذشت بر اساس ابلاغیه جدید قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) ارتش جمهوری اسلامی ایران ،به نیروهای تابعه، در چارچوب مقابله با همه گیری ویروس کرونا دستور داد همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارتش مستقر در استان خوزستان با تمام ظرفیت، در اختیار بیماران کرونایی قرار گیرند.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در این باره اعلام کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت حاد شیوع این ویروس در استان خوزستان، قرارگاه پدافند زیستی امام رضا (ع) ارتش، ابلاغیه مجددی خطاب به نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.
همچنین بنا بر اعلام رییس مرکز بهداشت خوزستان در مرحله دوم تزریق واکسن کرونا تاکنون یک هزار و ۹۰۰ دوز واکسن به کارکنان بخش‌ مراقبت‌های ویژه و اورژانس بیمارستان‌های خوزستان تزریق شد.
پنجشنبه شب گذشته پس از کش و قوس فراوانی که در ماه های اخیر بر سر ماندن یا رفتن شهردار اهواز انجام شده بود بالاخره پس از نشست فوق العاده شورای اسلامی شهر توسط اعضای این شورا "موسی شاعری" شهردار اهواز از سمتش برکنار شد و ابراهیم نوشادی با رای اعضای شورای شهر بر مسند سرپرستی شهرداری اهواز نشست.
علی سمیر، رییس بیمارستان ابوذر اهواز نیز پنجشنبه از افزایش بیش از ۲ برابری کودکان کرونایی بستری در این بیمارستان در ۲ هفته اخیر خبر داد و گفت:تا روز پنجشنبه ۱۵ کودک بیمار در بیمارستان ابوذر بستری بودند.
رییس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: متاسفانه خانواده‌ها و به ویژه والدین این بیماری را جدی نمی‌گیرند و تصور می‌کنند کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند.
 

خنثی سازی توطئه ربایش
آخر هفته خوزستان با برگزاری آزمون دکتری آغاز شد اما مهم‌ترین خبر این روز خنثی‌سازی توطئه ربایش هواپیما در مسیر اهواز به مشهد توسط نیروهای یگان امنیت پرواز سپاه بود که براساس اطلاعیه سپاه توطئه ربایش یک فروند هواپیما با هوشیاری پاسداران یگان امنیت پرواز سپاه و با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان و دستگیری عامل آن خنثی شد.
در آخرین ساعت روز جمعه‌ای که گذشت بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونای خوزستان انجام تست کرونا برای تمامی مسافران در پایانه های استان در فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافری استان اجباری شد و از مسافران پیش از سوار شدن به وسائط نقلیه عمومی برون شهری تست کرونا گرفته می شود.
مسافران بدون داشتن نتیجه تست کرونای منفی اجازه سوار شدن به وسائط نقلیه عمومی از قبیل هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری را ندارند و در صورت تخلف با افراد برخورد قانونی می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار