تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۱۸۴۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل موسسه تحقیقات نیشکر:
امکان تبدیل ۵۰۰هزار تن پوشال نیشکر به کمپوست وجود دارد
  مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر وصنایع جانبی گفت: امکان تبدیل ۵۰۰هزار تن پوشال نیشکر در واحدهای هفت گانه نیشکری خوزستان به کمپوست ، ظرف یکبار مصرف و خوراک دام وجود دارد.

کوروش طاهرخانی روز پنجشنبه در جریان نخستین گام طرح جمع آوری پوشال نیشکر در کشت و صنعت سلمان فارسی با بیان اینکه جمع آوری سالانه این میزان پوشال به ارزش پنج هزار میلیارد ریال با برداشت سبز نیشکر امکان پذیر است افزود:با سرمایه گذاری در صنایع پایین دست و تبدیل این فراورده به کالاهای بسیار باارزش دیگر ضمن آنکه از سوزندان نیشکر جلوگیری می‌ شود اشتغال زیادی در این بخش‌ها شکل خواهد گرفت.
وی اجرای نخستین فاز این طرح میدانی به مساحت ۱۰۰هکتار و برداشت هر هکتار ۱۵ تا ۲۰ تن پوشال را شروع خوبی برای تداوم این طرح دانست و افزود:شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی این آمادگی را دارد تا مواد اولیه تولید کمپوست ، خوراک دام  وظروف یکبار مصرف که در پاکیزگی محیط زیست و پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرطان موثرهستند به صنایع پایین دست تحویل دهد.
مدیرعامل موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اشاره به فراورده های زیاد محصول نیشکر و ناکافی بودن سرمایه گذاری در صنایع پایین دست به دلایل زیاد از جمله تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی جبهه استکبار اظهار داشت: بخش مهمی از باگاس که از فراورده‌های باارزش نیشکر است به علت ناکافی بودن صنایع جانبی استفاده چندانی از آن نمی‌شود هرچند با راه اندازی کارخانه کاغذ سازی در کشت و صنعت سلمان فارسی در آینده‌ای نزدیک همه باگاس طرح‌های هفتگانه در کارخانه کاغذسازی به مصرف می‌رسد.
۲۵درصد محصول نیشکر ، باگاس است و در صورت راه اندازی کارخانه ۲۵۰هزار تنی کاغذسازی در کشت و صنعت سلمان فارسی که دی ماه پارسال عملیات اجرایی آن با محوریت ستاد اجرایی فرمان امام شروع شد بخش مهمی از باگاس نیشکر به کاغذ سفید تبدیل می‌شود.

طاهرخانی آمادگی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را برای بسترسازی صنایع پایین دستی محصول نیشکر اعلام کرد.

هم اکنون واحدهای تولید نئوپان یا تخته صنعتی ، الکل سازی ، خمیرمایه در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی راه اندازی شده‌اند.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی واحدهای هفت‌گانه نیشکری کشت و صنعت سلمان فارسی ، امام خمینی(ره)، میرزاکوچک خان ، دهخدا ، حکیم فارابی ، امیرکبیر و دعبل خزاعی درسطح ۸۴ هزار هکتار در جنوب و شمال اهواز از دهه ۷۰ شروع  شد و از ابتدای دهه ۸۰ یکی پس از دیگری به بهره‌برداری رسید.
این کشت و صنعت‌ها به تنهایی حدود ۴۰ درصد شکر کشور را تامین می‌کنند.
واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون در شمال خوزستان از دیگر واحدهای مستقل تولید شکر در استان هستند.
نیاز سالانه کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است که از این میزان ۱.۵میلیون تن در داخل تولید و حدود۷۰۰هزار تن شکر خام از خارج وارد می‌شود که بخش مهمی از شکر خام (زرد) وارداتی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به شکر سفید تبدیل می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار