تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۱۸۴۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هفته آینده تصمیمات جدیدی برای خوزستان گرفته می‌شود / آزمون‌های کشوری برگزار می‌شوند
  سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: با توجه به اینکه لود عمده بیماری در خوزستان است و پر ریسک‌ترین جای کشور، خوزستان است خواهش کردیم تعداد بیشتری واکسن در اختیار خوزستان قرار بگیرد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در خصوص آخرین وضعیت خوزستان در شیوع کرونا اظهار کرد: تعداد موارد سرپایی خوزستان از اواخر دی‌ماه، افزایش یافت و شدت شیوع بسیار بالا بود و از ۱۰ بهمن‌ماه با سیر افزایشی بیماران بستری در خوزستان مواجه شدیم.

 وی افزود: در بازه ۱۰ تا ۱۶ بهمن‌ماه به دلیل سرعت انتشار بالای این ویروس در خوزستان، ویروس کرونا را از نظر موتاسیون مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که ویروس در خوزستان سوش موتاسیون‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: این بررسی در شهرهای آبادان، اهواز و سپس در دیگر شهرها انجام شد و اکنون مشخص شده است که سوش غالب در خوزستان سوش انگلیسی است.

وی افزود: حدود ۵۶ درصد از نمونه‌هایی که در خوزستان ارزیابی شده‌اند، سوش انگلیسی هستند که این مساله، باعث افزایش سرعت انتشار و قدرت بیماری‌زایی شده است و به تبع آن، مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

ابول‌نژادیان گفت: با توجه به وضعیت استان خوزستان، محدودیت‌های وضعیت قرمز در ۱۱ شهر خوزستان اعمال شد که البته در روزهای اول اجرا به صورت کامل نبود اما اکنون حدود دو هفته است که محدودیت‌ها در خوزستان با شدت بیشتری در حال اجرا است اگرچه که هنوز وضعیت شهرها شلوغ است و وقتی به شهر مراجعه می‌کنید می‌بینید که عمده مردم در حال رفت و آمد هستند.

وی تصریح کرد: یکی از عواملی که هنوز در خوزستان به ثبات نرسیده‌ایم و روند ابتلا کاهشی نشده، همین ترددهای مکرر است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: بسیاری از افراد، ویروس را از بیرون به درون خانه می‌برند و براساس آنچه ارزیابی شده است حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از موارد انتشار در درون خانه‌ها صورت می‌گیرد زیرا رفت و آمدها همچنان میان دوست و فامیل و آشنایان وجود دارد و این باعث شده که تعداد موارد بیماری در خوزستان همچنان بالا باشد.

وی با اشاره به افزایش بیماریابی در استان خوزستان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵ هزار تست در خوزستان انجام شده و این تعداد، یک رکورد در کشور است. یکی از راهبردهای اساسی در مدیریت کرونا، افزایش شناسایی تعداد کیس‌های بیمار و قرنطینه آن‌ها است. این کار در خوزستان به عنوان یک راهبرد در حال انجام است.

ابول‌نژادیان افزود: ما از بیماریابی بیماران سرپایی نگران نیستیم و این مساله نقطه قوت ما است زیرا اگر این بیماران پیدا نشوند، دو هفته بعد این بیماران را در بیمارستان مشاهده خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه تست و شناسایی ویروس کرونای انگلیسی گفت: کیت‌های تشخیص ویروس کرونای انگلیسی فرقی با کیت‌های تشخیص سوش ووهان ندارد و تنها موتاسیون این ویروس‌ها متفاوت است که در خوزستان نیز امکان تشخیص موتاسیون انگلیسی را داریم.

وی گفت: برای کنترل این ویروس در حوزه بهداشت، یکی از راهبردها اعمال محدودیت‌ها است که در این زمینه، سازمان‌های مختلفی باید همکاری کنند. مدیریت ستاد کرونای خوزستان اکنون در حال انجام این کار است و محدودیت‌ها اعمال شده است.

ابول‌نژادیان افزود: تصمیمات جدیدی در هفته آینده برای خوزستان اتخاذ خواهد شد زیرا ما در وضعیت قرمز هستیم و هنوز شهرها شلوغ هستند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل این مساله آن است که گروه ۱ شغلی تعداد زیادی از مشاغل را در بر می‌گیرد؛ ممکن است ستاد استانی تصمیمات متفاوتی بگیرد و محدودیت‌های بیشتری در این زمینه اعمال کند. بسیاری از سازمان‌ها نیز انجام امورشان به صورت الکترونیکی است اما مردم همچنان عادت دارند که کارهای خود را حضوری انجام دهند.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان اظهار کرد: ستاد خوزستان با هماهنگی فرمانداری‌ها، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تعزیرات و سازمان صمت بازدیدهای مشترکی از اصناف و ادارت و بخش‌های مختلف انجام می‌دهند و در دو هفته اخیر حدود ۱۰ هزار بازدید مشترک انجام شده است.

وی افزود: در این مدت، حدود یک هزار و ۱۰۰ واحد پلمب شده‌اند که هشت بانک جزو این واحدها بودند و مجبور شدیم نسبت به پلمب آن‌ها اقدام کنیم. برخی سازمان‌های دولتی در برخی شهرستان‌ها نیز پلمب شده‌اند.

ابول‌نژادیان در خصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان نیز گفت: متوسط استفاده از ماسک در خوزستان اکنون حدود ۸۲ درصد است؛ این وضعیت نسب به پیک‌های گذشته بسیار بهتر شده و همراهی مردم در این زمینه بسیار خوب است البته کافی نیست و انتظار رسیدن این عدد به ۹۵ درصد را داریم.

وی در خصوص اعلام وضعیت ویژه کرونایی در خوزستان تصریح کرد: برای تامین ظرفیت بیشتر تخت‌های بیمارستانی در خوزستان بسیار تحت فشار هستیم و تلاش‌های بسیاری برای تامین تجهیزات و تخت‌های بیمارستانی در حال انجام است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان بیان کرد: چهار دستگاه اکسیژن‌ساز بزرگ در طول هفته وارد استان خوزستان شده است. مشکل دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستان‌های رامهرمز و دشت آزادگان نیز حل شده است.

وی افزود: از نظر ونتیلاتور نیز کمک ویژه‌ای به خوزستان شده است و باز هم قرار است تجهیزات بیشتری وارد خوزستان شود. برای تامین واکسن نیز از وزیر بهداشت خواهش شده است که سهمیه بیشتری به خوزستان اختصاص یابد زیرا کادر درمان در خوزستان تحت فشار هستند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: حدود ۱۲۳ نفر از پرسنل کادر درمان خوزستان در یک هفته گذشته به کرونا مبتلا شده‌اند و پنج نفر از آن‌ها بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از وزیر بهداشت در خصوص تامین واکسن مورد نیاز برای کادر درمان خوزستان صحبت‌هایی شده و ایشان نیز قول مساعد داده‌اند و امیدواریم بتوانیم پرسنل حوزه بهداشت و درمان خوزستان را با تعداد بیشتری واکسن در برابر این ویروس مقاوم کنیم.

وی ادامه داد: همچنین صحبت‌هایی شده تا بتوانیم بیماران خاص استان خوزستان را زودتر از دیگر استان‌ها واکسن بزنیم. با توجه به اینکه لود عمده بیماری در خوزستان است و پر ریسک‌ترین جای کشور، خوزستان است خواهش کردیم تعداد بیشتری واکسن در اختیار خوزستان قرار بگیرد.

ابول‌نژادیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به برگزاری برخی آزمون‌های کشوری در خوزستان افزود: این آزمون‌ها کشوری هستند و برای آن‌ها تمهیدات جامع و کاملی اندیشیده شده است. برخی از آزمون‌هایی که مربوط به بخش پزشکی هستند امکان لغو آن‌ها نیست زیرا نمی‌توان چرخه آموزش را در دانشجویان پزشکی متوقف کرد و به کمک آن‌ها در بیمارستان‌ها نیازمند هستیم.

وی افزود: آزمون‌هایی که کشوری هستند مطابق کل کشور برگزار خواهند شد اما برای آن‌ها تمهیدات خاصی را در نظر گرفته‌ایم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار