تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۱۸۳۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نحوه انتخاب و خرید بذر سبزی را بیاموزید

نحوه انتخاب و خرید بذر سبزی را اطلسی ها بیاموزید

خرید بذر سبزی ساده به نظر می‌رسد اغلب افراد فکر می‌کنند با تهیه بذر و قرار دادن آن‌ها در خاک و آبیاری، بذرها سبز شده و خود به خود بعد از گذشت مدتی سبزیجات آماده چیدن می‌شوند؛ اما این غلط است چراکه برای کاشتن هر نوع تخم سبزی اول باید شرایط مناسب محیطی و نیازهای آن را سنجید. در اولین قدم قبل از هر چیز به این سؤالات پاسخ دهید. بذر را در چه فصلی قرار است بکاریم؟ محلی که برای کاشت بذر در نظر گرفته‌ایم چه شرایط نوری دارد؟ این سبزی رشد علفی دارد یا بوته‌ای؟ سبزیجات حاصل از کاشت این بذرها فصلی هستند یا چند ساله؟ و در نهایت باید بدانید چه سبزی را دوست دارید بکارید و از پرورش و خوردن محصول آن قرار است لذت ببرید. پاسخ به این سؤالات کمک می‌کند تا یک خرید درست انجام دهید و پس از کاشت به نتیجه مطلوب برسید. در ادامه پاسخ به این سؤالات را بررسی می‌کنیم.

محلی که برای کاشت بذر در نظر گرفته‌ایم چه شرایط نوری دارد؟

نحوه انتخاب و خرید بذر سبزی را اطلسی ها بیاموزید

نور مهمترین فاکتور در جوانه زنی و رشد بذر سبزیجات می‌باشد. تمامی سبزیجات برای رشد و نمو به آفتاب مستقیم نیاز دارند اما ممکن است برای سبزیجات مختلف میزان آن کمی تفاوت داشته باشد. پس اگر حداقل 4 ساعت و بیشتر آفتاب داشته باشید می‌توانید بعضی از انواع بذر سبزیحات را بکارید. برای مثال بذر جعفری، بذر نعناع، بذر شلغم، بذر گشنیز، بذر شاهی جز بذر سبزیجاتی هستند که در حداقل 4 ساعت آفتاب و در نیم سایه هم می‌توانند جوانه زده و رشد کنند البته اگر بیشتر هم باشد بهتر. بذر سبزیجاتی نظیر بذر تره، بذر کلم، بذر مرزه، بذر ریحان، بذر نخود، بذر تربچه و بذر پیازچه نیز به نور مستقیم در حدود حداقل 6 تا 8 ساعت احتیاج دارند. سبزیجات عمل آمده از بذر لوبیا، بذر شنبلیله، بذر کنگر فرنگی، بذر مارچوبه، بذر هویج و بذر فلفل نیز در بیشتر روز به نور خورشید احتیاج دارند بنابراین با توجه به این نیازهای نوری تخم سبزی مورد نظر خود را انتخاب و تهیه کنید.

بذر را در چه فصلی قرار است بکاریم؟

بعضی سبزیجات در بهار و تابستان و بعضی در پاییز و زمستان کشت می‌شوند بنابراین در هر فصل بذر سبزیجات مناسب همان فصل را بکارید. برای مثال بذر اسفناج در پاییز کاشته شده و در اواسط زمستان برداشت می‌شود. البته فصل کاشت با توجه به اقلیم منطقه هم ممکن است تغییر کند یعنی در مناطق خیلی سرد و کوهستانی می‌توان اسفناج را زودتر و در اواخر تابستان هم کاشت یا اوایل بهار. در مثالی دیگر بذر فلفل مختص فصول گرم سال است بنابراین در تمام بهار و تابستان قابل کشت است و تا اوایل پاییز باردهی دارد.

سبزیجات انتخاب شده رشد علفی دارند یا بوته‌ای؟

نحوه انتخاب و خرید بذر سبزی را اطلسی ها بیاموزید

هنگام خرید بذر سبزی به نحوه کاشت و رشد آن دقت کنید. اگر سبزیجات علفی باشند در تراکم بالا کشت می‌شوند و رشد برگ و شاخه و ریشه آن‌ها محدود است بنابراین برای کاشت آن‌ها از فضاهایی با مساحت کم هم می‌توان به راحتی استفاده کرد. برعکس در رشد بوته‌ای، بذرها با فاصله کاشته شده و شاخ و برگ و ریشه نسبتاً زیادتری تولید خواهد شد. اگر رشد تخم سبزی مورد نظر بوته‌ای باشد به مساحت و فضای بیشتری هم نیاز است. البته در منازل اغلب بذر سبزیجات در گلدان کاشته می‌شود بنابراین بسته به نوع سبزی اندازه و مدل و جنس گلدان را انتخاب کنید. اینکه گلدان و زیرگلدانی پلاستیکی یا سفالی باشد و اندازه آن‌ها بسته به محل نگهداری گیاه و محدودیت فضا دارد که خود به راحتی می‌توانید این را تشخیص دهید. با توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت برای کاشت بذر سبزیجات بوته‌ای مثل بذر فلفل یا بذر لوبیا و ... بهتر است از گلدان‌های عمیق‌تر استفاده و برای کاشت بذر سبزیجات علفی مثل بذر ریحان، بذر شاهی، بذر جعفری، بذر تربچه و ... می‌توان از گلدان‌های کم‌عمق‌تر و کوچک‌تر استفاده کرد.

سبزیجات حاصل از کاشت این بذرها فصلی هستند یا چند ساله؟

اینکه در خرید بذر سبزی به فصلی یا چند ساله بودن سبزی توجه کنیم امری هوشمندانه است. سبزیجات فصلی دوره جوانه زنی، رشد و برداشت خود را در طی یک فصل یا چند ماه به اتمام می‌رسانند برای نمونه کاشت بذرهایی مثل بذر شاهی، بذر ریحان، بذر شوید و بذر تربچه به شما سبزیجاتی فصلی خواهند داد. در مورد سبزیجات چند ساله باید گفت بعد از کاشت بسته به نوع تخم سبزی کاشته شده از یک تا چند سال قابل برداشت و استفاده هستند. اگر محلی دارید که قرار نیست هر زمان در آن تغییر ایجاد و یا چیز جدیدی کاشته شود می‌توانید اقدام به کشت سبزیجات چند ساله کنید و با یک بار کشت تا چند سال از برداشت و مصرف محصول خود لذت ببرید. مزیت سبزیجات فصلی نیز امکان تنوع در کاشت آنهاست یعنی در سال شما قادر خواهید بود تا چند نوع تخم سبزی را در یک محل پس از هر برداشت بکارید. بذر تره، بذر نعنا، بذر پونه، بذر جعفری و بذر مارچوبه از جمله بذر سبزیجات چند ساله هستند.

برای خرید اینترنتی بهترین بذر، کود، خاک، گلدان و لوازم باغبانی به سایت فروشگاه اینترنتی اطلسی ها به نشانی اینترنتی www.atlasiha.com مراجعه کنید و از تخفیفات ویژه عید استفاده کنید.

:
:
:
آخرین اخبار