تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۲۱۸۳۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تجهیزات ابزار دقیق
تجهیزات ابزار دقیق

ابزار دقیق یعنی ابزار+دقیق (ابزار به علاوه دقیق)، یعنی ابزار هایی که دقیق کار می‌کنند. ما در این مقاله به معرفی 2 تا از پرکاربرد ترین تجهیزات ابزار دقیق یعنی فلوسوئیچ و پرشر سوئیچ می پردازیم.

فلوسوئیچ

فلو سوییچ یا سوئیچ جریان نوعی ابزار دقیق است و برای نظارت بر جریان هوا، بخار و مایعات مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه فلو سویچ این توانایی را دارد تا یک سیگنال را به دستگاهی دیگر مثل پمپ آب ارسال کرده و سپس از این جریان برای روشن و خاموش کردن پمپ استفاده نماید. به طور کلی می توان گفت به حرکت جسمی گاز، مایع و یا بخار در یک لوله جریان گفته می شود و این جریان منجر به سوئیچ شدن می شود. فلو سویئچ در بیشتر مواقع برای نگهداری کردن از پمپ ها و خنک کننده ها به کار برده می شود. دستگاه فلو سوئیچ مجهز به یک زنگ هشدار بوده و در زمان هایی که جریان خیلی بالا یا خیلی پایین است، زنگ هشدار آن به صدا در می آید. زمانی که هیچ جریانی وجود ندارد، فلو سوئیچ قادر است یک جریان را متوقف کند ولی در مواقعی که جریان وجود دارد، موتور دستگاه حرکت می کند و در صورت لزوم با زنگ هشدار اخطار می دهد. از فلو سوئیچ در موارد زیادی مانند سیستم های گرمایش آب گرم، تهویه مطبوع، تجهیزات خنک کننده، سیستم های آتش سوزی و سیستم های کلرینگ استخر استفاده می شود. در حقیقت می توان گفت فلو سوئیچ ها به دو قسمت سوئیچ جریان هوا و سوئیچ جریان مایع طبقه بندی می شوند. علاوه بر این فلو سوئیچ ها در فرآیندهای مختلف صنعتی و همچنین در صنایع مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. فلو سوئیچ می تواند سیگنال های مختلف را با توجه به نیاز صنایع مختلف، به سایر دستگاه ها گزارش نماید. به این ترتیب و از طریق این گزارش، آنها قادر خواهند بود به موقع خاموش یا روشن شوند. به طور کلی می توان گفت فلو سوئیچ ها عملکرد بسیار خوبی داشته و همچنین مقاومت زیادی در برابر انواع خوردگی دارند. در هنگام خرید یک فلو سوئیچ باید مواردی مثل نوع و نحوه اتصال فلو سوئیچ، رنج آن و همچنین چگالی آن نیز توجه نمود.

فلو سوئیچ دارای انواع مخلتفی بوده و هر کدام از آنها کاربرد مختلفی دارند. یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها در انواع ابزار دقیق فلو سوئیچ هوا است و از این دستگاه برای تشخیص تغییر سرعت هوا و گاز در سیستم های مختلف، استفاده می شود. فلو سوئیچ هوا در بیشتر مواقع در فرآیندهایی که سرعت آنها بالا و پایین می شود، مورد استفاده قرار می گیرند. فلو سوئیچ مایع یکی دیگر از انواع فلو سوئیچ بوده و برای برنامه های کاربردی از جمله موتورها، سیگنال ها و تجهیزات الکتریکی به کار برده می شود. علاوه بر این فلو سوئیچ های مایع برای تشخیص دادن جریان عبوری در سیستم های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی که جریان در این سوئیچ قطع شود یا مشکلی در این سیستم ایجاد شود، با به صدا درآوردن زنگ هشدار، اخطار می دهد. یکی دیگر از انواع فلو سوئیچ، فلو سوئیچ دیسکی می باشد. در این فلوسوئیچ نوعی جریان سیال به پره وارد می شود که موجب بالا و پایین رفتن دیسک می شود. این حرکت موجب کاهش یا افزایش قسمت مغناطیسی می شود و به این ترتیب مغناطیس، موجب فعال شدن سوئیچ می شود. عملکرد این فلوسوئیچ تا حد زیادی شبیه به فلو سوئیچ پره ایی است. در فلو سوئیچ پره ایی، با وارد شدن جریان هوا به داخل لوله ها پره در جهت هوا حرکت می کند.

پرشر سوئیچ

پرشر سوییچ یا سوئیچ فشار از تجهیزات ابزار دقیق بوده و انواع مختلفی دارد. پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار نوعی ابزار دقیق است و برای کنترل وضعیت فشار در یک محیط فرآیندی به کار برده می شود. پرشر سوئیچ می تواند وضعیت فشار یک فرآیند تولیدی را تحت کنترل خود درآورد. به طور کلی می توان گفت یکی از دلایل استفاده از پرشر سوئیچ این است که وقتی فشار به طور نامناسب و غیر استاندارد دچار تغییر می شود، یک تغییر کلی در وضعیت سیستم به وجود می آید و این تغییر تا زمان کنترل کامل ادامه پیدا می کند. به طور مثال وقتی که در یک پالایشگاه، فشار یک یا چند مخزن به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، پرشر سوئیچ خیلی سریع افزایش فشار را تشخیص داده و باعث می شود سیستم بسته ‌شود. علاوه بر این پرشر سوئیچ قادر است جریان حرکتی و مکانیکی را به یک کنتاکتور متصل کند. این سیستم این توانایی را دارد که به صورت خودکار تغییرات فشار را تشخیص داده و همچنین در شرایط بحرانی سیستم را تحت کنترل خود درآورد. به این ترتیب وقتی فشار محیط از یک مقدار مشخص کمتر یا زیادتر باشد، دستگاه پرشر سوئیچ به فعالیت درآمده و سیستم را کنترل می کند. پرشر سوئیچ در سیستم‌های تصفیه قابل استفاده بوده و تغییرات ناشی از فشار را به موقع پمپاژ می کند. علاوه بر این پرشر سوئیچ را می توان در کمپرسورهای گاز الکتریکی نیز استفاده کرد. این دستگاه همچنین می تواند به عنوان سیستم فعال کننده آلارم در صورت کاهش فشار در هواپیما مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت می توان گفت دستگاه پرشر سوئیچ مانند گیج فشار، با فشار در ارتباط بوده و تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

پرشر سوئیچ با توجه به محلی که از آن استفاده می شود، دارای انواع مختلفی است و یکی از آنها پرشر سوئیچ هوا است که از این ابزارها در سیستم‌های پنوماتیک و در کمپرسورهای هوا استفاده می شود. پرشر سوئیچ آب یکی دیگر از انواع پرشر سوئیچ بوده و ساختار آن بسیار ساده می باشد. از این ابزار در خطوط آبرسانی و در پمپهای آب تا حد زیادی استفاده می شود. یکی دیگر از انواع پرشر سوئیچ، پرشر سوئیچ گاز بوده و معمولاً برای اندازه گیری فشار گازهای قابل اشتعال مورد استفاده قرار می گیرد. پرشر سوئیچ بخار نیز یکی دیگر از انواع پرشر سوئیچ است و تحمل آن در برابر دمای زیاد و رطوبت خیلی زیاد است. در حقیقت می توان گفت مهمترین ویژگی این ابزار، تحمل بالای آن در برابر دما است. علاوه بر این پرشرهای سوئیچ با توجه به مکانیسم عملکردی که دارند در مدل های مختلفی از جمله پرشر سوئیچ کپسولی، پرشر سوئیچ بیلوز دار، پرشر سوئیچ پیستونی، پرشر سوئیچ بردونی و پرشر سوئیچ دیافراگمی تولید می شوند.

به طور کلی می توان گفت پرشر های سوئیچ دارای کاربردهای مختلفی هستند ولی همه آنها برای اندازه گیری تغییر فشار استفاده می شوند. یکی از مهمترین کاربردهای پرشر سوئیچ استفاده از آن در پنل فشار در سیستم های فرآیندی بزرگ می باشد. از دیگر کاربردهای پرشر سوئیچ استفاده از آن در کمپرسورهای گاز الکترونیکی و همچنین استفاده از آن در سیستم های تصفیه و پمپاژ نمودن به هنگام تغییرات فشاری می باشد. پرشر سوئیچ همچنین به عنوان سیستم فعال کننده آلارم در صورت کاهش فشار در هواپیما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی می توان گفت دستگاه پرشر سوئیچ مانند گیج فشار با فشار در ارتباط بوده و تا حد زیادی تحت تاثیر آن است. یکی از مهمترین نکاتی که برای خرید این دستگاه باید به آن توجه کرد، این است که فشار مورد نظر محیط باید با واحد تشخیص فشار در دستگاه دارای همخوانی باشد. این به این معنا می باشد که تحمل فشارهای بالاتر یا تشخیص فشارهای پایین تر، برای این دستگاه ممکن نمی باشد.

:
:
:
آخرین اخبار