تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۲۱۸۲۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبگیری سد بالارود چهار روستای اندیمشک را جابه‌جا می‌کند
 مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه چهار روستا تحت تاثیر آبگیری سد بالارود در اندیمشک قرار می‌گیرند، گفت: آبگیری این سد آسیبی به سایت باستانی "برد پنیر" وارد نمی‌کند و پژوهشگاه میراث فرهنگی مجوز آبگیری را صادر کرده است.

محمد تقی منصوری‌کیا بیان کرد: ساخت سد بالارود تقریبا به اتمام رسیده و این سد از هفته آینده آماده آبگیری است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال آبگیری آن آغاز شود.

وی افزود: در جریان آبگیری سد بالارود یک روستای دایمی با نام "تخت شه" با جمعیت ۱۱ خانوار و سه روستای غیردایمی (که اهالی آنها کوچ نشین و غیرساکن هستند) وچندین هکتار زمین کشاورزی تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

منصوری‌کیا اضافه کرد: بخشی از روستای "تخت شه" از توابع حسینیه در شهرستان اندیمشک با آبگیری سد بالارود به زیر آب می‌رود که روند جابه‌جایی ساکنان آن با توافق اهالی از پارسال آغاز شدد و اکنون به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: اهالی روستای تخت شه همکاری بسیاری با این سازمان آب و برق خوزستان داشته و در یک توافق شفاهی و پیش از دریافت پول، حاضر به جابه‌جایی شدند، حتی برخی از آنها برای ساخت خانه‌های جدید وام گرفته بودند، البته اکنون مطالبات روستاییان به طور کامل پرداخت شده است.

وی گفت: ارزیابی خسارت ۲۴۳ پرونده در این زمینه انجام شده که این پرونده‌ها مربوط به حدود ۷۰ نفر، و بیشتر برای خسارت به زمین کشاورزی و خسارت کشت تشکیل شده است، اگر چه بیشتر زمین‌های کشاورزی در این منطقه فاقد سند بوده و جزو اراضی ملی است.

مجوز میراث فرهنگی برای آبگیری

منصوری‌کیا همچنین با اشاره به وجود سایت باستانی "برد پنیر" در نزدیکی ساختمان‌های بهره برداری سد بالارود، گفت: بر اساس کاوش‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، این سایت از آبگیری سد آسیبی نخواهد دید.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌هایی برای حفاظت از این سایت با اداره میراث فرهنگی صورت گرفته، افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور پس از کاوش منطقه اعلام کرده که در مخزن سد، آثار باستانی وجود ندارد و مجوز آبگیری سد را صادر کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق خوزستان در سال ۹۶ برای کاوش منطقه با پژوهشگاه میراث فرهنگی قراردادی منعقد کرده بود، اضافه کرد: در این کاوش‌ها اشیای باارزش از تپه باستانی "برد پنیر" با چهار هزار سال قدمت کشف شد؛ البته کاوش این تپه اعتبار زیادی لازم دارد اما کاوش ۲ سایت تاریخی دیگر در منطقه نیز در دستورکار است.

بر اساس این گزارش، در پژوهشی که در سال ۱۳۹۰ توسط کارشناسان پژوهشکده میراث فرهنگی کشور منتشر شده، اعلام شد:بـا یافته‌هایی روبه رو هسـتیم که زمان استقرار محوطه "برد پنیر" را هم افق بــا شوش در ایران و اوروک در بین‌النهرین معرفی می‌کند و به نظر می‌رسد در ایــن زمان با شبکه‌هایی از جوامع که در زاگرس مرکزی و خوزستان تا جنوب شرق ترکیه، شمال سوریه و تمامی بین‌النهرین ساکن بوده‌اند روبه رو هستیم.

تکمیل سازه سد

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: بدنه سد بالارود تقریبا کامل و سد آماده آبگیری است اما بخشی از جاده‌ها و ساختمان‌های بهره برداری که جزو قرارداد تکمیلی بوده، در حال احداث است.

وی هدف اولیه ساخت سد بالارود را کنترل سیلاب‌های ورودی به اندیمشک و روستاها دانست و افزود: تامین آب کشاورزی برای ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و استفاده گردشگری از دیگر اهداف ساخت این سد است.

منصوری‌کیا اضافه کرد: آورد رودخانه بالارود ۱۷۱ میلیون مترمکعب، حجم مخزن سد ۱۳۱ میلیون مترمکعب و حجم مفید سد ۹۲ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سد بالارود در نزدیک منطقه شهری است، شناسایی نقاط حادثه خیز برای تامین ایمنی در منطقه و نصب تابلوهای هشداردهنده ضروری است که بررسی این نقاط در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، سد مخزنی بالارود توسط سازمان آب و برق خوزستان روی رودخانه بالارود در ۲۷ کیلومتری شمال شهر اندیمشک در  منطقه الوار گرمسیری احداث شده است.

این سد دارای یک هزار و ۵۰ متر طول تاج،۱۰ متر عرض تاج و ۸۴ متر ارتفاع است و ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار