تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۱۸۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پرسه مرگ در سایه سیاه کرونا
  ویروس کرونا کابوس یکساله مردم جهان، این روزها در سایه کم‌توجهی و بی‌تفاوتی مردم خوزستان نسبت به این میهمان ناخوانده و به رغم نگرانی مسوولان و کادر درمان ، این استان را از مرز قرمز عبور داده است.

غسالخانه باغ فردوس اهواز این روزها پذیرای پیکرهای زیادی است که هیچگاه فکر نمی کردند به این زودی در سایه سیاه کرونا مرگ را به آغوش بکشانند. زنان و مردانی که تا هفته پیش در کنار خانواده خود زندگی می کردند در سایه بی تفاوتی امروز میهمان زودهنگام باغ فردوس اهواز شده اند و در  نوبت تغسیل برای سفری ابدی قرار گرفته اند.

محمد یکی از کارکنان این غسالخانه می گوید: چند روزی است که میهمانان سفر ابدی ما در باغ فردوس اهواز زیاد شده اند. از کودک چند ماهه گرفته تا پیرمرد ۸۵ ساله و نوجوان و جوان در جنسیتهای مختلف، همه روزه پذیرای این قربانیان کرونا هستیم. تا چند روز پیش تعداد افرادی که در اثر کرونا در اهواز فوت می کردند بسیار کم و انگشت شمار بود اما چند روزی است که تعداد گاهی به ۱۷ نفر در روز می رسد.

این غسال جوان گفت: اغلب افرادی که این روزها میهمان ما هستند جوان هستند و همین امر ما را نگران  و افسرده کرده است چرا که مرگ جوانان هم سنگین است و هم برای آینده کشور خطرناک است. این روزها تجربه های تلخی را می گذرانیم و گاهی اوقات ساعتها در غسالخانه مشغول غسل و کفن این افراد هستیم.

اولین موارد شناسائی شده ویروس کرونا در خوزستان مربوط به هفتم اسفند ماه ۱۳۹۸ ثبت شده که با اعلام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نتیجه تست pcr سه مورد شامل یک شهروند هندیجانی، یک شهروند اهوازی و یک شهروند اندیمشکی که همگی به قم سفر کرده بودند مثبت بود.

از این تاریخ زنگ خطر شیوع کرونا در خوزستان به صدا درآمد و مسئولان استان مراکزی را برای پذیرش بیماران احتمالی تعیین کرده و موارد هشدار را از طریق رسانه های گروهی به مردم اعلام کرده و از آنان خواستند با پیشگیری ورعایت پروتکلهای بهداشتی به جنگ این میهمان ناخوانده بروند.

روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خوزستان تا اواسط فروردین ۱۳۹۹ با شیب بسیار کم پیش می رفت اما به ناگاه از اواخر فروردین این روند افزایشی شد و در اواسط اردیبهشت ماه  خوزستان به یکی از مناطق بحرانی و قرمز کرونایی کشور تبدیل شده به گونه ای که در برخی روزها تعداد بیماران کرونایی در این استان از هزار نفر هم عبور کرد.

همین امر باعث نگرانی مسئولان استانی و کشوری شد تا اینکه محدودیتهای شدیدی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ در خوزستان اعمال و پس از ۲ ماه روند افزایشی بیماری در استان کاهشی شده و در اواخر مرداد ماه به یک روند قابل قبولی رسیده و شرایط در استان تقریبا عادی شد.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این روند کاهشی با نوسانهای اندک تا اوایل بهمن ماه ادامه داشت به طوریکه کل استان خوزستان از لحاظ رنگ بندی کرونا آبی اعلام شد . با رسیدن به ثبات نسبی و وضعیت تثبیت شده باردیگر خیال مردم را راحت کرد و کم کم شهروندان را به سمت عادی انگاری و بی تفاوتی سوق داد به طوریکه روند ابتلای مردم خوزستان به ویروس کرونا از ۲۰ بهمن ماه دوباره افزایشی و در کمتر از یک هفته از وضعیت آبی به قرمز و بحرانی تبدیل شد.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان شامل اهواز، کارون، آبادان، خرمشهر، شوشتر، شادگان، ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، هویزه و رامهرمز به عنوان شهرهای قرمز کرونایی استان خوزستان هستند و هشت شهرستان دیگر هم در وضعیت نارنجی بوده و تنها هشت شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهروندان بی تفاوت و پرسه در خیابانهای شلوغ 

روند افزایشی بیماری در خوزستان درحالی مسئولان استان را نگران کرده که بسیاری از شهروندان بدون توجه به مخاطرات این ویروس همچنان در خیابانهای شهر پرسه می زنند و هر کدام برای تردد خود در خیابانها تنها توجیه و بهانه می آورند.

کریم شهروند ۵۸ ساله اهوازی که بدون ماسک در خیابان نادری اهواز در حال عبور بود علت حضورش در این بازار شلوغ را یک خرید ضروری اعلام کرد و  برای توجیه کردن  استفاده نکردن از ماسک گفت: ماسکم را به دلیل فراموشی جا گذاشته ام. هر چند به خطرات ناشی از ابتلا به ویروس کرونا مطلع هستم ولی نمی توانم در منزل بمانم و برای هر کاری راهی بازار و بیرون از منزل می شوم به هر حال من معتقدم اگر خدا نخواهد کسی به این بیماری مبتلا نمی شود.

زهرا سادات دیگر شهروند اهوازی به همراه فرزند خردسالش در حالی به پارک ساحلی اهواز آمده  که دسترسی های این پارک توسط شهرداری بسته شده و ماموران انتظامی پیوسته به شهروندان تذکر می دهند که این پارک را ترک کنند. وی بی توجه به قرارگرفتن بیمارستان رازی، مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی در کنار همین پارک، می گوید : از ماندن در خانه خسته شده ام و برای تجدید روحیه خود و فرزندم به پارک آمده تا برای ساعاتی در فضای آزاد تنفس و تفرج کنیم.

وی در حالی که خود و فرزندش از ماسک استفاده نکرده بودند گفت: در فضای باز احتمال ابتلا به بیماری کرونا کمتر است به همین دلیل ترجیح می دهم چند روز در هفته به همراه خانواده به پارک بیایم و روحیه خود و  خانواده را تقویت نمایم.

خلف م. یک شهروند اهوازی است که به رغم قطع برق خیابان نادری توسط شرکت توزیع برق اما بساط خود را در این خیابان پهن کرده تا در زیر نور لامپ اضطراری، تعداد زیادی از شهروندان را به دور خود جمع کند و با فریادهای بلند حراج ، حراج واقعی، در تلاش است که توجه عابران و مشتریان را به خود جلب نماید.

وی می گوید: در آستانه عید نوروز قرار داریم و این روزها برای افرادی که دست فروش هستند روزهای طلائی هستند و تنها در این روزها می توانیم درآمدی برای خانواده های خود داشته باشیم و به رغم اطلاع از بیماری کرونا ناچار هستیم برای کسب روزی خانواده مان، بساط خود را پهن کنیم.

وی افزود: در روزهای اخیر بعضی از خویشاوندان نزدیکم به کرونا مبتلا شده اند و حتی یکی از آنها هم فوت شده است ولی من برای امرار معاش ناچارم که مخاطرات این بیماری را به جان بخرم.

کیوان ۲۷ ساله به همراه دوستان جوانش در حالی در خیابان کیانپارس در حال گشت و گذار می باشد که برای تفریح به خیابان آمده و هیچ کار ضروری ندارد. وی که در حال خوردن بستنی با دوستانش هست می گوید: جوانها بدنی قوی دارند و فکر نمی کنم به کرونا مبتلا نمی شوند فعلا دلیل تفریح خیابانی خود را داریم و مرتب با دوستانم به خیابان می آییم ، فکر می کنم بدنمان قوی است و حتی اگر دچار ویروس شویم می توانیم از عهده آن براییم. 

کرونا مانع شلوغی خیابانهای اهواز نشده است

 در میان زنگ خطر کرونا در استان خوزستان ، شهروندان بی تفاوت نسبت به این هشدارها همچنان در خیابانها پرسه می زنند، گوئی دنبال گمشده خود در خیابانها و بازارهای این شهر هستند. برخی همچنان به دنبال خرید شب عید هستند و برخی هم به قول خودشان برای امور ضروری به خیابانها آمده اند. در مناطق حاشیه ای شهر نظیر کیان، حصیرآباد، یوسفی ، زیتون کارگری، منبع آب مردم نه تنها  حضوری پررنگ در خیابانها دارند بلکه اغلب هم پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و بدون ماسک و فاصله اجتماعی در انظار عمومی حاضر شده اند.

گر چه ماموران انتظامی و بهداشتی با بلندگو از مردم می خواهند که به منازلشان برگردند ولی اغلب این افراد بی تفاوت به تذکرات ، در حال تردد در خیابانهای شلوغ هستند. در این مناطق بساطها پهن است و مردم هم در حال خرید از این بساطیها هستند.

بازارچه کیان کانون بیماری کرونا در غرب اهواز 

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز می گوید: بازارچه آخر کیان و مناطق محلی اطراف آن به عنوان کانون بیماری کرونا هستند و کمتر از ۳۰ درصد مردم در این مناطق  از ماسک استفاده می کنند که  جای نگرانی است.

مهران احمدی بلوطکی اظهار داشت: در روزهای اخیر بیشتر آمار مبتلایان در مناطق خشایار، کوی علوی، کیان و شیخ بها بوده اند که باید به این مناطق توجه بیشتری شود. در ستاد کرونای استان مصوب شد که اجرائیات شهرداری به همراه نیروی انتظامی به این مناطق ورود پیدا کرده و بازارچه ها را کنترل کنند ولی متاسفانه بازارچه ها با همان وضعیت در حال فعالیت هستند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به افزایش بار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته  اهواز گفت: روز گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تست در مرکز بهداشت غرب اهواز انجام دادیم که از این تعداد ۲ هزار تست رپید و ۵۰۰ تست PCRبود که حدود ۴۰ درصد این تست ها مثبت بود و این آمار بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: همکاران ما  از مردم تست می گیرند تا  افراد بیمار شناسایی شوند اما وقتی در خیابان ها پرسه می زند در واقع مثل یک کانون، عفونت را پخش می کند و این کار ما را بی فایده می کند.مراکز بهداشت نمی توانند افراد مبتلا  به کرونا را در خانه حبس کنند، ما تنها می توانیم بیماران را شناسایی کرده و موارد تماسشان را پیگیری کنیم. ما بارها به سراغ افراد بیمار رفته ایم و مشاهده کرده ایم که با شکستن قرنطینه ، به بیرون از منزل رفته اند وهمین افراد بیماری را در بین مردم پخش می کنند.

وی عنوان کرد: قطعا هر چه بیشتر در مناطق حاشیه ای شهر کار کنیم، بهتر می توانیم بیماری را کنترل کنیم. از طرفی انتظار داریم که بقیه دستگاه های اجرایی و شهرداری ها در مناطق حاشیه شهر ورود جدی تری داشته باشند. ا چند روز  پیش نگرانی ما  شیوع بیماری در در مناطق  بالاشهر بود زیرا بازارچه و مطب های زیادی در این محل ها وجود داشت ولی الان حاشیه شهر مثل خشایار و کوی علوی به عنوان کانون آلودگی مطرح شده اند که لازم است همت و توجه بیشتری در این مناطق صورت گیرد.

 ظرفیت بیمارستان امیرالمومنین اهواز تکمیل شد

دکتر محمد آرزومند رییس بیمارستان امیرالمومنین( تامین اجتماعی) اهواز گفت: با توجه به حجم بالای مراجعان، تمام تخت های بخش آی سی یو بیمارستان پر هستند و این امر موجب شده عده ای از بیماران را در بخش اورژانس بستری کنیم.

وی افزود: قطعا وقتی مازاد بر ظرفیت بیمارستان بیمار پذیرش کنیم ریسک آلودگی پرسنل و پرستاران بالاتر می رود و این موضوع کادر درمانی ما را دچار مشکل می کند. اگر یک پرستار به بیماری مبتلا شود به مدت ۲ هفته او را در اختیار نداریم و کارمان سخت تر می شود.

رییس بیمارستان امیرالمومنین اهواز گفت: به دنبال پیک سوم بیماری، روز ۱۶ بهمن ماه ابتدا یک بخش به بیماران کرونایی اختصاص یافت اما ۱۰ روز بعد با دستور ستاد مدیریت کرونا استان تمام بخش های بیمارستان را در اختیار بیماران کرونایی قرار دادیم که در عرض پنج روز ظرفیت بیمارستان تکمیل شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که ظرفیت بیمارستان به صورت کامل پر شده است و مجبور هستیم بیماران را حداقل به مدت یک روز در بخش اورژانس قرار دهیم تا تخت های آی سی یو خالی شوند.

آرزومند عنوان کرد: ما در هر سه پیک بیماری جزو بیمارستان های معین بودیم و پا به پای بیمارستان رازی حرکت کردیم. در ۲ پیک قبلی میزان پذیرش ما در بیمارستان پایین تر بود اما در پیک سوم حجم بیماران به قدری است که یک بخش دیگر به ظرفیت بیمارستان اضافه کردیم تا پاسخگوی بیماران باشیم.

وی افزود: قاعدتا بیماران نباید برای تخت معطل شوند به همین دلیل چاره ای جز بستری کردن آنها در بخش اورژانس نداریم. تجمع بیماران در اورژانس خطر ابتلا پرستاران را بیشتر می‌کند ولی چون تمام بخش های بیمارستان پر است راه دیگری نداریم.

رییس بیمارستان تامین اجتماعی اهواز با اشاره به اینکه بیمارستان امیرالمومنین دارای چهار بخش عادی و ۲ بخش ویژه است گفت: در حال حاضر ۱۲ تخت آی سی یو در بیمارستان داریم و بیشتر تخت های ما عادی هستند. پیش از این ظرفیت آی سی یو بیمارستان ۶ تخت بود که به دلیل وجود بیماران کرونایی به ۱۲ تخت افزایش یافت تا بتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: ما اکنون با کمبود پرستار، کمک بهیار و حتی کارگر در بیمارستان مواجه هستیم لذا انتظار داریم که مردم این بیماری را جدی بگیرند. افزایش ظرفیت کادر درمان به سختی ممکن است پس مردم باید مراعات بیشتری کنند. در گذشته یک پرستار چندین جا کار می کرد اما با توجه به شرایط موجود، پرستاران نمی توانند بیشتر از یک شیفت فعالیت کنند زیرا ریسک آلودگی به بیماری بالا است.

رییس بیمارستان تامین اجتماعی اهواز بیان کرد: کادر درمان ما خسته است و در یک سال اخیر از جان خود مایه گذاشتند لذا مردم باید مراقب سلامت خود و اطرافیانشان بوده و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند همچنین از مسئولان می خواهیم با جدیت بیشتری محدودیت ها را اعمال کنند تا بار مراجعه به بیمارستان ها کم شود در غیر اینصورت ظرفیت بیمارستان های استان جوابگوی بیماران نخواهد بود.

۱۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان سینای کارون بستری هستند

معصومه خنفری  فرماندار شهرستان کارون هم گفت: روند مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان همچنان افزایشی است و مردم باید این بیماری را جدی بگیرند. آمار بستری ها در بیمارستان سینا از تاریخ ۱۶ بهمن تا هفتم اسفندماه، ۱۹۴ مورد بوده که ۸۸ نفر از آنها مربوط به اهواز، ۸۷ نفر مربوط به شهرستان کارون و مابقی بیماران کرونایی از سایر شهرستان های استان هستند.

وی افزود: شهرستان کارون از سمت جنوب و جنوب شرق همسایه شادگان است و روستاهای این ۲ شهرستان به یکدیگر راه دارند لذا نمی توان راه های مواصلاتی بین این روستاها را بست. همچنین از سمت شمال، غرب و شرق در مجاورت اهواز هستیم  و از آنجا که نمی توانیم راه های ارتباطی را ببندیم، آمار مبتلایان ما افزایشی است.

وی عنوان کرد: تعداد مراجعه به بیمارستان سینا  بسیار بالا و روند افزایشی دارد لذا از مردم تقاضا داریم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و با پرسنل بهداشت و درمان همکاری لازم را داشته باشند. با توجه به اینکه در شهرستان کارون چندین خانواده در یک خانه زندگی می کنند تجمعهای خانوادگی و دورهمی ها مهمترین عامل در انتشار بیماری است که امیدواریم مردم این موضوع را جدی بگیرند.

 افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا در خوزستان

دکتر فرهاد ابول نژادیان  رییس دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز گفت: ۲ هفته پیش موارد بیماری ناشی از کرونا در خوزستان نسبت به هفته قبل آن ۷۴ درصد، بستری‌ها ۹۰ درصد و موارد فوتی ۴۵ درصد افزایش یافته بود اما در هفته گذشته موارد بیماری ۷۴ درصد، بستری ها ۹۰ درصد و موارد فوت در خوزستان به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت. 

وی افزود: تعداد بستری‌های ناشی از کرونا در خوزستان تا روز ۲۶ بهمن، روزانه ۱۸۹ نفر بود. این آمار در روز ۶ اسفند به ۲۶۴ نفر افزایش یافت و روز گذشته نیز ۲۳۰ نفر بستری داشتیم. ۶۰ درصد بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته از چهار منطقه کیان، خشایار، شیخ بها و کوی علوی اهواز بودند لذا تیم‌های عملیاتی و انضباطی باید در این مناطق جدی‌تر عمل کنند.

وی افزود: در پیک دوم کرونا، تعداد بیماران کرونایی در خوزستان بسیار کم بود، ولی اکنون عمده بیماران کشور را داریم و وضعیت خطرناکی از این لحاظ در خوزستان حاکم است. روز گذشته از ۱۰۰ هزار تست کرونایی که در کشور انجام شد  ۱۲ هزار مورد آن متعلق به خوزستان بود که رکورد جدیدی را به ثبت رساندیم. روند روزانه مراجعه به بیمارستان‌ها در خوزستان هم اکنون به نقطه ثابتی رسیده است.

وی ادامه داد: نمونه‌گیری های مراکز بهداشت و درمانی خوزستان ۲۵۰ درصد نسبت به هفته‌های قبل افزایش داشته است و این موضوع آمار بستری‌های ناشی از کرونا را در خوزستان افزایش داده است. ۲۶ درصد موارد ابتلا به کرونا در خوزستان از طریق خانواده‌ها، ۲۳ درصد از طریق سایر بستگان و شرکت در مهمانی ها، ۱۸ درصد تردد درون شهری و ۱۳ درصد تماس با موارد مثبت و مشکوک در محل کار است.

رییس دانشکاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه بیشترین تعداد فوت روزانه در خوزستان در هفته گذشته ۲۶ مورد بود گفت: موارد فوت ناشی از کرونا در خوزستان در ۲ هفته پیش ۵۴ مورد بود که این تعداد در هفته گذشته به ۱۳۲ مورد رسید. اگر ما بتوانیم وضعیت اهواز را کنترل کنیم در واقع کل استان را کنترل کردیم.

 یک هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان گفت: هم اکنون ۹۰۰ بیمار کرونایی در بخش‌های عادی و ۳۰۰ بیمار در بخش‌های مراقبتهای ویژه بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.در شهرستان‌های شرقی و شمالی خوزستان شاهد افزایش بیماران مبتلا به کرونا هستیم لذا از مردم این مناطق خواهش می‌کنم که تردد درون شهری را کمتر، و از تجمع‌های خانوادگی و دورهمی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه یک چهارم بیمارانی که به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه می‌کنند در خانواده های خود به این بیماری مبتلا شده‌اند افزود: در روزهای اخیر بیمارانی داشتیم که تنها ضعف و بی حالی در آنها نمایان بود اما پس از یکی، ۲ روز تنگی نفس و سرفه به سراغ آنها آمد لذا کوچکترین نشانه تغییر در افراد، از نظر ما کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

ابول نژادیان گفت: اگر ما بخواهیم آهنگ بیماری را کمتر کنیم نیاز به مداخله جدی‌تری داریم و باید حلقه محدودیت‌ها را تنگ‌تر کنیم، و مردم نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و از حضور در تجمعات خودداری کنند.

فرمانداران با برگزارکنندگان مجالس ترحیم و عروسی با جمعیت بالا در استان برخورد کنند

قاسم سلیمانی دشتکی  استاندار خوزستان  خطاب به فرمانداران گفت: در چند روز گذشته شاهد برگزاری آیین  ترحیم با حضور  جمعیت چند هزار نفری در برخی از شهرستان‌های خوزستان بودیم که فرمانداران باید دقت بیشتری به خرج دهند و از برگزاری این نوع مراسم جلوگیری کنند. 

وی افزود:  ما می‌توانیم از اهرم سخت‌تری در این زمینه استفاده کنیم و مثل برخی از استان‌ها جنازه را با گرفتن تعهد به خانواده متوفی تحویل دهیم اما قصد انجام این کار را نداریم و در مقابل  انتظار داریم که مردم خوزستان در این زمینه رعایت کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: فرمانداران باید نشست‌های شهرستانی ستاد مدیریت کرونا را منظم تشکیل دهند و  اگر قرار باشد این نشست‌ها در شهرستان‌ها منظم برگزار نشود به جایی نخواهیم رسید.

وی در خصوص دست فروشان در اهواز که از عوامل تجمع در این شهر هستند  گفت:: ماموران انتظامی و عملیاتی پیش  از پهن کردن بساط دستفروشان در محل مستقر شده و اجازه حضور به آنها را ندهند.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: اگر در مهمانسراها و سالن‌های اداری مراسمی برگزار شود تخلف اداری است و با  مدیر آن دستگاه‌ برخورد می‌شود.

اعمال محدودیت‌ها در خوزستان تا زمان خروج از شرایط اضطراری ادامه دارد

ولی الله حیاتی فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان هم گفت: اعمال محدودیت‌های کرونایی تا زمانی که از شرایط اضطراری خارج شویم همچنان ادامه خواهد داشت. همچنان بار مراجعان به مراکز درمانی بالا بوده که انتظار داریم مردم همراهی خود را بیشتر کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های خوزستان با شدت بیشتری در حال انجام است افزود: همچنین اعمال قانون منع تردد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد و نظارت بر اصناف با جدیت بیشتری دنبال می شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا خوزستان با بیان اینکه در شهرهای قرمز، تنها گروه شغلی یک مجاز به فعالیت هستند گفت: انتظار داریم مردم عادی انگاری و بی تفاوتی را کنار بگذارند تا پیک بیماری در استان کنترل شود. متاسفانه هنوز افرادی وجود دارند که این بیماری را دست کم گرفته و از زدن ماسک خودداری می کنند.

وی با بیان اینکه روزانه چندین هزار تست کرونا در استان انجام می شود افزود: برای اینکه بتوانیم بیماران را شناسایی کنیم روزانه تعداد تست های بیشتری انجام می دهیم که در این زمینه طرح شهید قاسم سلیمانی کمک بسیاری به ما کرده است.

حیاتی عنوان کرد: مرزهای مسافری استان از روز پنجم اسفندماه بسته شدند و آزمایشگاهی در مرز مستقر شد تا از مسافران تست گیری شود. خوشبختانه تمام اقدامات لازم برای کنترل بیماری در حال انجام است که امیدواریم با همکاری بیشتر مردم در روزهای آینده شاهد تحولات مثبت و دریافت خبرهای خوبی باشیم.

سه هزار خودرو در خوزستان جریمه شدند

رییس پلیس راهور خوزستان از جریمه سه هزار دستگاه خودرو در مدت ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و گفت:این جرائم توسط دوربین‌ها و دست افزارهای پلیس به علت تردد در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد اعمال شده است.

سرهنگ منصور جمشیدی اظهار داشت: میزان جرائم اعمال شده ۲، پنج و ۱۰ میلیون است اگرچه اکثر جریمه ها به دلیل تردد در ساعات ممنوعه ( ۲۱ تا چهار بامداد) بوده که ۲ میلیون ریالی هستند.

رییس پلیس راهور خوزستان گفت: خوشبختانه میزان ترددها در سطح شهر اهواز کمتر شده و مردم این موضوع را به خوبی رعایت می کنند هر چند بعضی مواقع خودروهایی هم در سطح شهر تردد می کنند،  از مردم خواهش می کنیم پروتکل های بهداشتی را هر چه بیشتر رعایت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به قانون منع تردد از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد انتظار داریم مردم در این زمان تعیین شده، تردد نداشته باشند چون دوربین ها و سیستم های کنترلی پلیس شماره پلاک خودروها را ثبت و اعمال قانون می کنند.

جمشیدی عنوان کرد: ممنوعیت تردد خودرویی تا زمانی که لغو آن از سوی ستاد مدیریت کرونا استان به ما اعلام نشود همچنان برقرار است. ورود و خروج به شهرهای قرمز ممنوع بوده و مردم باید رعایت کنند.

وی گفت: آن دسته از شهروندانی که قصد خروج از شهر یا استان را دارند باید مجوز تردد را از فرمانداری مربوطه دریافت و سپس به پلیس راه استان ارائه دهند تا با مشکل مواجه نشوند و در صورتی که توسط دوربین ها و ماموران ما جریمه شوند، قابل اصلاح بوده و جرائم لغو می شوند.

برای مهار کرونا، هرخانه به یک پایگاه بهداشتی تبدیل شود

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این زمینه گفت: برای مهار کرونا در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی، هر خانه باید به یک پایگاه بهداشتی تبدیل شود. اگر طرح شهید سلیمانی به درستی  اجرا می‌شد شاهد وضعیت کنونی کرونا در خوزستان و دزفول نبودیم.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلای کرونا در خوزستان به علت شرکت در دورهمی‌های خانوادگی، محل کار، مراسم عروسی، تشییع و ترحیم است، افزود: کرونا در استان  به صورت محله محور مدیریت و همه شهرستانها بلوک‌بندی شوند.
مطلق با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت صداوسیما، شیوخ، معتمدان و روحانیون برای آگاه‌سازی مردم اظهارداشت: متولیان ستاد کرونا در دزفول، مانند دوران دفاع مقدس در هر محله و نقطه یک پایگاه ایجاد و از ظرفیت‌های موجود در هر بلوک استفاده کنند.
مشاور معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کرونا به صورت یک طغیان از سال گذشته وارد کشور شد که برای مدیریت آن باید ابعاد مختلف را به درستی شناسایی کرد.ویروس کرونا در حال جهش است و ممکن است رفتار آن در هر نقطه‌ای متفاوت باشد لذا برای مهار طغیان کرونا باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.
مطلق اظهارداشت: واکسیناسیون تمام کشور ممکن است چند سال طول بکشد، در واقع تمام افراد کره زمین باید واکسیناسیون شوند تا یک سطح ایمنی کامل در دنیا به دست آید لذا تا زمان تحقق واکسیناسیون همگانی، باید تمرکز روی پروتکل‌های بهداشتی و افزایش سطح سواد سلامت مردم باشد.

۱۴ نفر کرونایی حاصل برپایی جشن عروسی در ایذه

حسن نبوتی سرپرست فرمانداری ایذه هم گفت: برگزاری یک جشن عروسی غیرمجاز در این شهرستان موجب ابتلای ۱۴ نفر از شرکت کنندگان در مراسم به ویروس کرونا شد. متاسفانه با وجود هشدارهای زیاد برای خودداری از برگزاری آیین عزا و عروسی و شرکت در تجمع‌ها، همچنان برخی شهروندان بدون توجه به قوانین و به صورت غیرمجاز اقدام به برگزاری این آیین‌ها می‌کنند.

وی افزود: پس از برگزاری یک آیین عروسی در هفته گذشته در ایذه اکنون ۱۴ نفر از شرکت کنندگان در آن مراسم که از سه خانواده نزدیک بودند به کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد ۱۰ نفر در بیمارستان شهدای ایذه بستری هستند و بقیه در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

وی با هشدار به شهروندان ایذه‌ای بیان کرد: ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان شهدای ایذه تکمیل شده و این موضوع وضعیت خطرناک این شهرستان را از حیث شیوع کرونا نشان می‌دهد.

نبوتی گفت: از مردم ایذه خواهش می‌کنم از حضور در تجمع‌ها مانند آیین عزا و عروسی پرهیز کنند؛ اینگونه اخبار باید چشم‌های ما را نسبت به شرایط شیوع کرونا بازکند. امکانات درمانی در ایذه محدود است و باید شرایط ویژه کادر درمان را نیز در نظر گرفت؛ کنترل ویروس کرونا تنها با همکاری مردم امکان‌پذیر خواهد بود.

اکنون که مسئولان استان خوزستان تمام تلاش خود را برای مهار این میهمان ناخوانده به کار گرفته اند تنها راه مهار و کنترل آن همکاری و همت مردم است که با ماندن در خانه و رعایت پروتکل های بهداشتی در قطع زنجیره این ویروس ناشناخته به مسئولان استان کمک کنند. در عیر اینصورت روزهای تاریک و سیاهی  پیش روی مردم استان  خواهد بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار