تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۱۸۱۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هشدار رهاسازی آب از سد کوثر از صبح چهارشنبه
  مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان با اشاره به رهاسازی آب از سد کوثر در ساعت ۸ صبح چهارشنبه، از ساکنان روستاهای پایین دست این سد درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه خیرآباد فاصله بگیرند.

مهدی خواجه‌پور  اظهار داشت: رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت ٨ صبح روز چهارشنبه (۱۳ اسفند) با دبی ٢٠ مترمکعب بر ثانیه و به صورت پلکانی انجام خواهد شد.

وی افزود: ٩٢ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر شده است و با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده در اسفند ماه سال ١٣٩٩ و فروردین ماه سال ١۴٠٠، به منظور جلوگیری از سیلاب‌های احتمالی، رهاسازی آب صورت می‌گیرد.

خواجه‌پور اضافه کرد: تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا بوده و هم اکنون تراز این سد ۶٢٢ متر از سطح دریا است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان همچنین درباره آخرین وضعیت سد کوثر بیان کرد: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب و حجم فعلی مخزن ۵٠۵ میلیون مترمکعب است همچنین حجم مفید سد کوثر ۴۵٧ میلیون مترمکعب و حجم مرده این سد ٩٠ میلیون مترمکعب است.

وی ادامه داد: دبی ورودی به سد ٢٠ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر هشت مترمکعب بر ثانیه است.

بر اساس این گزارش، سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تامین می‌کند.

رهاسازی آب از سد کوثر، بر شهر زیدون شهرستان بهبهان و شهرستان هندیجان تاثیر می‌گذارد و موج رهاسازی شده از این سد، در فاصله چهار تا ۶ ساعت به پل خیرآباد (مرز خوزستان و کهگیلویه)، می‌رسد.

این سد بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک کهگیلویه و بویراحمد احداث شده است و رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می‌آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می‌ریزد.

سد کوثر تنها سد بتنی در استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد که در حال بهره برداری است. دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار