تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۲۱۸۰۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهمیه کیت و اعتبارات کرونایی خوزستان باید افزایش یابد
 رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سهمیه کیت و میزان اعتبارات و امکاناتی که در زمینه مدیریت کرونا به خوزستان اختصاص می‌یابد، متناسب با شرایط بحرانی این استان نیست و باید افزایش یابد.

سید محمد علوی  با بیان اینکه میزان اعتبارات کرونایی، سهمیه کیت و واکسن خوزستان متناسب با شرایط این استان نیست، اظهار کرد: با وجود اینکه تمام شهرهای قرمز کشور در خوزستان هستند اما میزان اعتبارات و امکاناتی که به این استان ارائه می‌شود، کافی نیست.

وی با اشاره به انجام روزانه ۱۲ هزار تست کرونا در خوزستان، افزود: شرایط خوزستان بحرانی است؛ بنابراین ضرورت دارد که سهمیه کیت این استان افزایش یابد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تأکید بر لزوم ارائه مجوز استخدام نیروی انسانی به منظور تقویت و افزایش کادر درمان در خوزستان، عنوان کرد: وسایل حفاظت فردی و سهمیه واکسن خوزستان نیز باید افزایش یابد.

علوی تصریح کرد: متأسفانه نه تنها در توزیع کشوری بلکه در توزیع داخل استانی نیز عدالت رعایت نمی‌شود؛ به عنوان مثال با وجود اینکه دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ۷۰ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهد اما در هنگام توزیع کیت به این نکته توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود مرزهای زمینی و هوایی متعدد در خوزستان، گفت: این استان شرایط ویژه‌ای دارد؛ پس ضرورت دارد که متولیان کرونا در کشور، خوزستان را به صورت ویژه ببینند و از این پس دستورالعمل‌های ابلاغی و تخصیص اعتبارات و امکانات متناسب با وضعیت استان باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: خوزستان در کنترل کرونا جزو بهترین استان‌های کشور بود به طوری که تمام شهرهای استان به جز آبادان آبی شده بودند؛ این امر از برکات طرح شهید سلیمانی بود که در عرض یک ماه ما را به اهداف چهار ماهه رساند.

علوی، طرح شهید سلیمانی را طرحی علمی و منطبق بر اصول خدمات بهداشتی دانست و افزود: این طرح به خوبی پیش رفت اما به دلیل عادی انگاری و ایجاد رخوت در اجرای طرح در برخی شهرها به یکباره ورق برگشت و ۱۱ شهر خوزستان قرمز شد.

وی با بیان اینکه عملکرد نامناسب برخی شهرها در اجرای طرح شهید سلیمانی ناشی از ناهماهنگی بین بخشی بود، افزود: متأسفانه برخی دستگاه‌ها و ادارات در شهرهای مختلف استان با عوامل اجرای طرح همکاری نداشتند و از سویی نیز نقاهتگاه‌ها فعال نشد.

کنترل نشدن مرزها وضعیت را بحرانی کرد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، کنترل نشدن مرزها را یکی از عوامل اصلی در بحرانی شدن مجدد وضعیت خوزستان برشمرد و گفت: در هفته‌های گذشته که از دو مرز چذابه و شلمچه بازدید کردم، تردد در هر دو مرز به راحتی انجام می‌شد و با وجود اینکه عراق یک کشور تحت اِشغال است اما متأسفانه اقدام مناسبی در زمینه کنترل مرزهای خوزستان و این کشور صورت نگرفت.

علوی، تغییر ماهیت را یکی از ویژگی‌های بارز ویروس‌ها برشمرد و تصریح کرد: در ویروس کرونا تغییرات ایجاد شد اما رفتار ما تغییر نکرد؛ ویروس کرونا بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و نوع انتشار آن هندسی و به توان سه است اما ما امکانات ما برای مقابله با بیماری یا ثابت و رو به کاهش است و یا پیشرفت آن بسیار ناچیز است؛ به عنوان مثال زمانی که کادر درمان ما به کرونا مبتلا می‌شوند، کسی برای جایگزین وجود ندارد.

وی تأکید کرد: مدیریت شرایط و کنترل ویروس کرونا صرفاً بر عهده وزارت بهداشت نیست و همین تفکر اشتباه شرایط را نابسامان کرده است؛ واقعیت این است که کرونا یک ویروس به شدت خطرناک است و ضرورت دارد که مسئولان و مردم نیز رفتار خود را متناسب با ویروس تغییر دهند.

علوی با بیان اینکه برنامه‌ها و اقدامات باید بر اساس تغییر رفتار ویروس انجام شود، تصریح کرد: وقتی بحران رخ می‌دهد برای شروع خوب عمل می‌کنیم اما به یکباره به جای حفظ شرایط و تداوم کنترل موقعیت، عقب‌نشینی می‌کنیم.

وی با تأکید بر لزوم افزایش رهگیری و آمار تست کرونا در استان، گفت: تمام فعالیت‌ها به ویژه بازرسی‌های بهداشتی و ایجاد فرهنگ‌سازی به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تشدید شود؛ آمار استفاده از ماسک در زمان آبی بودن شهرها به شدت کاهش یافته بود اما این روزها آمار رعایت پروتکل‌ها در حال افزایش است که این روند نباید متوقف شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ضرورت دارد که سطح سواد مردم به شکل‌های مختلف افزایش یابد چرا که بسیاری از مردم همچنان درک و آگاهی کافی در خصوص کرونا ندارند و عده‌ای نیز با وجود درک از بیماری اما ماسک نمی‌زنند که این معضل ناشی از باورهای غلط است.

علوی گفت: لازمه کنترل و مدیریت کرونا این است که متولیان کرونا در هر شهر استان متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و ویژگی‌های مختلف آن شهر برنامه‌ریزی کنند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار