تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۲۱۷۷۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در جنوب غرب خوزستان و اوج‌گیری کرونا
  شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان در حالی روزهای قرمز کرونا راپشت سرمی‌گذارند که مردم این شهرستان‌ها توجه زیادی به پروتکل‌های بهداشتی ندارند.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی آبادان، منطقه جنوب غرب خوزستان با سه شهرستان حاد کرونایی آلوده‌ترین منطقه به ویروس کرونا بین شهرستان‌های خوزستان است.

ساکانان شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان با بی‌اعتنایی به محدودیت‌ها و توصیه‌های پزشکی این ویروس خطرناک را دست‌کم گرفته‌اند و آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از آن هر روز بالاتر ‌می‌رود.

ساده‌انگاری کرونایی در بین ساکنان جنوب غرب خوزستان از یک سو و اجرایی نشدن درست محدودیت‌ها توسط مسوولان از سوی دیگر افزایش سیر صعودی مبتلایان در این منطقه را در پی داشت و اکنون زنگ خطر با ورود به پیک چهارم به صدا درآمده است.

رعایت نکردن شاخصه‌های خودمراقبتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در آبادان، خرمشهر و شادگان کمرنگ‌تر شده و اکنون کرونا بر این منطقه سایه سنگینی افکنده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از کاهش توجه عمومی نسبت به استفاده از ماسک و بی توجهی به فاصله فیزیکی در جامعه است که با ادامه این روند باید شاهد افزایش مرگ و میر در این منطقه از خوزستان باشیم.

در شرایط بحرانی که جنوب غرب خوزستان با آن مواجه است مسوولیت اجتماعی شهروندان و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اجرای دقیق محدودیت‌ها توسط مسوولان حائز اهمیت است.

متاسفانه افراد زیادی این ویروس خطرناک بخصوص ویروس جهش یافته انگلیسی را جدی نگرفته‌اند؛ کم‌رنگ شدن حساسیت‌ها به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زنگ خطری نگران کننده است که این روزها در بازارها و خیابان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان با صدایی رسا به گوش می‌رسد.
یکی از ساکنان شهر آبادان به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایط کنونی که گسترش ویروس کرونا بخصوص ویروس انگلیسی موجی از نگرانی را بین مردم ایجاد کرده خیلی از مردم آن را ساده می‌انگارند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

ایمان بیستان با بیان اینکه نقش مسوولان در ساده‌انگاری مردم بی تاثیر نبوده است،  افزود: در اجرایی شدن محدودیت‌ها کم کاری شده و به نظر می‌رسد توان اجرای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در آبادان ویروس کرونا جدی گرفته نشده و رعایت نکردن نکات بهداشتی و خود مراقبتی موجی از وحشت را در این شهر بوجود آورده است؛ در هفته‌های اخیر علاوه بر افزایش دورهمی‌های خانوادگی، این موارد به هیچ وجه رعایت نمی‌شود.

یکی از ساکنان شهرستان شادگان نیز گفت: بی‌توجهی مردم به ویروس کرونا باعث شد منطقه وارد پیک چهارم شود و جان و سلامت مردم به خطر بیفتد.

سالم بچاری افزود: ویروس منحوس وحشت را بین ساکنان منطقه ایجاد کرده البته باید در این شرایط کاسبان مورد توجه قرار گیرند زیرا بیشترین ضرر مالی را متحمل می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز اوج فروش ما همین یک است زیرا با تغییر فصل مجبوریم اجناس خود را حراج کنیم، متاسفانه در شرایط فعلی و با تعطیل شدن بازارها اجاره مغازه خود را هم نمی‌توانیم تامین کنیم.

فاجعه در انتظار جنوب غرب خوزستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به جهش ویروس کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان، اگر مردم به ویژه جوانان و افراد میانسال از خود مراقبت نکنند باید منتظر یک فاجعه در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان باشیم.
شکرالله سلمان‌زاده با تاکید بر این موضوع که مردم باید دورهمی‌ها و مراسم جشن و عزاداری را برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کنار بگذارند، گفت: در این شرایط هر شهروند باید یک مراقب سلامت باشد و ضمن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، دیگران را نیز ملزم به رعایت آنها کند.

وی افزود: متاسفانه محدودیت های کرونایی در جنوب غرب خوزستان بخصوص در آبادان اجرایی نشد و با این روند امیدی به بهبودی شرایط نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان بیان کرد: در جنوب غرب خوزستان با شیب بسیار تند ابتلا و بستری مواجه هستیم که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: ظرفیت بستری در بیمارستان طالقانی آبادان تکمیل شده است لذا از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این پیک سنگین را مهار کنیم.

وضعیت نگران کننده در جنوب غرب خوزستان

رئیس مرکز مدیریت و کاهش خطرات و بلایای وزارت بهداشت نیز گفت: وضعیت استان خوزستان بخصوص در جنوب غرب این استان از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نگران کننده است.

 محمد اسماعیل مطلق خواستار آموزش، فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح بهداشت عمومی مردم در خوزستان شد و افزود: برای مهار کرونا باید سطح سواد سلامت مردم با آموزش و اطلاع رسانی مناسب نسبت به این بیماری افزایش یابد.

وی مقابله محله محور را یکی از راه‌کارهای قطع زنجیره انتقال ویروس بخصوص در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان دانست و گفت: پایگاه‌های بهداشتی در مناطق مختلف باید با استفاده از نیروهای بسیج محلات و ادارات نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام کنند.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در جنوب کشور با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی نقطه عطفی در کنترل ویروس کرونا است، افزود: نقش تیم‌ها به ویژه تیم رهگیری و مراقبت در این طرح بسیار حایز اهمیت است.

مطلق گفت: اگر از همه افراد دارای علائم و اطرافیان مبتلایان با دقت نمونه‌گیری و به ازای هر یک مورد مثبت حداقل ۱۵ تست سریع تهیه شود می‌توان این بیماری را کنترل کرد.  

جنوب غرب خوزستان آلوده‌ترین منطقه کرونایی

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: شادگان، آبادان و خرمشهر در جنوب غرب خوزستان با ورود به پیک جدید کرونا، آلوده ترین و خطرخیزترین مناطق خوزستان به شمار می‌روند.

 سیدمحمد علوی افزود: در شهرستان‌های جنوب غرب خوزستان پروتکل های بهداشتی در چند هفته گذشته جدی گرفته نشد که این امر باعث قرمز شدن شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان شد.

وی ادامه داد: خیلی از افراد مبتلا به ویروس کرونا از اقشار ضعیف جامعه هستند که برای خودقرنطینگی نیاز به بسته های حمایتی دارند ولی متاسفانه این حمایت در جنوب غرب خوزستان ضعیف است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با انتقاد از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در جنوب غرب خوزستان بخصوص شادگان گفت: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شادگان در هفته‌های گذشته کمتر از ۱۰ درصد بود که باعث ورود این شهر به وضعیت بحرانی شد ولی در ۱۰ روز اخیر با بسیج همگانی شاخصه های مراقبتی در این شهرستان به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه نجات شادگان از کرونا

سرپرست فرمانداری شادگان نیز گفت: استفاده از ماسک بین مردم شهرستان شادگان با اعمال محدودیت‌ و ممنوعیت‌ کرونایی، به حدود ۷۰ درصد رسید.

امید صبری‌پور افزود: پیش از اعمال محدودیت و ممنوعیت جدید کرونایی در شهرستان شادگان کمتر از ۱۵ درصد مردم این شهرستان از ماسک استفاده می‌کردند که نتیجه آن افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا بود.

وی گفت: البته استفاده از ماسک به تنهایی برای مقابله با ویروس کرونا کافی نیست و مردم باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را به‌طور دقیق رعایت کنند.

صبری‌پور بیان کرد: بر اساس توصیه‌های مرکز بهداشت و فعالان کادر بهداشت و درمان، مردم باید نسبت به استفاده صحیح و تعویض مستمر ماسک‌های یک‌بار مصرف اقدام کنند.

وی افزود: بیماری کووید ۱۹ از ۲ هفته پیش در شهرستان شادگان روند افزایشی به خود گرفت که این مورد ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بود و در صورتی که مراقبت و نظارت لازم انجام نگیرد شاهد سیر صعودی بیماری و ایجاد مشکل در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

اجرای محدودیت‌ها در آبادان

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز گفت: اگر محدودیت‌های تعیین شده از سوی ستاد کرونا رعایت نشود آمار بیماران ممکن است به ۱۰ برابر هم برسد که این موضوع به معنی  ۱۰ برابر شدن تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها است همانطور که اکنون سه بیمارستان در آبادان درگیر مسئله کرونا هستند.

سید زین‌العابدین موسوی اظهار داشت: برای شکست ویروس کرونا نیازمند وحدت و انسجام هستیم، گروه‌های مختلف نباید در برابر محدودیت‌ها مقاومت کنند، مردم و اصناف همکاری کنند و همچنین محدودیت‌ها و مصوبات دقیق اجرایی شوند.

فرماندار ویژه آبادان افزود: هر کس مانع رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها شود با اعمال قانون به قوه قضاییه معرفی می‌شود، کنترل تجمع ورودی‌ها و حتی گروه‌های شغلی یک از اقداماتی است که جدی دنبال می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار