تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۲۱۷۷۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲هزار و ۱۱۵ عضو خانواده متوفیان کرونا در خوزستان مشاوره دریافت کردند
 مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت:۲ هزار و ۱۱۵ نفر از اعضای خانواده متوفیان ناشی از کرونا در خوزستان، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون مشاوره روانشناختی دریافت کردند.

دکتر رضا دواساز بیان کرد: در بحران جهانی بیماری کووید ۱۹ و با توجه به شرایط خاصی که جهانیان با آن درگیرند، متاسفانه افراد بسیاری عزیزان خود را از دست داده اند و خود و سایر عزیزانشان نیز در معرض خطر بیمار شدن هستند که در این صورت نیاز به مداخله درمانی در سوگ وجود دارد. مشاوره سوگ می‌تواند به عنوان اقدام پیشگیرانه و مداخله زود هنگام برای این سوگواران ، انجام گیرد.

وی با بیان اینکه رخداد اپیدمی ویروس کرونا بیش از پیش نشان داد که رفتار تک تک افراد تاثیر قطعی بر زندگی جامعه بشری دارد، گفت: در چنین شرایط بی‌ثباتی، خانواده‌هایی که بستگان خود را به دلیل بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند، علاوه بر غم از دست دادن عزیزانشان، ترس و نگرانی‌هایی از بابت انتشار ویروس دارند، که سبب محدودیت در فرآیند خاکسپاری و خداحافظی با فرد از دست رفته می‌شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود:با توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان برگزاری مراسم معمول سوگواری و جمع شدن افراد در آیین ترحیم و رفت و آمد دوستان و نزدیکان از بین رفته و همه این شرایط زمینه ساز افزایش بروز سوگ پیچیده و تبعات آن خواهد شد.

وی ارایه مشاوره سوگ به بازماندگان فوت شدگان از بیماری کووید ۱۹ را دارای ضرورتی مهم خواند و ادامه داد: در این راستا مدیریت سلامت روان معاونت بهداشت، با هدف کاهش عوارض سوگ، اقدام به ارایه مشاوره سوگ برای خانواده‌های متوفیان کرده است.

دواساز گفت: کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت، به محض بروز فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ با خانواده فرد تماس گرفته و ارزیابی روانشناختی را انجام می‌دهند، و درصورتی که اعضای خانواده نیاز به مشاوره داشته باشند به مرکز دعوت شده و در سه تا پنج جلسه، مشاوره روانشناختی را دریافت می‌کنند.

وی به اجرای برنامه مشاوره تلفنی ویژه افرادی که به دلیل مثبت شدن کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برند اشاره کرد و افزود: تماس با خانواده متوفی توسط روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت تلفنی برای همدلی و دعوت به مشاوره انجام می‌پذیرد. در این برنامه به گروه هدف حداقل ۲ بار در طول قرنطینه، تماس تلفنی گرفته می‌شود. محتوای این مشاوره در زمینه مدیریت استرس ، کنترل خشم ، و راهنمایی برای سبک زندگی جدید در دوران قرنطینه و یادآوری رعایت مسایل بهداشتی به عنوان یک مسوولیت فردی و اجتماعی است. 

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز به کاهش اضطراب کودکان در بحران کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و ضرورت آموزش و اطلاع رسانی برای کودکان، راهنمای آموزشی در حوزه سلامت روان در دستور کار برنامه‌های آموزشی قرار دارد. روانشناسان ما در سطح مراکز خدمات جامع سلامت به صورت مشاوره تلفنی و یا حضوری با کلیه خانوارهای زیرپوشش در خصوص مدیریت کاهش اضطراب و نحوه برخورد مناسب مشاوره می‌دهند.

وی با اشاره به تعیین استانداردهای لازم برای غربالگری تشخیص، مراقبت و درمان کرونا در مراکز کاهش آسیب اعتیاد افزود:توجه به اقشار آسیب پذیر از جمله افراد مبتلا به اعتیاد در زمان وقوع بحران‌هایی همچون کووید ۱۹ ضروری و مهم است. یک طرح مطالعاتی در خصوص میزان همه‌گیری ویروس کرونا در میان معتادان مراکز کاهش آسیب زیرپوشش سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گرفت که میزان شیوع  ۷/۴ درصد بود که نشان می‌دهد نه تنها معتادان در معرض خطر این ویروس هستند بلکه چندین برابر بیشتر از جمعیت عمومی در خطر ابتلا به آن هستند.

دواساز بیان کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی و مداخله روان شناختی فردی به زنان باردار به صورت آموزش چهره به چهره با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط روانشناسان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود.
 وی گفت: برنامه ملی مشاوره تلفنی روان شناختی ۴۰۳۰ با هدف ایجاد بستر مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی در حوزه مدیریت بحران ناشی از ویروس کرونا ، شنیدن نظرات ، درخواست‌ها ، پیشنهادها و رفع دغدغه مردم در حوزه سلامت روان راه‌اندازی شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار