تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۱۷۷۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی افزایش ۶۰درصدی تولید دانه روغنی کلزا در خوزستان
  مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرد در سال جهش تولید ، برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ با افزایش ۶۰درصدی نسبت به سال زراعی قبل به ۱۱۰هزار تن برسد.

 محمد قاسمی نژاد روز چهارشنبه در نشست ستاد برداشت محصولات پاییزی با محوریت برداشت دانه روغنی کلزا در محل سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کل اراضی زیرکشت دانه روغنی کلزا در کشور۲۲۳هزار هکتار است که ۷۴هزار هکتار آن معادل ۳۳.۲درصد آن درخوزستان کشت شده است.
وی با بیان اینکه از مجموع ۸۵۰هزار هکتار کشت پاییزه در خوزستان ۱۲درصد آن متعلق به دانه روغنی کلزا است افزود: روند رو به رشد کشت دانه روغنی کلزا در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.
قاسمی نژاد با اشاره به اینکه توسعه کشت دانه روغنی کلزا از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در تولید روغن در کشور است افزود: نهضت توسعه این محصول راهبردی در خوزستان با برنامه ریزی و تلاش همه نیروهای اجرایی ، تحقیقاتی استان در سال‌های گذشته شروع و امسال منجر به جهش تولید این محصول شده است.  

وی با بیان اینکه کشت قراردادی دانه روغنی کلزا در خوزسان امسال به ۲۶هزار هکتار رسید افزود: امسال این نخستین بار است که کلزا به مجموع کشت‌های قراردادی در خوزستان افزوده شد که این خود در توسعه این کشت در سال‌های آینده منجر خواهد شد.
مشاور رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: کشاورزی قراردادی حرکتی از کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی پیشرفته است  و در کشاورزی پیشرفته هم به تولید و هم به متقاضی مصرف توجه می‌شود.
وی اصول به زراعی و به‌نژادی ، انتقال یافته ها و دانش فنی و دست یابی به بازارهای جهانی از جمله اهداف کشاورزی قراردادی عنوان کرد و افزود:سطح کشت قراردادی دانه روغنی کلزا درکشور  ۶۱ هزار هکتار است که ۲۶هزار هکتار آن در استان خوزستان اتفاق افتاده است.
قاسمی نژاد بر استفاده از ماشین آلات به روز در برداشت کلزا به دلیل افت کم تاکید کرد و اظهار داشت: پایش آمار کلزا چه در خرید تضمینی و چه در خرید توافقی یک ضرورت است.
وی اظهار داشت: امسال نیز مانند سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران (جی.تی.سی) مسئول خرید کلزا است و مراکز خریدی نیز از سوی آن مشخص خواهند شد.
قاسمی نژاد گفت: برای حمایت از شرکت‌های قراردادی کلزا، باید با واسطه‌ها برخورد شود تا دلالان باعث اخلال در بازار کلزا نشوند.
در این نشست که مدیران شرکت های روغنی کشی نوید خلیج فارس ، ماهیدشت و گچساران به عنوان خریداران قراردادی محصول کلزای استان حضور داشتند بر تامین کمباین و تقویت ناوگان حمل و نقل ، تامین نقدینگی برای پرداخت فوری و نقدی به کلزاکاران و آمادگی مراکز خرید و به روز کردن تجهیزات و نیروی انسانی آنان تاکید شد.
برداشت دانه روغنی کلزا در خوزستان از نیمه دوم فروردین ماه شروع و تا یک ماه ادامه خواهد داشت.شوش ، اندیمشک ، شوشتر ، بهبهان ، اهواز ، رامهرمز ، دزفول و دشت آزادگان از کانون‌های اصلی کشت دانه روغنی کلزا هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار