تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۱۷۵۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر فرهنگ: مقاومت مردم خوزستان فراموش نشدنی است
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقاومت گسترده‌ای که در قطعه قطعه استان خوزستان، از دشت آزادگان، خرمشهر و آبادان گرفته تا دیگر مناطق دیگر اتفاق افتاد، فراموش ناشدنی است.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سید عباس صالحی روز سه شنبه در هجدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم که به صورت ارتباط تصویری با استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان سرزمین پیامبران الهی و سرزمین تشیع است و با انقلاب اسلامی و دوره دفاع مقدس، یک پرچم و تابلوی دیگر به تابلوهای زرین استان خوزستان این سرزمین جهاد و شهادت و به تعبیر من کربلای ایران اضافه شد. اگر کربلا برای تاریخ تشیع منطقه ای ملکوتی و آسمانی است و هیچ جای زمین و آسمان با آن قابل مقایسه نیست، خوزستان هم کربلای ایران شد و این افتخاری است برای این خاک و مردم تا پایان حیات بشری و بلکه در سرای باقی و قیامت صغری و کبری محسوب می شود.

صالحی افزود: این دژ پایدار ماند و ایران و انقلاب اسلامی نیز پایدار ماند، اسلام و تشیع در این سرزمین پایدار ماندند؛ اگر این دژ فرو می‌ریخت معلوم نبود که امروز ایران، حتی اسلام و تشیع در فضایی که مورد نظر پیامبر و اهل بیت(ع) بود چه مسیری را طی می‌کرد.

وی تصریح کرد: وقتی به جغرافیای طبیعی دفاع مقدس می‌نگریم، درمی یابیم ۷۰ درصد آن در خوزستان رخ داده و با این نگاه، خوزستان باغ موزه طبیعی دفاع مقدس است و از این منظر اگر به زمین و فضای ارزشی و جهادی دفاع مقدس بنگریم، بخش اصلی زمین دفاع مقدس در این استان رخ داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان امام جمعه استان خوزستان در رابطه با شهادت ۷۰ شهید از یک دبیرستان در شهرستان گتوند گفت: این وقایع در نگاه نخست اسطوره و افسانه می نمایانند اما واقعیتی تاریخ‌ساز محسوب می‌شود.

صالحی با بیان اینکه ما استان خوزستان را به عنوان سرزمین جهاد و شهادت ایران می شناسیم، گفت: خوزستان سرزمین مظلومیت ایران در دوره جهاد و شهادت است، البته در ابعاد مختلفی همچون حملات موشکی و بمباران‌های شهری می توان در این عرصه مصداق آورد که خوزستان رتبه اول را داشت و سه هزار و ۱۵۰ شهید موشکی تقدیم انقلاب اسلامی کرد. همچنین شهرهای دزفول، اندیمشک اهواز و دیگر مناطق استان وضعیت مشابهی داشتند و این مطلبی نیست که انسان بخواهد برایش گواه و شاهد بیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بیش از ۲۰ عملیات شامل شکست حصر آبادان، بیت المقدس، خیبر، والفجرهای متعدد،کربلاهای چهار و پنج و ... در خوزستان به وقوع پیوستند و بخش قابل توجهی از تاریخ پر حماسه و به یادماندنی دفاع مقدس در استان خوزستان و با سرداران شهید و شاهدان زنده جنگ بود که رقم خورد؛ همه این موارد دِین ایران به خوزستان را بیش از پیش آشکار می‌کند، خوزستانی که پایدار بوده و خواهد ماند و امروز نیز توفیق شد تا در آستانه ولادت حضرت امیر(ع) به عنوان پدر مامت و پدر شهدا در محضر پدر شهید تاج بخش باشیم.

وی افزود: وقتی حیات شهدا را در هر جلسه از این سلسله جلسات بررسی و نگاه می کنیم، همواره به مصادیق و نمونه های بیشتری از منش و سیره آن دلاوران می رسیم، اساسا به نظر می رسد که جریان حرکت به سوی شهادت و رسیدن به فوز شهادت دو بال دارد، نخست خدمت به مردم و دیگری خدمت به دین؛ آنچنان که شهید مدافع حرم محمد تاج‌بخش به مسجد و تربیت و ارزش‌های دینی نوجوانان و جوانان و نیز خدمت به مردم توجهی ویژه داشت و این دو بال را با جهت گیری اخلاص به مقصد رسانده است که البته این سیره همه شهدا است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تقدیر از ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در برگزاری طرح ملی سه شنبه های تکریم گفت: این طرح برای من توفیق شخصی بود که طی ارتباط حضوری و مجازی ممکن شد. تاکنون ذیل این طرح ۳۵ هزار خانواده شهید تکریم شدند. ارتباط با خانواده شهدا در واقع سبب کسب فیض ما می شود و اینکه بتوانیم بهره ای از وجود و فیوضات معنوی آنها ببریم و دریچه ای از نور به سویمان باز شود.

محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز گفت: خوزستان سرزمین خون و شهادت، معراج کبوتران خونین‌بال هشت سال دفاع مقدس و حریم حرمت شهیدان حرم حسینی و زینبی است، قطعه ای از آسمان که در قوس نزول بر اینجا حبوط کرده است و سه‌شنبه‌های تکریم، چشمه‌سار شست و شوی اهل زمین و آسمانیان است و امروز این سه شنبه با نام شهید «محمد تاج بخش» بخش پیوند خورد، همزمانی این پاسداشت با نزدیک بودن ۱۸ اسفند سالروز تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را نباید ساده انگاشت چراکه این شهید خود مدیر کانون فرهنگی هنر گتوند بود.

حجت الاسلام اسماعیل اسدپور امام جمعه شهرستان گُتوند نیز گفت: شهرستان گتوند شهره به مردم دین‌دار و دین مدار است و نسبت به جمعیت شهرستان، ۳۴۹ شهید را تقدیم انقلاب و نظام کرده که این آمار خیره کننده است به این معنا که نزدیک به یک پنجم مردم شهر درگیر مستقیم با جنگ تحمیلی بوده‌اند. در این میان شهید محمد تاج‌بخش، سلوک معنوی و سیر الی الله داشت، جد پدری آن شهید و پنج فرزندش در جبهه های جنگ حضور داشتند، دو عموی او به شهادت رسیدند و یک عمو و پدرش به مقام جانبازی نائل آمدند که این سبقه خانوادگی، زمینه تقوا و ایثار را در آن شهید والامقام ایجاد کرده بود.

 امام جمعه شهرستان گتوند گفت: شهید تاج‌بخش ابتدا مسئول پایگاه بسیج «شهید شاپوری» و سپس مدیر کانون فرهنگی هنری مرحوم «قیصر امین پور» شهرستان گتوند شد، او همچنین مربی قرآن بود و نَفَس الهی‌اش سبب شد تا بچه‌های مسجد را تربیت کند و در ۳۰ روز نخست حضور در سوریه به مقام شهادت نائل شد.

بختیار تاج بخش پدر شهید مدافع حرم محمد تاج بخش نیز گفت: آن شهید معمولا کارهایش را بدون اطلاع دیگران انجام می داد و فقط برای خدا کار می کرد و اخلاص داشت.

در این مراسم حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران حضور داشتند و ارزانی گزارشی از طرح ملی سه شنبه های تکریم ارائه کرد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار