تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۱۷۵۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی ۷۸۳ نوزاد مشکوک به اُفت شنوایی در خوزستان
 معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان از شناسایی ۷۸۳ نوزاد مشکوک به اُفت شنوایی در استان از ابتدای سال ۹۹ تاکنون خبر داد.

 غلامعلی جعفری معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به اهمیت طرح غربالگری در پیشگیری و درمان زودرس اختلالات شنوایی گفت: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۵۴ هزار و ۷۳۷ نوزاد مورد معاینه و تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

او با بیان اینکه ۴۰ پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در ۲۵ شهرستان استان مستقر هستند، افزود: از این تعداد نوزاد شناسایی شده در طرح غربالگری، ۷۸۳ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بودند و برای آزمایش تشخیص، به کلینیک‌های شنوایی سنجی ارجاع داده شدند.

جعفری با اشاره به ارجاع ۹۵ کودک با تشخیص قطعی افت شنوایی به منظور مداخلات طبی، توانبخشی به مراکز مرتبط تخصصی، اظهار داشت: غربالگری شنوایی نوزادان، بخشی از یک برنامه سه بخشی است که به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام کم شنوایی شناخته می‌شود که غربالگری شنوایی نوزادان تا قبل از یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا قبل از ۳ ماهگی، مداخله بهنگام تا قبل از ۶ ماهگی ازجمله اهداف آن است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی در تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان کشور، بیان کرد: اعتبارات تخصیص یافته برای استان در این خصوص در سال ۹۹ مبلغ ۱۸ میلیارد ریال بوده است که صرف خرید وسیله کمک شنوایی شامل؛ دستگاه سمعک برای ۴ افت خفیف، متوسط، شدید، خیلی شدید و باطری‌های سمعک شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۳ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال نیز جهت جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت شده است، ادامه داد: امور توانبخشی معلولان، بعد از ارزیابی و تشخیص کم شنوایی، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله کمک شنوایی مانند سمعک و آموزش‌های لازم به خانواده و کودک ناشنوا در مراکز دولتی و غیردولتی با اعتبارات تخصیص یافته ارائه می‌دهد.

جعفری با بیان اینکه تعدادی از این کودکان دچار کم شنوایی بسیار عمیق هستند و وسیله کمک شنوایی مانند سمعک برای آن‌ها قابل استفاده نیست، گفت: رشد مهارت‌های زبان و گفتار دراین کودکان بخوبی صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل کاشت حلزون شنوایی طی عمل جراحی با قراردادن پروتز خاص در حلزون گوش بیمار، صورت می‌گیرد، همچنین توانبخشی بعد از آن جهت افراد ناشنوای عمیق، می‌تواند موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان شده ودر نهایت توانمند سازی فرد را در جامعه بدنبال داشته باشد.

او تصریح کرد: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته‌ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادربه شنیدن نیستند ایجاد می‌نماید، با این وسیله در صورتیکه مراحل توانبخشی قبل و بعد ازعمل به خوبی طی شود، بیمارمی تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیت‌های اجتماعی حضور یابند.

غلامعلی جعفری با اشاره به راه اندازی مرکز کاشت حلزون در خوزستان از سال ۹۲، بیان داشت: تاکنون ۶۵۱ نفر مورد عمل کاشت قرار گرفته اند که ازاین تعداد ۹۷ نفر در سال ۹۹ کاشت حلزون انجام داده اند و از خدمات بعداز عمل نیز بهره برده اند، ضمن اینکه در خوزستان ۴ مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت ۲۰۰ نفر وجود دارد، که به توانخواهان در شهرستان آبادان و دزفول هر کدام یک مرکز و اهواز ۲ مرکز خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

او با اشاره به خدمات این مراکز به کودکانی که از سنین شیرخوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و بکارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده اند، ادامه داد: این خدمات شامل آموزش مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های روزمره، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت‌های خود، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آماده سازی برای ورود به مدرسه است.

جعفری اظهار داشت: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان با معلولیت شنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی یکی دیگر از این خدمات است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار