تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۱۷۵۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات محدودیت‌های جدید پیشنهادی برای خوزستان
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه پیشنهادهایی در خصوص شهرهای قرمز به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده تا محدودیت‌های بیشتر و هدفمندتری در شهرهای قرمز خوزستان لحاظ شود، گفت: این محدودیت‌های جدید پیشنهادشده، هدفمند هستند و امور اصلی زندگی مردم از این محدودیت‌ها مستثنی شده‌اند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۳ هزار و ۱۰۰ نفر به ۶۲ مرکز منتخب جامع سلامت فعال در خوزستان مراجعه کرده‌اند که این مراجعات به دلیل علائم مختلف و نگرانی از کرونا بوده است.

 وی افزود: روز دوشنبه حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تست کرونا در سراسر استان خوزستان انجام شده است تا بیماریابی گسترده‌تری را شاهد باشیم و بتوانیم بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ را زودتر شناسایی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: انجام ۸ هزار و ۵۰۰ تست در یک روز، بالاترین رکوردی است که در کشور و در استان خوزستان ثبت شده است.

وی افزود: به دنبال تبلیغات گسترده رسانه‌ای و همراهی گسترده مردم، میزان استفاده از ماسک توسط مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خوزستان و به ویژه در شهرهای قرمز بهتر از گذشته شده است.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از شهرستان‌های خوزستان به وضوح بهتر از گذشته شده است و این امید را داریم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اکنون شاهد آن هستیم، در روزهای آینده با وضعیت بهتری در بیمارستان‌های استان مواجه شویم. هر زمان که در حوزه بهداشت رعایت پروتکل‌ها بهتر شود، یک هفته تا ۱۰ روز بعد آثار مطلوب آن را در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی گفت: در بهترین حالت، ارزیابی این است پروتکل‌ها و موارد بهداشتی ۶۵ درصد در خوزستان رعایت شده و در این زمینه نیازمند همراهی و همکاری مردم هستیم. اگر می‌خواهیم سرعت کنترل بهتر شود و بازوی پایین رونده شیب ابتلا شروع شود، این عدد باید به بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد برسد که با همراهی مردم میسر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: روز دوشنبه به درخواست استاندار خوزستان و کار کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی، پیشنهادهایی در خصوص شهرهای قرمز به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم و امیدواریم با حمایت استاندار خوزستان این مسائل در ستاد ملی مصوب شوند تا محدودیت‌های بیشتر و هدفمندتری در شهرهای با وضعیت قرمز در خوزستان لحاظ شود.

ابول‌نژادیان بیان کرد: این محدودیت‌های جدید پیشنهادشده، هدفمند هستند و امور اصلی زندگی مردم از این محدودیت‌ها مستثنی شده‌اند.

وی افزود: در حوزه علوم پزشکی، مطب‌ها و کلینیک‌های زیبایی و برخی از رشته‌های تخصصی غیراورژانسی و عمل‌های جراحی الکتیو را تعطیل کرده‌ایم. از مردم نیز درخواست داریم که در شرایط فعلی به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند. حتی فعالیت‌های دندانپزشکی به جز در موارد اورژانسی، ممنوع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای ادارات غیرضروری درخواست شده که تعطیل بمانند و برای دستگاه‌های ضروری اعلام شده است که با یک‌سوم افراد فعالیت کنند. یک سری از سازمان‌ها همچنان سرویس پرسنلی دارند که این سرویس‌ها محل آلودگی و ابتلا هستند. برخی از بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند پرسنل شرکت‌های بزرگ استان خوزستان هستند که عمدتا در سرویس محل کار به این ویروس مبتلا شده‌اند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: خدمات‌رسانی سرویس‌های حمل و نقل عمومی در استان خوزستان تعطیل است و شرکت‌های بزرگ نیز نباید از حمل و نقل عمومی برای پرسنل خود استفاده کنند و این کار خلاف است.

وی ادامه داد: مسئول سلامت و جان پرسنل، رئیسی است که به سلامت و پروتکل‌های بهداشتی اهمیت نمی‌دهد. اگر مواردی وجود دارد که از پرسنل درخواست می‌شود با تمام ظرفیت در محل کار حاضر شوند، می‌توان آن مورد را به سامانه ۱۹۰ گزارش کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: مردم استان خوزستان باید یک هفته تا ۱۰ روز صبر داشته باشند. اگر تلاش کنیم و از یکدیگر مراقبت کنیم، حتما شیب تند افزایشی و موج بالارونده کرونا در خوزستان متوقف خواهد شد.

ابول‌نژادیان افزود: در حال افزایش تخت‌های بستری و تخت‌های ICU در خوزستان هستیم و در تلاش هستیم که بیماری پشت در ICU و بدون تخت نماند.

وی تصریح کرد: اگر اجماع و همراهی که اکنون در خوزستان شاهد آن هستیم در هفته گذشته صورت می‌گرفت، سرعت شیب ابتلا به کرونا نسبت به وضعیت فعلی کمتر بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه رئیس جمهور مرتبا پیگیر شرایط خوزستان است و از شرایط کاملا مطلع است، گفت: پیک سومی که در خوزستان رخ داده، برای بسیاری از استان‌ها دو سه ماه پیش رخ داده بود اما آنچه که در خوزستان سرعت ابتلا را بالا برده، سوش انگلیسی کرونا است.

وی افزود: جلوی سوش انگلیسی را نمی‌توان گرفت و این سوش به هر روشی وارد می‌شود. ما با کشور عراق رابطه نزدیکی داریم. در عراق سوش آفریقایی و انگلیسی وجود دارد و این سوش‌ها وارد کشور ما نیز می‌شوند همانطور که اکنون نیز وارد شده‌اند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: رعایت پروتکل‌ها توسط مردم در آن شرایط که سوش انگلیسی وارد خوزستان شده بود، به کمتر از ۱۵ درصد رسیده بود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: تا زمانی که کرونا وجود دارد، باید پروتکل‌ها رعایت شوند و فرقی نمی‌کند که چه سوشی از این بیماری وارد شده باشد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار