تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۲۱۷۴۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بار سنگین بیماران بستری بر دوش مراکز درمانی خوزستان / درخواست برای قرنطینه فوری
 در پی قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرهای خوزستان مقرر شد مجددا محدودیت‌های کرونا اعمال شوند و همچنین با افزایش تعداد شهرهای نارنجی و قرمز، انتشار کرونای انگلیسی در خوزستان و پر شدن بیمارستان‌های بزرگ اهواز، مسئولان بهداشتی خواستار قرنطینه دو هفته‌ای خوزستان شده‌اند.

روسای بیمارستان‌های اهواز خواستار قرنطینه فوری خوزستان شدند

روسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان، خواستار قرنطینه دو هفته‌ای استان خوزستان در پی شیوع گسترده کرونای انگلیسی شدند.

به گزارش ایسنا، متن نامه روسای بیمارستان‌های بزرگ اهواز به شرح زیر است:

"جناب آقای قاسم سلیمانی‌دشتکی

استاندار محترم خوزستان و رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا

موضوع: درخواست قرنطینه دو هفته‌ای استان خوزستان به منظور کنترل شیوع بیماری کرونا

با سلام و احترام؛

همانگونه که مستحضرید پیک جدید ویروس کرونا با غلبه سوش جهش یافته انگلیسی چند روزی است که در استان خوزستان آغاز شده و به سرعت در حال پیشروی است.

سرعت انتشار ویروس به حدی بالا است که با نیاز به بستری شدن تعداد زیادی از مبتلایان، گنجایش چند بیمارستان بزرگ در اهواز تکمیل شده و به ترتیب باعث درگیری بیمارستان‌های جدید می‌شود.

با عنایت به اینکه تداوم وضعیت فعلی منجر به اشباع نظام درمان و تکمیل ظرفیت درمان در استان خوزستان خواهد شد از شما تقاضامندیم نسبت به پیگیری جهت قرنطینه کامل و تعطیلی حداقل دو هفته‌ای استان خوزستان به ویژه شهرهای قرمز اقدام نمایید.

دکتر میثم معزی، رئیس بیمارستان گلستان اهواز، دکتر علیرضا قنبران، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره)، دکتر ماندانا قنواتی، رئیس بیمارستان رازی اهواز، دکتر کریم بیت‌سیاح، رئیس بیمارستان سینا، دکتر محسن علی‌سمیر، رئیس بیمارستان ابوذر اهواز، دکتر اسماعیل ویسی، رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز"

بار سنگین بیماران بستری بر دوش مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان در خوزستان، گفت: افزایش آمار بیماران بستری، بار سنگینی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: "با شیوع کرونای انگلیسی تعداد مبتلایان در خوزستان افزایش چشمگیری داشته و عدم رعایت مناسب پروتکل‌ها و محدودیت‌ها و به موجب آن افزایش آمار بیماران بستری، بار سنگینی به مراکز بهداشتی و درمانی وارد کرده است.

مدافعان سلامت تا آخرین نفس در کنار مردم هستند، با رعایت توصیه‌ها یاریگرشان باشیم."

شرایط اهواز از این هم بدتر می‌شود

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به فراوانی موارد ابتلا به کرونا در شرق اهواز، گفت: کانون بسیاری از موارد ابتلا مرکز شهر اهواز است هر چند مرکز شهر، محل سکونت جمعیت زیادی از شهروندان اهواز نیست.

امراله مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه روند صعودی موارد بیماری در شرق اهواز، اظهار کرد: همچنان مراجعات به مراکز ۱۶ ساعته زیاد و تعداد مبتلایان افزایشی است و با این روند، وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط اهواز از این هم بدتر هم می‌شود، افزود: همچنان بازارها شلوغ هستند، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شوند و بسیاری از مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند.

مردانی بیان کرد: بیشترین فراوانی موارد شناسایی‌شده کرونا در شرق اهواز در کوروش (کوی ملت)، زیتون و پاداد است. موارد بالای بیماری در این مناطق به دلیل تراکم جمعیت و شلوغی بازارها و فعالیت دستفروشان است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: کانون بسیاری از موارد ابتلا مرکز شهر اهواز است هر چند مرکز شهر، محل سکونت جمعیت زیادی از شهروندان اهواز نیست.

وی بیان کرد: با وجود قرمز بودن وضعیت اهواز و شلوغی بیمارستان‌ها، همچنان شاهد برگزاری مراسم در برخی نقاط شهر هستیم.

اصناف خوزستان تا بهبود شرایط، اجازه فعالیت ندارند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به تشدید نظارت‌ها بر اصناف گفت: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورهای ستاد مقابله با کرونا، برخورد قهری با اصناف و سایر بخش‌ها بی‌فایده است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

بهرام جباری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت نظارت بر بازار خوزستان اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسان سازمان صمت استان خوزستان به همراه نیروهای بهداشت و اماکن، در حال انجام است و تعدادی از واحدهای صنفی که بر خلاف دستورالعمل‌های ستاد کرونا و در این شرایط قرمز مغازه خود را باز کرده بودند، پلمب شده‌اند.

وی افزود: در خصوص تعطیلی واحدهای صنفی در شهرهای با وضعیت قرمز از جمله کلانشهر اهواز، اصناف نظرات خود را دارند زیرا آن‌ها با بهبود اوضاع فکر می‌کردند که شرایط بهتر شده و برای واحدهای خود خرید کرده‌اند و چک دارند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: سلامتی بر هر چیزی مقدم است و از اصناف انتظار داریم بیشترین همکاری را در عمل کردن به دستورات ستاد مقابله با کرونا داشته باشند تا شرایط بهتر شود و بتوان مجددا به اصناف، اجازه فعالیت داد.

جباری افزود: سازمان صمت خوزستان بازرسی‌ها را در شرایط کنونی تشدید کرده است اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورهای ستاد مقابله با کرونا، برخورد قهری با اصناف و سایر بخش‌ها بی‌فایده است و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

وی گفت: مشکلاتی از جمله کرایه، بیمه، چک‌های عقب‌افتاده و مالیات که بر عهده اصناف است، شرایط را برای آن‌ها بسیار دشوار کرده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان افزود: در جلسه‌ای با حضور اصناف، این مشکلات بررسی خواهد شد تا برای فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری شود؛ هر چند سلامت مردم بر همه این موضوعات ارجحیت دارد.

افزایش مرگ و میر کودکان در سوش انگلیسی کرونا

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: در سوش انگلیسی در ماه‌های اخیر، موارد مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به آن افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این مساله نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری کودکان نسبت به سوش انگلیسی بسیار بالا است.

دکتر سید محمدرضا میرکریمی با اشاره به فوت دو کودک خوزستانی بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی اظهار کرد: پیش از این، دیدگاه مجامع علمی این بود که کرونا کمتر کودکان را درگیر می‌کند اما فوت این دو کودک هشدار جدیدی است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: باید انتظار داشته باشیم سوش جدید کرونا که به کرونای انگلیسی معروف است، با سرعت و شدت بیشتری به ویژه در کودکان عمل کند.

این فوق تخصص ریه کودکان تصریح کرد: با یک بیماری مواجه هستیم که تنها ۱۴ ماه از طول عمر آن در جهان می‌گذرد و یکی از ناشناخته‌ترین بیماری‌های تاریخ علم است. از شناسایی و عمر سوش جدید این ویروس نیز کمتر از دو سه ماه می‌گذرد.

وی افزود: ابتدا تصور بر این بود که کودکان نسبت به این بیماری، ایمنی نسبی دارند و به نوع خفیف‌تر مبتلا می‌شوند اما در سوش انگلیسی در ماه‌های اخیر، موارد مرگ و میر کودکان بر اثر ابتلا به آن افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این مساله نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری کودکان نسبت به سوش انگلیسی بسیار بالا است.

میرکریمی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تفاوتی نکرده است و همچنان پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت دیگر دستورالعمل‌ها باید در دستور کار باشد.

ما می‌گوییم تردد نباشد، ادارات خوزستان هنوز فعال‌اند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تنها راه کنترل شرایط خوزستان، لاک‌داون و تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است، گفت: ما می‌گوییم تردد نباشد که الزام آن، تعطیلی ادارات است اما اکنون ادارات در حال فعالیت هستند و برخی با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: موارد بیماری در سطح کشور رو به فزونی است اما ۳۰ درصد این فزونی‌ها مربوط به خوزستان است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص دلایل وضعیت کنونی خوزستان افزود: یک ماه قبل، بهترین وضعیت کنترل بیماری در خوزستان بود اما ورق برگشت. اکنون موارد بیماری نسبت به هفته‌های گذشته ۱۰ برابر، موارد بستری هفت تا ۱۰ برابر  و موارد مرگ نیز افزایشی شده است. البته افزایش موارد مرگ، متناسب با افزایش موارد بیماری نبوده است زیرا بسیاری از موارد مثبت، سرپایی هستند.

علوی ادامه داد: مراجعه به بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که مسئولان بیمارستان‌ها و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده‌اند تخت‌ها پر هستند و تخت‌های ICU نیز در حال لبریز شدن هستند.

وی گفت: بنابراین باید فکری شود در غیر این صورت، در آینده بیمارستان‌ها نمی‌توانند جوابگوی این وضعیت خطیر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ویروس تغییر رفتار داشته است و اکنون با ویروسی مواجه هستیم که با ویروس ووهان قبلی تفاوت عمده‌ای دارد؛ این ویروس به شدت مسری شده و سرایت‌پذیری آن نسبت به ویروس قبلی ۱۰ برابر شده است. دوره کمون بیماری نیز کاهش یافته است که در نتیجه، دوره واگیری بیشتر می‌شود و با افزایش دوره واگیری، یک فرد می‌تواند افراد بیشتری را درگیر کند. 

وی با اشاره به افزایش شدت بیماری‌زایی ویروس، بیان کرد: زمانی که شدت بیماری‌زایی افزایش می‌یابد، بافت‌های متعددی درگیر می‌شوند و بیمار بدحال‌تر می‌شود.

علوی ادامه داد: این ویروس همه سنین و افراد اعم از افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا بدون بیماری زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: تغیبر رفتار ما نیز متناسب با تغییر رفتار ویروس نبود و ما دچار ساده‌انگاری شدیم و به همه چیز به دید اغماض نگاه کردیم؛ اگر می‌خواهیم با این ویروس تغییریافته مقابله کنیم باید رفتارمان را تغییر دهیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: روش‌ها و پروتکل‌های ویروس قدیمی دیگر جواب نمی‌دهد و باید در برنامه‌ها و کنترل‌هایمان بازنگری کنیم که این بازنگری از سوی مسئولان بهداشتی در شرف انجام است.

وی گفت: شناسایی ویروس جهش‌یافته، با وسایل شناسایی ویروس قبلی مشکل است و ممکن است تعدادی از مبتلایان با امکانات فعلی تشخیص داده نشوند؛ در این شرایط باید کیت‌های تشخیصی متناسب با این ویروس تامین شود که به زودی محموله‌های آن به خوزستان می‌آید.

علوی تصریح کرد: البته برای تعیین سوش جهش‌یافته یا جهش‌نیافته، یک دستگاه نیاز است که در خوزستان موجود است. امکانات شناسایی ویروس انگلیسی در کشورهای معدودی وجود دارد و بسیاری از کشورها نمی‌توانند این ویروس را تشخیص دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۲ مورد ویروس انگلیسی در سطح کشور شناسایی شده که ۲۲ مورد از این تعداد، مربوط به خوزستان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص انتشار این ویروس در خوزستان ادامه داد: خوزستان نباید با هیچ استان دیگری مقایسه شود. کمتر استانی سه مرز هوایی، زمینی و دریایی دارد و خوزستان محل عبور افراد زیادی نیز برای زیارت به عراق است.

وی بیان کرد: همه می‌دانیم که در کشور همسایه ما استانداردهای بهداشتی رعایت نمی‌شود و تست‌ها و خدمات بهداشتی خوبی وجود ندارد یا کم است.

علوی افزود: یک ماه پیش، یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در اهواز شناسایی و موارد تماس وی رهگیری شد اما به دلیل اینکه ویروس جدید است، کیت تشخیص آن نیز متفاوت است بنابراین ممکن است مواردی وجود داشته که از دید سیستم بهداشتی مخفی مانده باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با افزایش موارد بیماری، انتظار داشتیم مرزها بسته شوند یا کنترل شدیدتری انجام شود اما مرزها باز بودند و مسافران وارد خوزستان می‌شدند؛ بنابراین همه این موارد دلیلی شد تا ویروس به راحتی وارد کشور و خوزستان شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از همسایگان برای درمان به خوزستان و سپس به دیگر نقاط کشور سفر می‌کنند، رهگیری آن‌ها بسیار مشکل است و در برخی موارد که با آن‌ها تماس می‌گیریم متوجه می‌شویم به استان‌های دیگر سفر کرده‌اند.

علوی ادامه داد: اکنون مرزها به روی مسافران بسته شده‌اند اما این شرایط نمی‌تواند دائمی باشد بنابراین باید برای ورود مسافران به کشور، مقررات سفت و سختی اجرا شود؛ شرط نخست داشتن برگه آزمایش معتبر است که در این راستا صحبت‌های ایجاد آزمایشگاه در مرز انجام شده است.

وی بیان کرد: ممکن است لازم باشد مواردی در اقامتگاه حضور پیدا کنند که باید این اقامتگاه‌ها در مرزها ایجاد شوند؛ استاندار خوزستان به فرمانداران دشت آزادگان و خرمشهر دستور داده است در مدت زمان کوتاهی در این زمینه اقدام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت بازارها، گفت:  در حال حاضر تنها راه کنترل شرایط، لاک‌داون یعنی تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است.

وی افزود: نمی‌شود یک جا تعطیل شود اما یک جای دیگر باز باشد زیرا در این شرایط، تراکم جمعیت به سمت جاهایی می‌رود که باز هستند. از طرف دیگر، اگر در یک شهر تعطیلی اعمال شود مردم به سمت شهرهای نزدیک که تعطیل نیستند، می‌روند.

علوی بیان کرد: جلسات متعددی با اصناف و اتحادیه‌ها داشتیم که می‌گفتند از محدودیت‌ها اطاعت می‌کنند اما می‌گفتند که همسایگان‌شان یا دستفروشان اطاعت نمی‌کنند و رزق‌شان جای دیگر می‌رود که حرف‌شان منطقی است.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم تردد نباشد که الزام آن، تعطیلی ادارات است اما اکنون ادارات در حال فعالیت هستند و برخی با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: روز جمعه در ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد اعمال تعطیلی همه‌جانبه در خوزستان را دادیم و برای این کار دلایلی داشتیم.

وی افزود: بیمارستان‌ها باید نفس بکشند؛ ما باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم و در روش‌ها بازنگری و تخت‌ها را آماده کنیم.

علوی با اشاره به افزایش موارد بیماری، بیان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد، حتی اگر همه تخت‌های بیمارستانی را به این بیماری اختصاص دهیم باز هم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به دلیل دلیل کمتر بودن میزان مرگ و میر نسبت به موارد بیماری تصریح کرد: اکنون مراکز منتخب، مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی عهده‌دار مراجعه بیماران شده‌اند و بار مراجعه بیمارستان‌ها تقسیم شده است؛ شناسایی موارد سرپایی بیماران، از بدحال شدن بیماران جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت ۶۲ مرکز منتخب در خوزستان برای کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها، بیان کرد: مراکز منتخب اهواز افزایش می‌یابند. کلینیک‌های تنفسی نیز با حضور متخصصان داخلی و ریه و عفونی توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز راه‌اندازی شده‌اند.

وی افزود: استقرار اتوبوس‌آمبولانس در دو نقطه شهر اهواز برای انجام تست رپید نیز از دیگر کارهای دانشگاه است که می‌تواند الگویی برای دیگر نقاط کشور باشد.

علوی با تاکید بر لزوم همسو بودن اقدامات، تصریح کرد: تعطیلی همه‌جانبه موجب کاهش ترددها و تجمعات می‌شود. پروتکل‌ها نیز باید متناسب با شرایط جدید باشند و ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا باید متناسب با وضعیت جدید تصمیماتی بگیرند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: پیشنهاداتی دادیم که اگر مصوب شوند و الزامات مورد نظر ما عملی و اجرایی شوند، می‌توانیم بیماری را در این مرحله کنترل کنیم.

ایجاد اقامتگاه‌های موقت در مرزهای خوزستان با عراق

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان از ایجاد اقامتگاه‌های موقت در محل پایانه‌های مرزی خوزستان برای مدت تشخیص نتیجه تست کرونای مسافران ورودی از عراق به ایران خبر داد.

ولی‌اله حیاتی اظهار کرد: با توجه به شرایط اضطراری که در خصوص مقابله با کرونا در خوزستان ایجاد شده است، تمام تدابیر لازم برای اعمال شدید محدودیت‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ورودی‌ها و خروجی‌های خوزستان و شهرها به شدت در حال کنترل هستند. محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد نیز در دستور کار قرار گرفته و پلیس راهور با شدت در حال اعمال محدودیت است.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان گفت: فرمانداران، سازمان صمت و اتحادیه‌ها در حال مدیریت هستند تا تنها مشاغل گروه یک فعالیت کنند و دیگر مشاغل تعطیل شوند.

وی افزود: مرزهای زمینی مسافری با عراق مسدود است اما مرزهای تجاری شلمچه و چذابه باز هستند که فرمانداران این شهرستان‌ها را مکلف کرده‌ایم که پروتکل‌ها رعایت شوند.

حیاتی ادامه داد: در مدت زمان تعطیلی یک هفته‌ای پایانه‌های مسافری مرزهای خوزستان، اقامتگاه موقت در محل پایانه‌های مرزی ایجاد خواهد شد و اکیپ تست نیز در مرزها مستقر می‌شوند و تا زمان مشخص شدن نتیجه تست، مسافران در اقامتگاه می‌مانند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص نظارت دقیق‌تر بر بازارها نیز گفت: از اصناف، اتحادیه‌ها و مردم می‌خواهیم همکاری بیشتری داشته باشند و همه قبول کنیم که اگر پروتکل‌ها رعایت نشوند، نمی‌توانیم از این مرحله عبور کنیم. اصناف و مردم، محور کار هستند و پروتکل‌ها باید با دقت و جدیت اجرا شوند؛ به تدریج میزان رعایت پروتکل‌ها در خوزستان در حال افزایش است.

افزایش ۱۶ برابری مبتلایان به کرونا در شرق اهواز

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز از افزایش ۱۵ تا ۱۶ برابری تعداد مبتلایان به کرونا در شرق اهواز نسبت به دو هفته پیش خبر داد.

امراله مردانی اظهار کرد: بار مراجعه به مراکز منتخب در شرق اهواز نسبت به دو هفته پیش تقریبا ۱۰ برابر و تعداد مبتلایان ۱۵ تا ۱۶ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر این مراکز این بار را نگیرند، این خیل جمعیت به سمت بیمارستان‌ها می‌رود بنابراین مراکز نمونه‌گیری در پنج نقطه شرق اهواز فعال هستند و تنها در روز یکشنبه، یک هزار و ۳۰۰ تست انجام شده است. در روزهای آینده یکی دو مرکز نمونه‌گیری دیگر نیز افزوده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به استقرار اتوبوس‌آمبولانس برای انجام تست رپید در خیابان نادری گفت: در چند روز آینده در فرودگاه و پایانه مسافربری نیز اتوبوس‌آمبولانس مستقر خواهیم کرد.

مردانی بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر مورد مثبت، با مراجعه به درب منزل حداقل از ۱۰ نفر و به صورت ایده‌آل از ۲۰ نفر از اطرافیان بیمار تست رپید گرفته می‌شود. این روند در قالب طرح شهید سلیمانی ادامه دارد و اگر این کارها انجام نمی‌شد، جمعیت زیادی به سمت بیمارستان ‌روانه می‌شدند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: از مردم می‌خواهیم به جای مراجعه به بیمارستان‌ها، به مراکز منتخب مراجعه کنند تا در صورت مثبت بودن نتیجه تست و در صورت نیاز به بیمارستان ارجاع شوند زیرا مراجعه مستقیم، بار مراجعه به بیمارستان‌ها را افزایش می‌دهد.

انجام حدود ۲ هزار تست کرونا در غرب اهواز در روز گذشته

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از انجام حدود دو هزار تست کرونا در مراکز منتخب بهداشتی این مناطق در روز گذشته خبر داد.

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی اظهار کرد: به دلیل حاشیه‌نشینی بیشتر در غرب اهواز نسبت به شرق شهر و نیز تراکم ادارات، سازمان‌ها، پاساژها و مراکز خرید در غرب اهواز، بار مراجعه به مراکز منتخب و ۱۶ ساعته در حوزه غرب اهواز در یک ماه گذشته ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بار مراجعه بیماران به مراکز بهداشتی، شیب تندی دارد، افزود: روز یکشنبه بالغ بر ۸۶۰ نفر به مراکز منتخب غرب اهواز مراجعه کردند و حدود ۵۰۰ تست PCR و یک هزار و ۲۰۰ تست رپید در حوزه غرب اهواز انجام شد.

احمدی‌بلوطکی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: انجام حدود ۲ هزار تست در این بازه زمانی، حکایت از وضعیت فعلی بیماری در غرب اهواز دارد.

رئیس جمهور، قرنطینه خوزستان را تایید کند

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از رئیس جمهور درخواست می‌کنم که تعطیلی دو هفته‌ای و قرنطینه استان خوزستان را تایید کند؛ در این زمینه با معاون رئیس جمهور نیز صحبت شده تا این مساله را پیگیری کند.

سیدکریم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روز جمعه (یکم اسفندماه) که معاون وزیر بهداشت در استان خوزستان حضور یافت، درخواست داشتیم که خوزستان تعطیل و قرنطینه شود بنابراین در روز شنبه پیشنهادهایی به ستاد ملی کرونا ارائه شد تا این درخواست مورد تایید قرار بگیرد اما متاسفانه ستاد ملی کرونا با این درخواست موافقت نکرد.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد خوزستان قرنطینه و تعطیل شود، افزود: به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از رئیس جمهور درخواست می‌کنم که تعطیلی دو هفته‌ای و قرنطینه استان خوزستان را تایید کند؛ در این زمینه با معاون رئیس جمهور نیز صحبت شده تا این مساله را پیگیری کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر استان خوزستان تنها استان کشور است که وضعیت قرمز دارد و ۱۱ شهری که در کل کشور دچار وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند، در خوزستان قرار دارند بنابراین قرنطینه و تعطیلی خوزستان، امری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

حسینی افزود: ما نگران هستیم که نتوانیم پاسخگوی مراجعات مردم به بیمارستان‌ها باشیم.

وی بیان کرد: هر چند تعطیلی و قرنطینه استان خوزستان تنها بخشی از کار است اما در شرایط کنونی، این موضوع یکی از اصلی‌ترین مطالبات نمایندگان است که از رئیس جمهور پیگیر آن هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: پیگیری‌هایی انجام شده تا این درخواست مورد قبول قرار بگیرد و منتظر هستیم که رئیس جمهور نظر خود را در این خصوص ارائه کند.

وی گفت: تعطیلی قطعا ضررهایی به کسبه و بازاریان وارد خواهد کرد اما در شرایط فعلی آنچه حائز اهمیت است، سلامت مردم خوزستان است زیرا مردم به شدت در خطر بیماری قرار دارند.

بیمارستان‌های اهواز مملو از بیمار/ وضع شهر بحرانی است

فرماندار اهواز با اشاره به وضعیت بحرانی شهر گفت: بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا است؛ ICUها پر هستند و میزان تلفات و مرگ و میر بالا رفته است.

جمال عالمی‌نیسی در حاشیه گشت ویژه نظارت بر اصناف ستاد مدیریت و کنترل کرونا که در خصوص اجرای محدودیت‌های یکشنبه شب انجام شد، اظهار کرد: اهواز در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا است؛ ICUها پر هستند و میزان تلفات و مرگ و میر بالا رفته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: کرونای انگلیسی بسیار مهاجم است و قدرت انتشار آن بالاست و آسیب‌پذیری بالایی ایجاد می‌کند.

فرماندار اهواز گفت: روز یکشنبه تصمیم گرفته شد که وضعیت بازارها را کنترل کنیم بنابراین با اکیپ‌های اماکن، صمت و بهداشت در سطح شهر حضور پیدا کردیم و از نقاطی از شهر بازدید شد.

عالمی‌نیسی افزود: تقریبا اهالی کسب و کار همکاری و اکثرا تعطیل کرده‌اند اما برخی مغازه‌ها همچنان باز هستند که تذکرات داده شد و برخی نیز پلمب شدند.

وی بیان کرد: امیدواریم مردم اهواز این وضعیت بحرانی را جدی بگیرند. متاسفانه خیابان‌ها شلوغ است و مردم بسیاری در خیابان‌ها حضور دارند. انتظار می‌رود همکاری بیشتر شود و این وضعیت خطرناک جدی گرفته شود و مردم تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار