تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۱۷۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شناسایی ۲۲ نوع ویروس جهش یافته انگلیسی در خوزستان
 رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۶۲ ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور شناسایی شده که ۲۲ مورد آن مربوط به استان خوزستان است.

 سیدمحمدعلوی دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی از شبکه خوزستان اظهار داشت: موارد بیماری در کشور و به ویژه استان روند افزایشی داشته تا حدی که ۳۰ درصد موارد بیماری در کشور متعلق به خوزستان است که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: در یکی، ۲ ماه گذشته برخلاف استان های دیگر دوران راحتی را داشتیم اما اکنون تعداد آمار مبتلایان و بستری ها نسبت به ۲ هفته قبل ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است و به همین نسبت موارد مرگ در استان روند افزایشی دارد.

قدرت ویروس انگلیسی ۱۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی است

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر آمار مراجعه به بیمارستانها بسیار زیاد است و این امر باعث پر شدن تخت های ICU شده است گفت: اگر فکر اساسی به حال این موضوع نکنیم، بیمارستان های استان در روزهای آینده نمی توانند جوابگوی مراجعین باشند.

وی با اشاره به تفاوت ویروس جهش یافته انگلیسی با ویروس نوع قبل آن، افزود: ویروس انگلیسی به شدت مسری و کشنده بوده و قدرت سرایت آن ۱۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی است همچنین دوره نهفتگی آن کوتاهتر و قدرت واگیری ویروس بیشتر شده است.

تمام سنین به ویروس انگلیسی مبتلا می شوند

علوی با بیان اینکه ویروس نوع انگلیسی تمام سنین را درگیر می کند گفت: در ویروس قبل بیشتر افراد مسن مبتلا می‌شدند و مرگ و میر در آنها بود اما ویروس انگلیسی افراد جوان و حتی کودکان را درگیر می کند، بنابراین با ویروسی مواجه هستیم که همه را هدف قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: شناسایی  ویروس انگلیسی با وسایلی که ما در اختیار داریم، تا حدی مشکل است و تعدادی از ویروس ها را نمی توانیم تشخیص دهیم بنابراین نیاز است که کیت های تشخیصی متناسب با این ویروس را در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه وزارتخانه در حال تهیه کیت مورد نیاز است و به زودی به دستمان می رسد تا بتوانیم نوع ویروس ها را تشخیص دهیم.

رییس مرکز بهداشت استان بیان کرد: با توجه به اینکه رفتار ویروس انگلیسی مدام در حال تغییر است ما هم باید در زندگی خود تغییراتی لحاظ کرده و در کنترل های خود بازنگری کنیم.

وی با اشاره به اینکه خوزستان، استانی با ویژگی های خاص است افزود: کمتر استانی را می‌توان پیدا کرد که سه نوع مرز زمینی، هوایی و دریایی داشته باشد و از آنجا که خوزستان محل عبور مسافران به کشور عراق است، کارمان در کنترل بیماری سخت تر است.

علوی بیان کرد: متاسفانه در کشور همسایه ما استانداردهای بهداشتی رعایت نمی شود و تست گیری در آنجا بسیار کم است. وقتی موارد بیماری از اواسط دی ماه سیر صعودی پیدا کرد انتظار داشتیم که مرزهای استان بسته شود و یا با کنترل شدیدتری مدیریت شود که این امر محقق نشد و ویروس انگلیسی به راحتی وارد استان شد.

راه اندازی آزمایشگاه در مرزهای استان

وی ادامه داد: بسیاری از مردم کشورهای همسایه برای زیارت و کارهای درمانی از طریق خوزستان وارد کشور شده و سپس به نقاط مختلف می رود که رهگیری آنها بسیار سخت است لذا ما باید برای ورود مسافران اقدامات سخت تری را اجرا کنیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: با پیشنهاداتی که ارائه دادیم قرار شد یک آزمایشگاه در مرز راه اندازی شود تا نمونه گیری ها دقیق تر انجام شود اما لازمه این کار راه اندازی یک اقامتگاه است تا افرادی را که جواب تستشان مثبت بود در آن محل نگهداری کنیم.

تنها راه جلوگیری از انتشار ویروس انگلیسی تعطیلی استان است

وی گفت: در حال حاضر تنها راه جلوگیری از انتشار ویروس انگلیسی تعطیلی استان است اما اگر قرار باشد یک شهر را تعطیل کنیم و شهر دیگر تعطیل نباشد هیچ فایده ای ندارد. یکی از الزامات عدم تردد مردم در سطح شهر، تعطیلی ادارات است در حالی که اکنون تمام ادارات ضروری و غیرضروری مشغول به فعالیت هستند و برخی از مدیران کل از قانون تبعیت نمی کنند به عنوان مثال اداره‌ای در استان موجود است که بدون توجه به مصوبات ستاد کرونا با تمام نیروها در حال فعالیت است در حالی که باید یک سوم کارکنان در محل حاضر شوند.

علوی ادامه داد: ما در ستاد کرونا پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای استان را دادیم تا بیمارستان های استان نفس بکشند و تخت های خود را آماده مراجعین کنیم. قطعا اگر به همین شکل جلو برویم حتی اگر تمام تخت های بیمارستان های استان را به این بیماری اختصاص دهیم باز هم با مشکل مواجه می شویم.

وی گفت: زمانی می‌توان این بیماری را مدیریت کنیم که همه با یکدیگر همسو حرکت کنیم و تعطیلی ها همه جانبه باشد نه اینکه یک یا چند اداره به فعالیت خود ادامه دهند.

استفاده از ۲ ماسک بهتر است

رییس مرکر بهداشت استان گفت: برخی از گزارشات حاکی از آن است که اندازه ویروس ریزتر و قدرت نفوذ آن بیشتر شده است به همین دلیل استفاده از ۲ ماسک بهتر است و از آنجا که قدرت انتشار ویروس بیشتر شده باید فاصله‌گذاری اجتماعی را بهتر رعایت کنیم.

وی عنوان کرد: در سطح استان ۶۲ مرکز منتخب بهداشت در حال خدمت رسانی به مردم هستند همچنین در سطح شهر اهواز کلینیک های حاد تنفسی راه اندازی کردیم که مردم می توانند به این کلینیک ها مراجعه کنند.

در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و هشت شهر نارنجی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار