تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۲۱۷۴۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز:
ما می‌گوییم تردد نباشد، ادارات خوزستان هنوز فعال‌اند
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه تنها راه کنترل شرایط خوزستان، لاک‌داون و تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است، گفت: ما می‌گوییم تردد نباشد که الزام آن، تعطیلی ادارات است اما اکنون ادارات در حال فعالیت هستند و برخی با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

دکتر سیدمحمد علوی اظهار کرد: موارد بیماری در سطح کشور رو به فزونی است اما ۳۰ درصد این فزونی‌ها مربوط به خوزستان است.

 وی در خصوص دلایل وضعیت کنونی خوزستان افزود: یک ماه قبل، بهترین وضعیت کنترل بیماری در خوزستان بود اما ورق برگشت. اکنون موارد بیماری نسبت به هفته‌های گذشته ۱۰ برابر، موارد بستری هفت تا ۱۰ برابر  و موارد مرگ نیز افزایشی شده است. البته افزایش موارد مرگ، متناسب با افزایش موارد بیماری نبوده است زیرا بسیاری از موارد مثبت، سرپایی هستند.

علوی ادامه داد: مراجعه به بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که مسئولان بیمارستان‌ها و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده‌اند تخت‌ها پر هستند و تخت‌های ICU نیز در حال لبریز شدن هستند.

وی گفت: بنابراین باید فکری شود در غیر این صورت، در آینده بیمارستان‌ها نمی‌توانند جوابگوی این وضعیت خطیر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: ویروس تغییر رفتار داشته است و اکنون با ویروسی مواجه هستیم که با ویروس ووهان قبلی تفاوت عمده‌ای دارد؛ این ویروس به شدت مسری شده و سرایت‌پذیری آن نسبت به ویروس قبلی ۱۰ برابر شده است. دوره کمون بیماری نیز کاهش یافته است که در نتیجه، دوره واگیری بیشتر می‌شود و با افزایش دوره واگیری، یک فرد می‌تواند افراد بیشتری را درگیر کند. 

وی با اشاره به افزایش شدت بیماری‌زایی ویروس، بیان کرد: زمانی که شدت بیماری‌زایی افزایش می‌یابد، بافت‌های متعددی درگیر می‌شوند و بیمار بدحال‌تر می‌شود.

علوی ادامه داد: این ویروس همه سنین و افراد اعم از افراد دارای بیماری زمینه‌ای یا بدون بیماری زمینه‌ای را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: تغیبر رفتار ما نیز متناسب با تغییر رفتار ویروس نبود و ما دچار ساده‌انگاری شدیم و به همه چیز به دید اغماض نگاه کردیم؛ اگر می‌خواهیم با این ویروس تغییریافته مقابله کنیم باید رفتارمان را تغییر دهیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: روش‌ها و پروتکل‌های ویروس قدیمی دیگر جواب نمی‌دهد و باید در برنامه‌ها و کنترل‌هایمان بازنگری کنیم که این بازنگری از سوی مسئولان بهداشتی در شرف انجام است.

وی گفت: شناسایی ویروس جهش‌یافته، با وسایل شناسایی ویروس قبلی مشکل است و ممکن است تعدادی از مبتلایان با امکانات فعلی تشخیص داده نشوند؛ در این شرایط باید کیت‌های تشخیصی متناسب با این ویروس تامین شود که به زودی محموله‌های آن به خوزستان می‌آید.

علوی تصریح کرد: البته برای تعیین سوش جهش‌یافته یا جهش‌نیافته، یک دستگاه نیاز است که در خوزستان موجود است. امکانات شناسایی ویروس انگلیسی در کشورهای معدودی وجود دارد و بسیاری از کشورها نمی‌توانند این ویروس را تشخیص دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۶۲ مورد ویروس انگلیسی در سطح کشور شناسایی شده که ۲۲ مورد از این تعداد، مربوط به خوزستان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص انتشار این ویروس در خوزستان ادامه داد: خوزستان نباید با هیچ استان دیگری مقایسه شود. کمتر استانی سه مرز هوایی، زمینی و دریایی دارد و خوزستان محل عبور افراد زیادی نیز برای زیارت به عراق است.

وی بیان کرد: همه می‌دانیم که در کشور همسایه ما استانداردهای بهداشتی رعایت نمی‌شود و تست‌ها و خدمات بهداشتی خوبی وجود ندارد یا کم است.

علوی افزود: یک ماه پیش، یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در اهواز شناسایی و موارد تماس وی رهگیری شد اما به دلیل اینکه ویروس جدید است، کیت تشخیص آن نیز متفاوت است بنابراین ممکن است مواردی وجود داشته که از دید سیستم بهداشتی مخفی مانده باشند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: با افزایش موارد بیماری، انتظار داشتیم مرزها بسته شوند یا کنترل شدیدتری انجام شود اما مرزها باز بودند و مسافران وارد خوزستان می‌شدند؛ بنابراین همه این موارد دلیلی شد تا ویروس به راحتی وارد کشور و خوزستان شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از همسایگان برای درمان به خوزستان و سپس به دیگر نقاط کشور سفر می‌کنند، رهگیری آن‌ها بسیار مشکل است و در برخی موارد که با آن‌ها تماس می‌گیریم متوجه می‌شویم به استان‌های دیگر سفر کرده‌اند.

علوی ادامه داد: اکنون مرزها به روی مسافران بسته شده‌اند اما این شرایط نمی‌تواند دائمی باشد بنابراین باید برای ورود مسافران به کشور، مقررات سفت و سختی اجرا شود؛ شرط نخست داشتن برگه آزمایش معتبر است که در این راستا صحبت‌های ایجاد آزمایشگاه در مرز انجام شده است.

وی بیان کرد: ممکن است لازم باشد مواردی در اقامتگاه حضور پیدا کنند که باید این اقامتگاه‌ها در مرزها ایجاد شوند؛ استاندار خوزستان به فرمانداران دشت آزادگان و خرمشهر دستور داده است در مدت زمان کوتاهی در این زمینه اقدام کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت بازارها، گفت:  در حال حاضر تنها راه کنترل شرایط، لاک‌داون یعنی تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است.

وی افزود: نمی‌شود یک جا تعطیل شود اما یک جای دیگر باز باشد زیرا در این شرایط، تراکم جمعیت به سمت جاهایی می‌رود که باز هستند. از طرف دیگر، اگر در یک شهر تعطیلی اعمال شود مردم به سمت شهرهای نزدیک که تعطیل نیستند، می‌روند.

علوی بیان کرد: جلسات متعددی با اصناف و اتحادیه‌ها داشتیم که می‌گفتند از محدودیت‌ها اطاعت می‌کنند اما می‌گفتند که همسایگان‌شان یا دستفروشان اطاعت نمی‌کنند و رزق‌شان جای دیگر می‌رود که حرف‌شان منطقی است.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم تردد نباشد که الزام آن، تعطیلی ادارات است اما اکنون ادارات در حال فعالیت هستند و برخی با تمام ظرفیت در حال کار هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: روز جمعه در ستاد استانی مدیریت کرونا پیشنهاد اعمال تعطیلی همه‌جانبه در خوزستان را دادیم و برای این کار دلایلی داشتیم.

وی افزود: بیمارستان‌ها باید نفس بکشند؛ ما باید خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم و در روش‌ها بازنگری و تخت‌ها را آماده کنیم.

علوی با اشاره به افزایش موارد بیماری، بیان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد،حتی اگر همه تخت‌های بیمارستانی را به این بیماری اختصاص دهیم باز هم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به دلیل دلیل کمتر بودن میزان مرگ و میر نسبت به موارد بیماری تصریح کرد: اکنون مراکز منتخب، مراکز جامع سلامت و مراکز بهداشتی عهده‌دار مراجعه بیماران شده‌اند و بار مراجعه بیمارستان‌ها تقسیم شده است؛ شناسایی موارد سرپایی بیماران، از بدحال شدن بیماران جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت ۶۲ مرکز منتخب در خوزستان برای کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها، بیان کرد: مراکز منتخب اهواز افزایش می‌یابند. کلینیک‌های تنفسی نیز با حضور متخصصان داخلی و ریه و عفونی توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز راه‌اندازی شده‌اند.

وی افزود: استقرار اتوبوس‌آمبولانس در دو نقطه شهر اهواز برای انجام تست رپید نیز از دیگر کارهای دانشگاه است که می‌تواند الگویی برای دیگر نقاط کشور باشد.

علوی با تاکید بر لزوم همسو بودن اقدامات، تصریح کرد: تعطیلی همه‌جانبه موجب کاهش ترددها و تجمعات می‌شود. پروتکل‌ها نیز باید متناسب با شرایط جدید باشند و ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا باید متناسب با وضعیت جدید تصمیماتی بگیرند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: پیشنهاداتی دادیم که اگر مصوب شوند و الزامات مورد نظر ما عملی و اجرایی شوند، می‌توانیم بیماری را در این مرحله کنترل کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار