تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۳۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش/ هجوم کرونای انگلیسی به خاک‌ریز خوزستان/ ۱۱ شهر قرمز شدند
شیوع ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان رو به افزایش است و وضعیت ۱۱ شهر این استان را قرمز کرد.
  کوثر کریمی: آبی، زرد، نارنجی، قرمز و بار دیگر قرمز سهم بازی رنگ‌های کرونایی در خوزستان می‌شود؛ این سرعت تغییر رنگ از آبی به قرمز در عرض چند روز و آن هم در ۱۱ شهر استان خوزستان از کجا آب می‌خورد؟

مدیریت کنترل بحران استان خوزستان باز هم کجای راه را اشتباه رفته است که دوباره در مسئله بحران‌ها، خوزستان در صدر آمار قرار دارد و به جای کنترل بحران، خود بحران‌ساز شده است؟

حال آنکه وضعیت به شدت بحرانی‌تر از گذشته دامن خوزستان را به ویژه ۱۱ شهر قرمز آن گرفته و همچنان در حال پیشروی است، آیا نیاز به یک تدبیر مدیریتی قوی و هوشمندانه در کنترل اوضاع بر اساس تعطیلی‌های مدبرانه و اصولی و نه نصفه و نیمه احساس نمی‌شود؟

با وجود تعلل کارگروه نظارت بر حسن اجرای محدودیت‌های اعمالی ستاد کرونا در استان خوزستان و سهل‌انگاری‌هایی که به ورود کرونای انگلیسی با شیوع و کشندگی چند برابری نسبت به مدل کرونای ووهان چین منجر شد ولی در ادامه اصرار بر تعطیل نشدن این استان، آژیر قرمز را نواخته و ناقوس مرگ در شهرها پیچیده است.

حتی مرگ غم‌انگیز دو کودک یک و ۹ ساله نیز مسئولان تصمیم‌گیرنده را قانع نکرده است تا درخواست‌های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اهواز را مبنی بر تعطیلی مطلق خوزستان حداقل در دو هفته متوجه شوند.

از سوی دیگر فعال بودن ادارات و برخی مشاغل در مقابل محدودیت‌های ترافیکی شهر خود باعث ایجاد ازدحام افراد پیاده و سواره در مسیرهای مختلف شده است؛ به عنوان نمونه عبور صدها نفر ارباب‌رجوع بدون ماشین از پل نادری به سمت منطقه فلکه ساعت و امانیه (مرکز اداری شهر اهواز) اگر زمینه‌ساز شیوع ویروس جدید نیست، پس چه عایدی دیگری دارد؟ مسیرهای مختلف جاده ساحلی اهواز متصل به چند منطقه مختلف از جمله کیانپارس، گلستان، فلکه ساعت، میدان شهدا نیز از این قاعده مستثنا نیست.

دبیر و سخنگوی ستاد کرونا خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: پیک اخیر از شهر شادگان شروع شد که در حال حاضر خرمشهر، آبادان، شادگان و اهواز بیشتر از دیگر شهرهای استان درگیر این بیماری هستند.

ابتلای ۹۰۰ نفر به کرونا

فرهاد ابول نژادیان اضافه می‌کند: خصوصیت بارز کرونای انگلیسی میزان شیوع بسیار بالای آن است که ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از ویروس ووهان قدرت سرایت بیشتری دارد؛ همچنین قدرت مرگ‌ومیر آن نیز بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰۰ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان به علت ابتلاء به کرونا بستری هستند، تصریح می‌کند: ایذه، باغملک، هفتکل، اندیمشک، حمیدیه و هندیجان شهرهای نارنجی این استان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه میزان درگیری و مرگ در افراد جوان خیلی بیشتر از پیک‌های قبلی است، عنوان می‌کند: در طرح شهید سلیمانی بیماریابی گسترده‌تری انجام می‌شود و در بیمارستان‌ها نیز ظرفیت‌های بیشتری را برای این امر به کار گرفته‌ایم؛ در حال حاضر بیمارستان رازی، امیرالمؤمنین، فاطمه الزهرا، سینا ۲۰ تخت آی سی یو و ۴۰ تخت عادی (همچنین در حال تلاش برای نصب دستگاه اکسیژن ساز) و همچنین در بیمارستان گلستان ۵۰ آی سی یو و ۴۰ تخت عادی برای بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

ابول نژادیان ادامه می‌دهد: دو شب قبل طبقه یک بیمارستان امام تخلیه و حدود ۱۲۵ تخت در اختیار گذاشته شد تا بیماران سرریز رازی به آنجا منتقل شوند؛ در این بیمارستان همچنین ۳۵ تخت اورژانس داخلی نیز به آی سی یو تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تمام حوزه درمان در اهواز درگیر است و ظرفیتی برای کمک به شهرستان‌های دیگر ندارد که به آنها اعلام شده است که خود نسبت به بستری اقدام کنند، گفت: به صورت میانگین در استان خوزستان این هفته ۷۴ درصد موارد بیماری بیشتر از هفته قبل شده است؛ همچنین ۴۵ درصد فوتی‌ها و ۹۰ درصد تعداد بیماران نیز افزایش پیدا کرده است.

وضعیت بد شهرهای جنوبی خوزستان

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: روز جمعه معاون درمان وزارت بهداشت در خوزستان حاضر شد و از نقاط بحرانی‌تر مثل آبادان، شادگان و اهواز بازدید داشت.

سید کریم حسینی با بیان اینکه در شهرهای جنوبی وضعیت بدتری داریم و تعداد مبتلایان بیشتر است، ادامه می‌دهد: از معاون درمان وزیر بهداشت برای حضور در جلسه ستاد کرونا استان دعوت شد و ستاد با حضور اعضای شورای تأمین تشکیل جلسه داد که تصمیمات خوبی برای تعطیلی احتمالی و محدودیت‌ها اتخاذ شد.

وی عنوان می‌کند: حداقل یک هفته تعطیلی بازار در تمامی سطوح به جز گروه یک و همچنین حضور حداقلی پرسنل ادارات یعنی حداکثر یک سوم آنها و انسداد مرزهای مسافری ورودی و خروجی با کشور عراق از جمله محدودیت‌های اعمالی بود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان یادآور می‌شود: فراهم شدن تمهیدات لازم برای تعیین سالن‌هایی به منظور نگهداری بیماران، تجهیز و افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و همچنین اختصاص سهمیه بیشتر کیت و تست آزمایشگاهی از دیگر درخواست‌ها برای بهبود اوضاع در خوزستان بود.

حسینی با اشاره به اینکه از معاون درمان وزارت بهداشت درخواست شده تا سهمیه واکسن بیشتری به این استان اختصاص داده شود، می‌گوید: همچنین بنا شد تا بیمارستان‌ها آمادگی بیشتری برای این امور داشته باشند.

وی در خصوص خطر حضور کارمندان اداری در محل کار خود بیان می‌کند: استاندار خوزستان به صراحت اعلام کرد که شاید در برخی ادارات حضور دو نفر هم کافی باشد و از تمامی مدیران دستگاه‌های اجرایی درخواست داشت تا این حداقل‌ها حتماً رعایت شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اینکه ممنوعیت کامل ورود و خروج به شهرهای قرمز استان نیز در ستاد کرونا خوزستان پیشنهاد شد، تصریح می‌کند: در صورت نیاز محدودیت‌های اعمالی قابل تمدید است و با توجه به جمع آوری آمار در هفته‌های آتی تصمیمات جدیدی اتخاذ می‌شود.

افزایش شیوع کرونا تا ۹۰ درصد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه شیب شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۹۰ درصد است، عنوان می‌کند: وقتی ژنتیک ویروس عوض شود، تغییر رفتار می‌دهد و متأسفانه دوره نهفتگی این بیماری کوتاه شده و در مدت کوتاهی این بیماری دو برابر شده و این در حالی است که قبلاً زمان طولانی‌تری برای دو برابر شدن نیز را داشتیم.

سید محمد علوی ادامه می‌دهد: مراکز منتخب و جامع سلامت وارد عمل شده و به کمک بیمارستان‌ها آمدند؛ روز جمعه حدود یک هزار و ۳۰۰ مراجعه به مراکز منتخب استان داشتیم که بار عظیمی از مراجعه به بیمارستان‌ها را کاهش دادند.

وی با اشاره به انجام نمونه‌گیری شده در برخی از این مراکز و مثبت شدن تست ۱۲۲ نفر، می‌گوید: حجم بالایی از بیماران توسط همین تیم‌ها تشخیص داده می‌شوند؛ همچنین رهگیری و پیگیری بیماران را از سه سطح خانواده، تماس‌های شغلی و کادر درمان که مورد مواجه با بیماران هستند، انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه حتی سی‌سی‌یوها به آی سی یوها تبدیل شده‌اند، بیان می‌کند: اگر بال بهداشت را تقویت کنیم، قطعاً می‌توانیم از این پیک هم عبور کنیم.

علوی در خصوص علل شیوع گسترده ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان اظهار می‌کند: عادی انگاری و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از مهم‌ترین علل‌هاست؛ تنوع قومی و فرهنگی داریم و هیچ استانی به اندازه ما مرز هوایی، دریایی و زمینی ندارد، هرچند این موارد نقاط قوت هستند ولی گاهی نقطه آسیب‌پذیر هم هستند.

وی یادآور می‌شود: تغییر رفتار در ویروس و همچنین سرعت قدرت سرایت و انتشار آنکه هفت تا ۱۰ برابر ویروس ووهان چین است، از دیگر علل انتشار گسترده ویروس کرونای انگلیسی در خوزستان است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تشریح می‌کند: وقتی ویروسی در جامعه ماندگار شد، شانس متاسیون (تغییر ژنتیکی) را پیدا می‌کند؛ هرچه ویروس بماند باید خود را برای تغییر رفتار آماده کنیم ولی وقتی مردم هم با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی تغییر رفتار می‌دهند، یک مشکل مضاعف خواهیم داشت.

علوی می‌گوید: از فرودگاه اهواز در یک شبانه‌روز دو هزار و ۵۰۰ مسافر خارج می‌شود که اگر بخواهیم از آنها تست بگیریم برای هر نفر ۲۵ دقیقه زمان لازم است؛ بر فرض فعالیت افراد فعال در غربالگری در سه شیفت یعنی هر شیفتی ۸۰۰ نفر باید تست بدهند که برای این کار نیازمند نیروهای کمکی هستیم.

وی خبر می‌دهد: در شهرهای کارون، مسجدسلیمان، ایذه، رامهرمز، اندیمشک، دشت آزادگان، امیدیه، هفت مرکز در اهواز، دو مرکز در ماهشهر، لالی، رامشیر، هندیجان، باغملک، شوش و گتوند مراکز به صورت ۱۶ ساعته و همچنین دو مرکز در امیدیه، یک مرکز در اندیمشک، سه مرکز در اندیکا، یک مرکز در ایذه، سه مرکز در باغملک، دو مرکز در باوی، یک مرکز در حمیدیه، دو مرکز در دهدز، یک مرکز در دشت آزادگان (بستان)، یک مرکز در هفتکل، یک مرکز در رفیع، دو مرکز در شرق و غرب اهواز، یک مرکز در هویزه و یک مرکز در شوش به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

احترام به تصمیم‌های وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز هیچ پایان مشخصی برای بحران کرونا وجود ندارد و هر لحظه باید منتظر یک خبر جدید از این ویروس ناشناخته باشیم اما آنچه مسلم به نظر می‌آید، مدیریت شرایط و کنترل بهینه اوضاع در مواجهه با این ویروس است.

مدیریتی توانا که بتواند در کنار کادر درمان از بهترین روش‌های کنترل و بازدارنده در جلوگیری از شیوع و همه‌گیری این ویروس استفاده کند و تا پایان حیات آن حتی در شرایط آبی اوضاع را به حال خود رها نکند تا مثل امروز دوباره در اوج قرار نگیریم؛ زیرا تنها راه رهایی از شر کرونا ویروس قرار گرفتن در وضعیت سفید و البته ثبات و پایداری آن است.

از ابتدای تشکیل ستاد ملی کرونا قرار بر این بود که مسئولان تصمیم‌گیرنده به پیشنهادهای تخصصی وزارت بهداشت احترام گذاشته و به آن احترام بگذارند؛ استان‌های مختلف نیز نباید از این قاعده مستثنا باشند ولی با وجود اینکه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به صراحت اعلام کرده که امروز جان مردم از نان آنها مهم‌تر است اما خبری از تعطیلی مطلق برای شکست حلقه انتشار ویروس مرگبار انگلیسی نیست.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار