تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۲۱۷۳۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روند جذب اعتبارات صندوق توسعه ویژه پروژه فاضلاب اهواز قابل پذیرش نیست
 استاندار خوزستان با بیان اینکه شهروندان اهوازی در بخش شبکه فاضلاب دچار مشکلات شدیدی هستند گفت: روند جذب اعتبارات صندوق توسعه ویژه پروژه شبکه فاضلاب این کلانشهر قابل پذیرش نیست و این رویه باید از سرعت عمل بیشتری برخوردار شود.

  قاسیم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد اظهارداشت: تاکنون از پنج هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال (معادل ۵۰ میلیون یورو برابر با ارز نیمایی) مبلغ ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال به شرکت آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه روند جذب اعتبارات مربوط به این پروژه در استان خوزستان غیر قابل پذیرش است بیان‌داشت: با توجه به محدودیت‌های زمانی قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۹ لازم است که شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان جذب این اعتیارات را با سرعت بیشتری انجام دهند.

نماینده عالی دولت در خوزستان با اشاره به اینکه یکی از ایرادات مسئولان صندوق توسعه جذب نشدن اعتبارات درنظر گرفته در قالب پروژه شبکه فاضلاب کلانشهر اهواز از سوی مسئولان مربوطه در استان است ادامه‌داد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید توجه داشته باشد که به‌دلیل محدودیت منابع این صندوق، در صورت تاخیر بیشتر در جذب اعتبارات، امکان جابجایی این منابع و اختصاص آن به پروژه های دیگر وجود دارد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان باید با  جدیت بیشتری برای جذب منابع اعتباری صندوق توسعه ملی برنامه‌ریزی و اقدام کند؛ در حال حاضر شرایط جذب این منابع از سوی آبفای خوزستان را نمی پذیرم و باید ساز و کار اخذ این اعتبارات تسریع یابد.

استاندار خوزستان همچنین به واگذاری پروژه ساماندهی شبکه فاضلاب اهواز به پیمانکار اشاره‌کرد و گفت: پیمانکار مربوطه نیز باید در فرآیند عملیات اجرای پروژه از سرعت عمل بیشتری برخوردار باشد.

آبفا عملکرد خوبی نداشته باشد، قرارگاه ساماندهی شبکه فاضلاب تشکیل می‌شود

سلیمانی دشتکی در بخش دیگری از این نشست ادامه‌داد: دولت به واسطه محدودیت منابع مالی از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در اجرای پروژه‌های اولویت دار استفاده می‌کند و در همین راستا ساماندهی شبکه فاضلاب هشت شهر استان خوزستان به اضافه یک مجموعه روستایی مشمول استفاده از این ظرفیت قانونی قرار گرفته است.

نماینده عالی دولت در خوزستان به اقدام صورت گرفته برای مشارکت بانک‌های کشور در اختصاص فاینانس داخلی ویژه اجرای شبکه فاضلاب این شهرها اشاره‌کرد و گفت: بر اساس تفاهمنامه‌های صورت گرفته، بانک‌های عامل نسبت به پرداخت مطالبات پیمانکاران اقدام می‌کنند و بانک‌ها مربوطه از دولت طلبکار می‌شوند.

وی یادآورشد: این اقدام باعث ایجاد انگیزه برای حضور و فعالیت پیمانکاران در اجرای پروژه‌های تعریف شده در شهرهای مورد نظر گردیده است.

سلیمانی دشتکی به سختگیری بانک‌ها برای مشارکت در اجرای این پروژه‌ها اشاره‌کرد و افزود: تحقق منابع درنظر گرفته شده برای ساماندهی شبکه فاضلاب شهرهای مربوطه نیازمند پیگیری‌های جدی و مستمر دارد.

استاندار خوزستان خطاب به مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خوزستان عنوان‌کرد: بخش قابل توجهی از وقت مدیرعامل این شرکت باید در پایتخت صرف شود تا پیگیری‌ها برای پرداخت فاینانس از بانک‌های تعیین شده محقق شود.

وی یادآورشد: در صورتی که پیگیری‌ها برای رفع مشکل فاضلاب شهرهای استان و بخصوص کلانشهر اهواز به نتیجه نرسد، برای نظارت بر عملکرد شرکت آبفا یک قرارگاه ویژه تشکیل خواهد شد و مسائل با جدیت بیشتری دنبال و بررسی می‌گردد.

ضرب الاجل استاندار خوزستان برای جذب اعتبارات عمرانی تا پایان اسفندماه

استاندار خوزستان همچنین به محدودیت زمانی قانون بودجه سال جاری در جذب اعتبارات عمرانی استانی و ملی اشاره‌کرد و گفت: در صورتی که اعتبارات تخصیص داده شده از سوی دستگاه‌های اجرایی برابر مقررات جذب نشود، منابع مربوطه طبق اختیارات شورای برنامه‌ریزی به دیگر پروژه‌های عمرانی انتقال داده می شود.

سلیمانی دشتکی تصریح‌کرد: در صورتی که اعتبارات ملی نیز به موقع جذب نشود، از بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی درخواست می‌شود که بودجه اختصاص یافته نیز جابجا شود تا در تکمیل پروژه‌های عمرانی دیگر هزینه شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه میزان درآمد در نظر گرفته شده برای استان در سال ۱۳۹۹ افزایش ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته دارد ادامه‌داد: تاکنون ۹۸ درصد از این درآمدها محقق شده است و قطعا از سازمان برنامه و بودجه خواسته می‌شود در بررسی‌های مقایسه‌ای در خصوص خوزستان نسبت به دیگر استان‌ها تفاوت قائل باشد.

وی همچنین به استفاده دستگاه‌های اجرایی استان برای پرداخت مطالبات خود به پیمانکار از اسناد خزانه تاکید کرد و گفت: با توجه به وجود این ظرفیت در قانون بودجه لازم است دستگاه‌های اجرایی برای پرداخت تعهدات خود از طریق اسناد خزانه تلاش بیشتری داشته باشند.

ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی به ارباب رجوع منوط به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

استاندار خوزستان در بخش دیگری از نشست شورای برنامه ریزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان در شرایط نگران کننده از نظر شیوع کرونا قرار دارد افزود: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در دستگاه‌های اجرایی و اماکن عمومی امری ضروری است.

وی ادامه‌داد: در این رابطه همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای خصوصی با مجموعه بهداشت و درمان باید مورد توجه قرار گیرد.

سلیمانی دشتکی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین پروتکل‌های بهداشتی در ادارات با نظارت قرارگاه مدیریت بیماری کرونا افزود: درصورت بی توجهی در این خصوص برابر اختیارات و قوانین با افراد و دستگاه‌های خاطی برخورد می‌شود.

استاندار خوزستان یادآورشد: به منظور ترویج فرهنگ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دستگاه‌های اجرایی به ارباب رجوعی که مقررات مربوطه را رعایت نمی‌کند نباید خدمات ارائه کنند.

نماینده عالی دولت در خوزستان همچنین به اجرای طرح سردار سلیمانی به منظور شناسایی محله به محله افراد مبتلا به کرونا اشاره‌کرد و گفت: این طرح از ابعاد وسیعی برخوردار است و در صورت نیاز مجموعه بهداشت و درمان استان، امکانات و تجهیزات مورد نیاز توسط دستگاه‌های اجرایی تامین گردد.

هم اکنون ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی و هشت شهر نارنجی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار