تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۱۷۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از جولان کرونای انگلیسی در خوزستان تا مرگ یک کودک ۹ ساله سوسنگردی
 پیک سوم کرونا در استان خوزستان آغاز شده است و این بار وضعیت خطرناک تر از دو پیک قبلی طغیان این بیماری در استان است زیرا این بار ویروس جهش یافته انگلیسی است که با سرعت انتشار چندبرابری، طول و عرض شهرهای استان رادر نوردیده و به ویژه در تجمعات جولان می دهد.

  اکنون ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز قرار دارند. روز گذشته راه های خوزستان به عراق بسته شد و تردد به این استان هم ممنوع شد تا شرایط به حالت عادی برگردد همچنین رییس جمهور و وزیر بهداشت شخصا پیگیر وضعیت خوزستان هستند.

بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان در خطر ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی هستند که نگران کننده است، به گفته مسولان بهداشت ودرمان استان ، ویروس جهش یافته انگلیسی اکنون در استان پخش شده و هر لحظه ممکن است فردی مبتلا به این ویروس شود لذا مردم باید تا حد امکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

بر همین اساس ویروس جهش یافته انگلیسی از طریق زنی اهل منطقه کیان آباد اهواز که از کشور هلند آمده بود و به این ویروس مبتلا بود، وارد خوزستان شد والبته هم اکنون در قرنطینه خانگی است. با ردیابی مسافران آن پرواز، ۹۲ نفر شناسایی شدند و از این تعداد ۹ نفر در خوزستان زندگی می کردند که از آنها تست گرفته شد.

شروع پیک بیماری از شهرستان شادگان بود و میزان مراجعات سرپایی در این منطقه بالا رفت. در بررسی‌های به عمل آمده چندین نمونه کرونا انگلیسی در شادگان مشاهده شد و این ویروس به شهرهای اطراف شادگان یعنی آبادان و اهواز منتقل شد و در ادامه دیگر نقاط جنوبی و غربی خوزستان درگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی شدند.

با پیدایش ویروس جهش یافته انگلیسی موارد بیماری در استان نسبت به هفته گذشته ۷۴ درصد بیشتر شده همچنین موارد بستری و فوت ۹۰ و ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است که با این شرایط آژیر خطر در خوزستان به صدا درآمده و اگر قرار است این بیماری به استان های دیگر سرایت نکند باید نگاه ویژه تری به خوزستان شود تا آمار بیماران روند کاهشی داشته باشد.

در پیک اول تعداد موارد ابتلا به بیماری ۳۲ هزار و ۷۵۲ نفر بود و حداکثر تعداد روزانه بیماران بستری شده ۸۵۶ نفر بود. در پیک دوم ۱۹ هزار بیمار داشتیم و حداکثر تعداد بیمار در روز ۴۵۱ نفر بود اما در پیک سوم ۱۰ هزار بیمار داریم و حداکثر بیمار در روز ۹۱۴ نفر است که این نشاندهنده سرعت انتشار ویروس انگلیسی است.

آژیر خطر ابتلا به کرونا انگلیسی در استان به صدا درآمده ، این ویروس با هیچ کس شوخی ندارد. نگاهی به آمارها نشان می دهد که این ویروس سن و سال نمی شناسد و هر لحظه ممکن است در بدن فردی نفوذ پیدا کند. قدرت ابتلای این ویروس ۵۰ تا ۷۰ برابر و قدرت کشندگی آن ۵۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی است لذا تنها راه جلوگیری از انتشار این ویروس منحوس رعایت پروتکل های بهداشتی و ماندن در خانه است.

استاندار خوزستان در این خصوص گفت: روند افزایشی بیماری در خوزستان از بهمن‌ماه آغاز شد و از چند روز پیش شدت گرفت و یکی از مهم‌ترین عوامل این مساله، تردد روزانه بیش از ۳۰۰ مسافر عراقی از مرزهای شلمچه و چذابه است.

قاسم سلیمانی دشتکی  بیان کرد: علاوه بر بحث ترددها، یکی از مشکلات ما وجود فرهنگ های بسیار زیاد قبایل و عشایر استان است که مدیریت آن کار بسیار سختی است لذا تصمیم گرفتیم قبل از برگزاری هر گونه مراسمی از بزرگان آن طایفه دعوت و تعهدات لازم برای جلوگیری از تجمع گرفته شود.

عادی انگاری عامل مهمی در انتشار بیماری است

سلیمانی دشتکی عادی انگاری در کل کشور از جمله خوزستان را یک عامل مهم در انتشار بیماری دانست و گفت: پیشنهاد می کنم که همان شرایط قرمز، نارنجی و زرد برای وضعیت استان ها ادامه داشته باشد و در صورتی که تعداد مبتلایان به صفر رسید آن موقع به سراغ رنگ آبی و سفید برویم.

وی گفت: فعلا به مدت یک هفته تردد در مرزها را ممنوع کردیم تا بتوانیم شرایط تست سریع تر را در این مناطق آماده کنیم همچنین یک اقامتگاه موقت برای مسافرین تدارک دیده شده تا بعد از ۶ ساعت جواب تستشان را دریافت کنند. ما تصمیمات شدیدتری برای سایر اقشار و گروه ها اتخاذ کردیم که فکر می کنم در کوتاه مدت اثربخش باشد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کار نظارت بر اصناف، ادارات و ... را بسیار قوی تر کردیم افزود: قرارگاه محله محور طرح شهید قاسم سلیمانی را بسیار فعال تر کرده و تصمیم کار بهتری انجام دادیم همچنین از همه ادارات درخواست کردیم که از این طرح حمایت کنند. فعلا به صورت موقت محدودیت های شدید یک هفته ای را تصویب کردیم که احتمال زیاد این محدودیت ها تمدید می شود چون روند انتشار بیماری زیاد است.

تصمیمهای مهم در حوزه مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی مشاغل

وی بیان کرد: پیشنهاد می کنم مجوز اخذ تصمیمات محلی برای کنترل بیماری به استان داده شود زیرا در بعضی مناطق به خاطر سرعت انتقال ویروس باید لحظه ای تصمیم گیری شود. همچنین وصول مالیات توسط اداره کل امور مالیاتی در مدت تعطیلی بازار محاسبه نشود و چک های سررسید شده مراکز کسب و کار امهال شوند.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: تخفیف مالیاتی یک دوره سه ماهه برای اصناف و اتحادیه ها در نظر گرفته شود همچنین حمایت مالی دولت به اقشار آسیب پذیر از اعمال محدودیت ها و تقسیط قبوض خدماتی و تعدیل اقساط سررسید شده بانکی صاحبان صنوف و مشاغل به مدت ۶ ماه لحاظ شود. از سازمان تامین اجتماعی درخواست داریم در خصوص وصول بیمه اصناف و مشاغل به ما کمک کند.

وی افزود: چون در استان نظارت ها را لحظه ای دنبال می کنیم انتظار داریم یک اختیاراتی به ما داده شود تا ما بتوانیم متناسب با وضعیت هر شهرستان تصمیم گیری کنیم و دیگر نیاز به مراوده و اخذ مجوز از مرکز نباشد.

۵۰ درصد محدودیت ها در استان اعمال می شود

در ادامه دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه محدودیت های جدید که تنها ۵۰ درصد اعمال می شوند، کارساز نیست و نمی‌توانند حلقه انتشار ویروس را قطع کنند گفت: تمام حوزه درمان در اهواز درگیر است و ظرفیتی برای کمک به شهرستان‌های دیگر ندارد که به آنها اعلام شده خود نسبت به بستری اقدام کنند.

وی بیان کرد: شرایط در استان به گونه ای است که باید ۲ هفته کامل در خوزستان تعطیلی اعلام شود و نامه آن نیز ارائه شده است چراکه کنترل بیماری نیاز به قرنطینه دارد، اما تاکنون با این موضوع موافقت نشده است. ما تنها در جایگاه پیشنهاد دهنده هستیم و نمی توانیم تصمیم گیرنده باشیم.

رییس دانشکاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه از ۱۰ نمونه ارسالی تست ژنتیکی کرونا به تهران ۹ نمونه آن کرونای انگلیسی بودند افزود: طی چند روز اخیر نمونه‌هایی از شهرهای هویزه، دزفول و دشت آزادگان را به انستیتو پاستور تهران فرستادیم که همه آنها از نوع انگلیسی بوده و متأسفانه این نمونه در سطح استان پخش شده و اکنون جنوب و غرب استان درگیر بیماری هستند.

ابول نژادیان ادامه داد: بجز دستگاههای امدادرسان همه ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و هیچ دستگاهی حق تفسیر این دستورالعمل را ندارد. دستگاههای امداد رسانی از جمله شرکتهای آب،  برق،  گاز، مخابرات  و کارخانجات فقط مجازند کارکنان بخش عملیات را روزانه به کارگیری کنند و کارمندان ستادی جزو مصوبه یک سوم حضور و ۲ سوم دورکاری قرار دارند. مدیرانی که این دستور العمل را رعایت نکنند به دلیل اینکه سلامت کارکنان خود را به مخاطره انداخته اند مجرم شناخته می‌شوند و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. 

وی با اشاره به تامین ۲۰ کیت تشخیص کرونای جهش یافته از سوی وزارت بهداشت گفت: از نمونه‌های مشکوک تست گرفته می شود و برای تایید و تشخیص نهایی به انستیتو پاستور تهران ارسال می شوند. ۲ کودکی که اخیرا در خوزستان فوت کردند، به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا شده بودند که دیر تشخیص داده شدند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: دختر ۹ ساله ای که اهل سوسنگرد بود هیچگونه بیماری زمینه‌ای نداشت. پزشکان ابتدا فکر کردند دچار مننژیت شده است و بیمار را به عنوان التهاب پرده مغز به بیمارستان کودکان ابوذر اهواز اعزام کردند اما با انجام سی‌تی‌اسکن مشخص شد تمام ریه این کودک درگیر کرونا است.

ظرفیت تخت‌های آی سی یو در پنج بیمارستان اهواز پر شد

در ادامه دکتر فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از تکمیل ظرفیت تخت‌های آی سی یو پنج بیمارستان اهواز خبر داد و گفت: برنامه ریزی لازم برای افزایش تخت های آی سی یو در بیمارستان های استان را انجام دادیم و قرار شد بیمارستان بقایی اهواز، چند تخت آی سی یو در اختیار ما قرار دهد تا مشکل ما در این زمینه کمتر شود.

وی با بیان اینکه بیمارستان آیت الله طالقانی اهواز وارد چرخه پذیرش بیماران کرونایی خواهد شد افزود: در حال حاضر مشغول تجهیز این بیمارستان از نظر پرسنل و امکانات درمانی هستیم تا در روزهای آینده پاسخگوی نیاز مردم باشیم. قرار است ۴۰ تخت عادی در این بیمارستان مستقر کنیم.

سلطانی افزود: در حال حاضر بیمارستان های رازی، سینا، امیرالمومنین (ع)، فاطمه الزهرا (س) و گلستان مشغول خدمات دهی به بیماران هستند. امیدواریم مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا از پیک سوم بیماری خارج شویم.

وی گفت: ترددهای درون شهری و تجمعات خانوادگی و دورهمی ها بیشترین موارد ابتلا به بیماری در استان است که امیدواریم مردم همچون پیک دوم بیماری، این موارد را جدی گرفته و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

تجمعات خانوادگی عامل اصلی انتشار ویروس کرونا در حمیدیه است

در ادامه شاهین هاشمی فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: تجمعات و دورهمی های خانوادگی عامل اصلی انتشار بیماری در این شهرستان است که انتظار داریم مردم این موضوع را جدی بگیرند.

وی افزود: شرکت در مجالس ترحیم و عروسی یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری به شمار می رود که به بخشداران و نیروی انتظامی اعلام کردیم این موضوع را مدیریت کرده و مجالس با تعداد محدودی آن هم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شود.

فرماندار حمیدیه عنوان کرد: مدارس شهرستان را از هفته گذشته تعطیل کردیم و  ۲ شعبه بانکی هم به دلیل ابتلای کارکنان آن به کرونا تعطیل شدند تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

وی افزود: بازدیدهای مشترک از سطح شهر بیشتر شده و مصوب کردیم با اماکنی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند برخورد جدی تری صورت گیرد ضمن اینکه تاکنون ۴۰ مورد اخطار به اصناف داده شده و در صورتی که همچنان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنند اقدام به پلمب این واحدها خواهیم کرد.

هاشمی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل سه و چهار اجازه فعالیت  در مناطق زرد و نارنجی ندارند افزود: اماکن و باشگاه های ورزشی ، تالارهای عروسی و آرامستان ها تعطیل هستند و مراسم خاکسپاری با حداقل نفرات انجام می شود و نمازهای جماعت را به خاطر حفظ سلامتی مردم تعطیل کردیم.

وی تعداد بستری های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان را هشت نفر عنوان کرد گفت: مراکز بهداشت و درمان شهرستان در حال خدمات رسانی به مردم هستند ولی اگر نیاز به بستری باشد آنها به بیمارستان های اهواز اعزام می شوند.

حدود ۵۰۰ دوز واکسن کرونا به کادر درمان خوزستان تزریق شد

در ادامه سیدمحمد علوی رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در گام نخست ۵۰۰ دوز واکسن به کارکنان بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های رازی، سینا، امیرالمومنین، گلستان اهواز و سایر بیمارستان های استان تزریق شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه کادر بهداشت و درمان در طی یک سال گذشته، روزهای سختی را سپری کرده اند گفت: علل متعددی برای طغیان ویروس جهش یافته انگلیسی وجود دارد که مهمترین آن کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم است. هر زمان که کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشیم، شاهد از سرگیری افزایش ابتلا به بیماری هستیم.

وی عنوان کرد: تاکنون چهار موج بیماری در کشور و سه موج در استان خوزستان داشته ایم که بروز آنها به دلیل کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی است لذا از مردم انتظار داریم حافظ سلامت خود باشند. هر زمانی که کاهش موارد بیماری را داریم به دلیل نبود ویروس نیست بلکه به علت رعایت پروتکل های بهداشتی است به همین دلیل تا زمانی که این ویروس در کشور وجود دارد باید همچنان مردم از ماسک استفاده کنند و از حضور در تجمع خودداری کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. 

گفتنی است در حال حاضر ۱۱ شهر استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و ورود و خروج به آنها ممنوع است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار