تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۱۷۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ویروس انگلیس آمد همه نمودارها صعودی شد / زنگ خطر همه‌گیری در استان‌های همجوار خوزستان به صدا درآمد
  درحالی که اواخر دی ماه آرامش نسبی مناسبی از نظر همه‌گیری ویروس منحوس در کشور حاکم شده بود یکباره از نیمه بهمن با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی ورق دوباره برگشت و همه نمودارها صعودی شد.

 بررسی‌آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد همانطور که قبلاً مسئولان بهداشت و درمان پیش‌بینی کرده بودند روند صعودی ابتلای بیماران و مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی رشد معناداری پیداکرده و همین امر باعث بروز نگرانی در استان‌ها بخصوص مناطق گردشگر پذیر شده است.

این درحالی است که ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به کشورمان که رسماً از سوی ستاد ملی کرونا تایید شد این نگرانی را تشدید کرده است که به دلیل میزان سرایت بالای این نوع از ویروس منحوس درصورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان احتمالا نقاط بحرانی بیشتری در کشورمان ایجاد شده و موج چهارم همه‌گیری کرونا قدرتمند‌تر از گذشته آغاز می‌شود.

نشانه‌های این اتفاق اگرچه هنوز گسترده نیست و تنها یک استان خوزستان را درگیر کرده است اما همانطور که قبلا اشاره شد به دلیل میزان سرایت بالای نوع جدید ویروس و البته کاهش میزان مشارکت مردمی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار‌ها نشان می‌دهد سیر تغییر رنگ کرونایی شهرستان‌ها از شرایط کم خطر به پرخطر سرعت گرفته است.

البته یک نکته نگران کننده در آمارهای منتشر شده از نرخ مرگ و میر و بهبودی در ایران این مهم را یادآوری می‌کند که اصولاً اگر شرایط به همین صورت ادامه داشته باشد در یکسالگی آغاز همه‌گیری کرونا در ایران بحران تازه‌ای را تجربه می‌کنم که ثبت آمار فوت سه رقمی دور از انتظار نیست. براساس این آمارها نرخ مرگ و میر در ایران هم اکنون 4.3 درصد تعیین شده درحالی که نرخ جهانی 2.8 درصد است و در عین حال نرخ بهبودی در ایران 95.7 درصد برآورد شده و در سطح دهکده جهانی هم اکنون این شاخص 97.2 درصد است.

جدول 1: آمار روزانه از 1399/11/18 تا 1399/12/02


روزهای پایانی سال و نگرانی بیشتر

از سوی دیگر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تردد هموطنان در سطح شهرها و بین شهرستان‌ها اصلی‌ترین نگرانی مسئولان بهداشتی شناخته شده است به این دلیل که تجمع بیش از حد مردم در یک نقطه از مهمترین شرایط شکل‌گیری چرخه انتقال ویروس منحوس شناخته می‌شود که این شرایط در کلانشهرها و شهرستان‌های صنعتی و گردشگرپذیر کاملا مهیاست.

در همین حال با توجه به افزایش تردد مردم در مراکز خرید، موسسه‌های مالی و بانک‌ها بدون تردید استفاده از وسایل نقلیه عمومی رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرده و بدون تردید این وسایل در شرایط ورود ویروس انگلیسی می‌تواند از مهمترین بخش‌های دست به دست شدن ویروس کرونا میان مردم باشد.

به همین دلیل نیازی به تأکید نیست که توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی بهترین راه مقابله با ایجاد چرخه انتقال ویروس شناخته می‌شود.

جدول شماره 2: آمار تجمیعی از 1399/11/18 تا 1399/12/02


نگرانی در 5 استان جنوب غربی افزایش یافته است

درحالی خوزستان هم اکنون تنها استان قرمز کرونایی شناخته می‌شود که سبک زندگی و البته ارتباط‌های قومی و قبلیه‌ای در این استان می‌تواند نگرانی گسترده‌ای برای استان‌های همجوار این منطقه یعنی ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، کردستان، چهارمحال و بختیاری ایجاد کند.

همانطور که قبلاً هم اشاره شد از ابتدای بهمن‌ماه جاری با کاهش محدودیت‌های تردد میان شهرستان‌ها یکباره میزان تقاضای سفر در سطح شهر‌ها افزایش چشمگیر داشت و البته مبادلات مرزی میان ایران و عراق نیز میزان آلودگی به ویروس را تشدید کرد تاجایی که مسئولان برای جلوگیری از گسترش بیماری محدودیت‌های بیشتری را در منطقه اجرایی کرده‌اند.

جدول شماره 3: نرخ بهودی و مرگ در ایران از ابتدای همه‌گیری تا هفته گذشته

 

براساس اطلاعات وزارت بهداشت  از ابتدای هفته جاری تعداد 11 شهر شرایط قرمز کرونایی دارند و 52 شهر هم در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. این درحالی است که 217 شهر براساس شاخص‌ها در وضعیت زرد و نهایتاً 168 شهر هم براساس اطلاعات ثبت شده در شرایط آبی کرونایی هستند.

 

همین آمار نشان می‌دهد که تمامی شهرهای قرمز کرونایی در خوزستان قرار دارند که عبارتند از: آبادان، اهواز، ماهشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، هویزه.

شاخص: در طرح جدید شاخص تعداد بستری‌ها، رنگ‌بندی شهرها را مشخص می‌کند، به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در 100 هزار نفر شهرهای زرد ، شش نفر در 100 هزار نفر شهرهای نارنجی و 10 نفر در 100 هزار نفر، شهرهای قرمز را تعیین می‌کند.

 


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار