تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۲۱۷۱۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با تیبا ۲+ مشخصات فنی
 مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیبا ۲در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

  در این مقاله قصد داریم ا2 خودروی تقریباً اقتصادی را با هم مقایسه کنیم که هر دو در کلاس خود گزینه‌های پرطرفداری محسوب می‌شوند. پژو 206 تیپ 2 یا تیبا 2 .اگر شما نیز بین انتخاب یکی از این 2 خودرو مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر گزارش با ما همراه باشید.

درمورد پژو 206 واضح است این خودرو یکی از موفق‌ترین محصولات بازار خودروی داخلی ایران محسوب می‌شود. هاچبکی اقتصادی و جوان‌پسند که به‌علت استقبال خوب و رضایت خریداران همچنان روی خط تولید ایران ‌خودرو  قرار دارد. با گذشت 2 دهه از تولید این هاچبک فرانسوی‌الاصل جذاب، هنوز انتخاب اول بسیاری از مشتریان در این بازه قیمتی پژو 206 است. تیپ 2 مورد بررسی به همراه پژو 206 تیپ 5، طبق آمار پرفروش‌ترین تیپ‌های پژو 206 در ایران هستند که تولید آن‌ها همچنان ادامه دارد.

در آن ‌سوی مقایسه، تیبا 2 صفرکیلومتری قرار دارد که از سال 93 به بازار داخلی راه پیدا کرده است و در همین زمان کوتاه توانست به محبوبیت فراوانی در بازار کشور دست یابد. تیبا 2 محصول کمپانی رقیب یعنی سایپا است و در واقع به‌عنوان نسخه هاچ‌بک تیبا صندوق‌دار به بازار راه پیدا کرده است.
معرفی پژو 206 تیپ 2

پژو 206 تیپ 2، نسخه ارتقاء‌یافته تیپ یکی است که دیگر تولید نمی‌شود. همانند پژو 206 تیپ 1، این خودرو نیز میزبان یک پیشرانه TU3 1.4  لیتری و 4 سیلندر است که نیرویی معادل 75 اسب بخار در 5300 دور در دقيقه و گشتاور 118 نيوتن‌متر در 3400 دور در دقيقه تولید می‌کند. نیروی تولیدی حاصل از پیشرانه از طریق سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل و سبب حرکت خودرو می‌شود.

پژو 206 تیپ 2 از سال 90 به ترمز  ABS مجهز شده است و در میان خودرو‌های داخلی عملکرد کاملاً مناسبی دارد. در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی، علی‌رغم فروش بالا، پژو 206 تیپ 2 تقریباً ما را ناامید می‌کند چون به‌ جز ايموبيلايزر، قفل مرکزی، سنسور دنده‌عقب و 2 عدد كيسه هوای راننده و سرنشين جلو چیزی برای ارائه ندارد. لازم به یادآوری است  سیستم تهویه و شیشه‌ بالابر عقب تیپ 2 همچنان به‌صورت دستی است.
معرفی تیبا 2

اما در سمت دیگر این مقایسه بر حسب سابقه تولید خودرویی جوان‌تر به نام تیبا 2 قرار دارد. این خودروی کوچک شهری که یکی از صفر کیلومتر‌های ارزان بازار خودرو بعد از پراید است از پر تقاضاترین محصولات شرکت سايپا نیز محسوب می‌شود. زیر کاپوت تیبا 2 یک موتور ۴ سيلندر خطی ۱۵۰۳ سی‌سی قرار دارد که حداكثر قدرت آن ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن‌متر است. گیربکس تیبا 2 از نوع ۵ سرعته دستی، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است.
 

در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی، تیبا 2 نیز حرفی برای گفتن ندارد و مانند رقیب از حداقل امکانات بهره می‌برد. کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم ضدسرقت، ایزو فیکس تمام چیزی است که سایپا برای خریداران تیبا 2 مهیا کرده، البته برای امکانات بیشتر، شرکت سایپا تیپ پلاس را برای این خودرو در نظر گرفته است که برای خرید آن باید چند ده میلیون تومان اضافه پبپردازید!
پژو 206 تیپ 2  یا تیبا 2 ؟

هر 2 خودرو محصولاتی نسبتاً ارزان‌قیمتی در سبد شرکت تولیدکننده هستند و از نظر اندازه کابین و کلاس در یک دسته‌بندی جای می‌گیرند. در بخش طراحی خارجی، پژو 206 علی‌رغم گذشت سال‌های طولانی از تولید آن، همچنان خودرویی جذاب و زیبا به ‌نظر می‌رسد و در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی یک سر و گردن بالاتر ایستاده است.

چراغ‌های کشیده جلو، شیب جذاب کاپوت و استفاده از خطوط منحنی مناسب در نهایت مجموعه زیبایی به نمایش گذاشته و علی‌رغم انتقاداتی که به تغییر نکرن طراحی آن طی سال‌های گذشته وارد است، به ‌هیچ‌ وجه شکل و شمایل یک خودروی قدیمی را تداعی نمی‌‌کند. تنها پاشنه آشیل طراحی خارجی پژو 206 تیپ 2، ظاهر تکراری آن برای سال‌هایی طولانی است که می‌تواند خریداران را به سمت خودرو‌های چینی با ظاهری متفاوت سوق دهد.

اما درمورد تیبا 2 قضیه کمی فرق می‌کند، این خودرو دومین خودروی ملی است که درست در کش‌ و قوس آغاز تحریم‌های بین‌المللی و داستان‌ و حرف ‌و حدیث‌های ناایمن بودن پراید متولد شده است. نمای ظاهری تیبا با آن‌چه در شعار رونمایی معرفی شد، (یعنی زیبای ایرانی) فاصله بسیار زیادی دارد. اگر چه طراحی این خودرو با کمک گروه ایتالیایی IET و شرکت آنجلینی‌دیزاین انجام شده است اما حرف جدید زیادی برای گفتن ندارد. تیبا 2، با تغییراتی اندک در طراحی تیبا صندوق‌دار تولید شد که چندان مثبت محسوب نمی‌شود و در حقیقت اندازه کوچک جلوپنجره و فاصله زیاد چراغ‌ها از آن، شکلی ناهماهنگ و غیرمدرن به نمایش گذاشته است. در این بین تنها طراحی نمای عقب این خودرو نسبت به پراید 111 و نسخه صندوق‌دار وضعیت بهتری دارد و اندکی دلگرم‌کننده است.

در بخش کابین نیز 206 به لطف فرانسوی‌ها کابینی جذاب دارد که هنوز هم راضی‌کننده به نظر می‌رسد، اما تیبا 2 همان کج‌سلیقگی ظاهری را به داخل کابین نیز تعمیم داده است و جذابیت خاصی برای ارائه ندارد. روکش صندلی‌های بی‌کیفیت، فرمان ساده و قدیمی، داشبورد خیلی ساده و استفاده افراطی از پلاستیک خشک، در مجموع بسیار ناامیدکننده به نظر می‌رسد. هر‌دو خودرو در بخش فضای سرنشینان عقب با محدودیت مواجه هستند و فضای کمی برای آن‌ها در نظر گرفته شده ‌است.

از نظر فنی و عملکرد پیشرانه، شتاب صفر تا صد پژو 206 تیپ 2 در حدود 14 ثانیه است که نسبت به تیبا 2 با 13 ثانیه تفاوت چندانی ندارند. مصرف سوخت ترکیبی تیبا 2، 5/6 لیتر در هر صد کیلومتر است که در این مورد نیز با پژو 206 تیپ 2 با مصرف 4/6 خیلی متفاوت نیست. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی نیز دو خودرو دوشادوش هم در پایین‌ترین سطح امکانات قرار گرفته‌اند و تنها پژو 206 برتری‌های ناملموسی دارد.

در مجموع با بررسی قیمت دو خودرو با بودجه‌ای مشخص، کلید اصلی انتخاب میان این دو اولویت‌های خریداران است. اگر دنبال خرید خودرویی زیبا‌تر، ایمن‌تر و البته برندی معتبر هستید بی‌شک باید سراغ نسخه‌های کارکرده پژو 206 تیپ 2 بروید، اما اگر هزینه‌های نگهداری پایین و تعمیرات برای شما در اولویت است، تیبا 2 صفر انتخاب معقول‌تری به نظر می‌رسد. در نهایت از آن‌جا ‌که با چنین بودجه‌ای امکان خرید پژو 206 تیپ 2 چند مدل پایین‌تر از صفر وجود دارد و به‌علت کیفیت خوب هنوز برخی از این خودروها به خرج‌های سنگین نیفتاده‌اند، پس از مشورت با کارشناسان حرفه‌ای، پژو 206 تیپ 2 انتخاب شایسته‌تری است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار