تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۱۶۵۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جهش دلار به کانال ۲۶هزار تومان در کم‌تر از یک هفته/ روند صعودی بازار ارز تا کجا ادامه دارد؟
امروز دلار به کانال حساس ۲۶هزار تومان خیز برداشت و در اولین معاملات تا ۲۶۲۰۰تومان پیشروی کرد؛ حالا به گفته تحلیلگران اگر دلار از این سطح مقاومتی بالاتر برود، کاهش دوباره آن دشوار خواهد بود و برای تغییر جهت بازار لازم است نرخ این ارز تا ۲۵۸۰۰تومان کاهش یابد اما از نظر کارشناسان به دلیل وجود برخی عوامل، احتمال افزایش بیشتر قیمت دلار پایین است.
 دلار سه‌شنبه هفته گذشته تحت تاثیر اخبار منفی سیاسی وارد کانال ۲۵هزار تومان شد و با قیمت ۲۵۵۰۰تومان معاملات هفته سوم بهمن ماه را به پایان رساند اما بالا بودن انتظارات افزایشی و نگرانی نسبت به آینده تحریم‌ها و عدم توافق ایران و غرب برای بازگشت به برجام باعث شد نرخ این ارز در معاملات پشت خطی روز جمعه از مرز ۲۶هزار تومان عبور کند و پیش‌بینی می‌شد روز شنبه، این ارز کار خود را در همین کانال آغاز کند.

همانطور که انتظار می‌رفت دلار اولین معاملات امروز را با قیمت ۲۶۱۰۰تومان آغاز کرد و تا لحظه ثبت این خبر به سطح حساس ۲۶۲۰۰تومان افزایش یافته است؛ حالا به گفته تحلیلگران بازار ارز اگر دلار از این سطح مقاومتی هم عبور کند، روند صعودی تا رسیدن به کانال بعدی ادامه خواهد داشت و برای تغییر جهت بازار لازم است نرخ این ارز تا ۲۵۸۰۰تومان کاهش یابد.
سیگنال درهم به دلار

امروز درهم از سطح ۷۰۰۰تومان عبور کرد و نرخ آن به ۷۲۱۰تومان رسید که این افزایش قیمت در کنار سایر عوامل، باعث شد انتظارات تورمی در بازار ارز تقویت شده و دلار به رقم‌های بالاتری برسد؛ اگر این عامل محرک مسیر افزایشی که پیش گرفته را ادامه دهد به طور حتم شاهد رشد بیشتر قیمت اسکناس آمریکا خواهیم بود.
دو انتظار از دلار ۲۶هزار تومانی

با صعود دوباره قیمت دلار، نه تنها سود هنگفتی نصیب خریداران دلار در محدوده ۲۳ تا ۲۴هزار تومان شد بلکه زیان یک ماه پیش معامله‌گرانی که دلار ۲۶هزار تومانی‌شان به ۲۱هزار تومان سقوط کرده بود نیز جبران شده و حالا در این شرایط، ماندن در بازار ارز ریسک بالایی دارد.

به گفته تحلیلگران فنی بازار، قیمت دلار طی دو هفته گذشته حدود ۱۰درصد افزایش یافته و با سرعت زیادی مسیر صعودی را طی کرده است که بر اساس تجربه‌های قبلی در چنین شرایطی، بازار بعد از یک دوره جهش یا ریزش چشمگیر اصلاح قیمت انجام خواهد داد و به همین خاطر احتمال تغییر مسیر بازار ارز وجود دارد.

از طرف دیگر با نزدیک شدن به سال نو چینی و کاهش حجم معاملات و تسویه حساب‌های ارزی با این کشور، میزان تقاضای تجاری برای ارز کاهش پیدا کرده که ماندگاری دلار نیما در کانال ۲۳هزار تومان هم مهر تایید این موضوع است؛ حالا از آنجا که افت تقاضا در بازار حواله نقش موثری در کمتر شدن فشار تقاضا در بازار نقدی دارد، برخی معامله‌گران با تکیه بر این موضوع انتظار دارند که دلار وارد فاز نزولی خواهد شد.

علاوه بر اینکه برخی معامله‌گران با استناد به افت تقاضای تجاری و احتمال اصلاح قیمت در آینده نزدیک، چشم‌انداز نرخ ارز را نزولی می‌دانند، عده‌ای هم بر این باورند که میل به توافق درمورد برجام در دو طرف وجود دارد و با این تصور پیش‌بینی می‌کنند که بازار ارز در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

در مقابل با توجه به اینکه که ایران و آمریکا تا کنون هیچ اقدامی برای بهبود روابط انجام نداده‌اند و بر موضع برجامی خود تاکید دارند، برخی معتقدند که حداقل در آینده نزدیک شاهد توافق دو کشور نخواهیم بود و با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که قیمت دلار کاهش یابد.

همچنین معامله‌گران افزایشی با استناد به تحلیل‌های فنی و بالا بردن میزان خرید، منتظرند دلار از سطح مقاومتی ۲۶۲۰۰تومان عبور کرده و تا نیمه کانال ۲۷هزار تومان پیش برود؛ بنابراین روند دلار در بازار ارز امروز از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا اگر حمایتی از نرخ فعلی انجام نشود می‌توان به تحقق پیش‌بینی معامله‌گران کاهشی امیدوار بود و در صورت ادامه روند صعودی، پایین آمدن قیمت دلار دشوار خواهد بود.


:
:
:
آخرین اخبار