تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۶۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سبقت قیمت گوشت گوساله از گوسفندی
گزارش میدانی حاکی است هر کیلوگرم گوشت ران گوساله نسبت به ۳هفته گذشته ۲۵هزار و شقه گوسفندی ۱۵هزار تومان گران‌تر شده است.
 سیر صعودی گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ همچنان ادامه دارد و قیمت این مواد پروتئینی نسبت به 3هفته گذشته افزایش 5تا 25هزار تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بوده است.

با وجود تأکید مسئولان تنظیم بازار بر رعایت نرخ‌های مصوب، شکاف بین نرخ مصوب و قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی انواع مواد پروتئینی همچنان در حال افزایش است. با وجود این، دست‌اندرکاران بخش تولید و تامین گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ از رشد تولید و عرضه بیش از نیاز این اقلام به بازار خبر می‌دهند. گرانی روزافزون گوشت، مرغ و تخم‌مرغ موجب جایگزینی برخی انواع آلایش این فرآورده‌ها نظیر اسکلت، پای مرغ، دنده و قلم گوسفند و گوساله در سبد مصرفی برخی خانوارها شده است.

 کورس گوشت، مرغ و تخم‌مرغ برای گرانی

گزارش میدانی  از وضعیت عرضه و قیمت انواع مواد پروتئینی از سیر صعودی قیمت گوشت قرمز گوسفندی، گوساله و مرغ و تخم‌مرغ نسبت به 3هفته گذشته حکایت دارد. دیروز قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی با افزایش 10تا 15هزار تومانی به نرخ 112تا 125هزار تومان، گوشت ران گوساله با افزایش 25تا 30هزار تومانی به نرخ 120تا 130هزار تومان و نرخ خرده‌فروشی هر شانه تخم‌مرغ به مرز 40هزار تومان رسید.

بر این اساس، قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در خرده‌فروشی‌های منطقه تهرانسر از 116تا 125و در شهرک آپادانای منطقه 5حدود 130هزار تومان بود. همچنین در این مناطق به‌ترتیب قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی 130تا 140هزار، ران و راسته گوسفندی 125هزار تا 132هزار، چرخ‌کرده مخلوط 108تا 115هزار و سردست گوسفندی 110تا 120هزار تومان بود. در این مناطق، هر کیلوگرم گوشت تازه گوساله به قیمت 116تا 125هزار و مغز ران گوساله به نرخ 120تا 130هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت شتر تازه از 160تا 175هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد. در بازار خرده‌فروشی تخم‌مرغ نیز نرخ هر شانه 3کیلوگرمی تخم‌مرغ بنابر سایز و کیفیت در مرز 39تا 41هزار تومان در نوسان بود و میادین میوه و تره‌بار نیز هر کیلوگرم تخم‌مرغ سورت نشده(شکسته و سالم و ریز و درشت) را به مشتریانی که در صف‌های طولانی و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خط شده بودند به قیمت هر کیلوگرم 16هزار و 900و هر شانه 3کیلوگرمی 36هزار تومان عرضه می‌کردند.

در بازار خرده‌فروشی مرغ نیز قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در منطقه تهرانسر به 25هزار و 400تا 26هزار و در منطقه شهرک آپادانا به 26هزار و 500تا 27هزار تومان رسید. در میدان میوه و تره‌بار تهرانسر نیز هر کیلوگرم مرغ به نرخ مصوب 20هزار و 400تومان به مشتریان عرضه می‌شد که این تفاوت قیمت میادین و سطح شهر موجب هجوم خریداران و تشکیل صف‌های طولانی خرید و مشاجرات لفظی مشتریان بدون رعایت حداقلی پروتکل‌های بهداشتی شد.

گرانی گوشت از میادین تا سطح شهر 

خبرنگاران می‌گویند کمبود عرضه موجب افزایش 10تا 25هزار تومانی هر کیلوگرم انواع گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در میادین میوه و تره‌بار شده است. افزایش قیمتی که از هفته نخست بهمن‌ماه آغاز و به بالارفتن قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در نرخنامه‌های سازمان میادین منجر شد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت انواع گوشت در بازار و میادین میوه و تره‌بار را عرضه نشدن روان دام از دامداران اعلام کرد و گفت: امید به بهبود بازار در ایام منتهی به نوروز موجب شده دامداران نسبت به عرضه دام خود تعلل کنند. علی‌اصغر ملکی، افزود: هزینه پرورش دام افزایش قابل‌توجهی داشته و دامداران برای جبران آن به‌دنبال بازار مناسب هستند که نوروز این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 او متوسط قیمت عرضه هر کیلوگرم دام زنده در میادین عرضه دام را 55هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت عمده هر کیلوگرم گوشت گوسفندی برای مراکز عرضه 110تا 115هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده معمولا 10درصد بیشتر از قیمت عرضه عمده و در حدود 125تا 130هزار تومان است. با وجود این، منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام زنده ایران از وجود ۶۵ هزار تُن گوشت قرمز مازاد در بازار خبر داده و اعلام کرد، قیمت منطقی گوشت گوساله زیر ۱۰۰ هزار تومان است. او با اشاره به تصمیم شرکت پشتیبانی امور دام برای عرضه گوشت قرمز 70هزار تومانی از ابتدای اسفندماه، نسبت به بهبود وضعیت بازار و میزان مصرف در بازار داخلی ابراز امیدواری کرد و افزود: قیمت‌ فعلی دام سبک و سنگین، از وجود ناهماهنگی حکایت دارد؛ به‌نحوی که قیمت دام زنده گوساله ۳۷ هزار تومان و قیمت لاشه آن ۷۰ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله برای مصرف‌کننده نباید بیشتر از ۱۰۰هزار تومان و گوشت لاشه گوسفندی حداکثر ۱۲۰ هزار تومان باشد، اما قیمت‌ها در بازار بسیار بالاتر از این است و درواقع قیمت‌ها در بازار عمده مشخص، ولی در بازار خرده‌فروشی نامشخص و بسیار بالاست.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز  گفت: امسال در تولید شیر و گوشت نه‌تنها کاهش نداشته‌ایم، بلکه شاهد افزایش تولید شیر و انواع دام سبک و سنگین بوده‌ایم. احمد مقدسی افزود: با وجود توقف واردات گوشت، دام زنده سبک و سنگین روی دست دامداران مانده و تقاضای صدور مجوز صادرات دارند. او پیش‌بینی تولید گوشت قرمز تا پایان امسال را بالای 950هزار تن دانست و افزود: به‌گفته مسئولان حداکثر نیاز بازار داخلی به گوشت قرمز 920هزار تن است.

وعده توزیع گوشت، مرغ و تخم‌مرغ ارزان 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه برای تنظیم بازار گوشت قرمز از ابتدای اسفند، گوشت گوساله منجمد وارداتی با قیمت ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان توزیع می‌شود، گفت: قیمت مرغ و تخم‌مرغ درچند روز آینده به نرخ مصوب خود خواهد رسید. محمدرضا طلایی با اشاره به وضعیت مناسب تامین نهاده‌های دامی گفت: 3میلیون تن نهاده با 41کشتی از بنادر جنوبی و 74کشتی از بنادر شمالی برای تامین نیاز مرغداران و دامداران وارد شده است. همچنین با توجه به کمبودهای مقطعی که برای جو وجود داشت، شرکت پشتیبانی امور دام ذخایر خود را در بازار عرضه کرد و شرایطی را فراهم آورد که واردات این محصول برای واردکنندگان به‌صرفه باشد تا ظرف مدت کوتاهی بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم. 

او با بیان اینکه قیمت مرغ و تخم‌مرغ تا چند روز دیگر به نرخ مصوب خود خواهد رسید، گفت: قیمت مرغ به نرخ مصوب خود در تمام فروشگاه‌ها خواهد رسید و قیمت تخم‌مرغ نیز به‌زودی به نرخ مصوب خود می‌رسد. برای کنترل بازار مرغ و تخم‌مرغ در کشور اقدام به تنظیم بازار این محصول در تهران می‌کنیم که این امر خود منجر به تنظیم بازار شهرستان‌ها خواهد شد؛ هر چند که به‌صورت موردی در برخی از استان‌ها نیز محصولات تنظیم بازاری عرضه می‌شود. او قیمت مصوب هر شانه تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار را 30تا 32هزار تومان و به‌صورت بسته‌بندی 36هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مرغ تازه در میادین 20هزار و 400تومان است و محصولات بدون محدودیت عرضه می‌شوند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن مشکلات توزیع را علت گرانی تخم‌مرغ دانسته و گفت: قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ هزار و ۲۰۰ تومان است. مشکلات بازار تخم مرغ مربوط به شبکه توزیع است و هیچ ارتباطی به تامین و تولید ندارد. هدایت‌الله اصغری قیمت منطقی هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۵ هزار و ۷۳۳ تومان معادل شانه‌ای ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه هر عدد تخم‌مرغ با نرخ ۱۵۰۰ تومان گرانفروشی است و با توجه به قیمت مصوب، هر حداکثر قیمت خرده‌فروشی هر عدد تخم‌مرغ هزار و ۲۰۰ تومان است.

مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار