تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۲۱۵۹۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خبر داد
افزایش توان تولید نفت از میادین عملیاتی غرب کارون
 مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: به منظور افزایش توان تولید نفت از میادین عملیاتی غرب رودخانه کارون، ادامه اجرای قرارداد حفاری و تکمیل سه حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل ۹ حلقه چاه موجود در میادین تحت حوزه فعالیت شرکت انجام شده است.

جهانگیر پورهنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملکرد شرکت نفت و گاز اروندان از ابتدای امسال تاکنون اظهار کرد: شرکت نفت و گاز اروندان به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران متولی تولید و توسعه میادین نفتی در حوزه غرب کارون است و در محدوده منطقه اروند کنار تا شمال بستان فعالیت می‌کند.

وی افزود: این شرکت با چشم‌انداز دستیابی به افق تولید یک میلیون بشکه نفت در روز از میادین غرب کارون با تکیه بر مدیریت یکپارچه و دانش محور، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، حداکثر برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی، بومی‌گرایی، ساخت داخل، تولید صیانتی، توسعه  و نگهداشت تولید مطابق برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران در سال‌های اخیر همه تعهدات خود در زمینه‌های مختلف را محقق کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به پروژه‌ها و فعالیت‌های این شرکت در امور تولید تصریح کرد: با وجود مشکلات ناشی از تحریم، شیوع کرونا و تنگناهای جغرافیایی از جمله سیل و ریزگرد در میادین غرب کارون،  اهداف برنامه تولید سالانه از این میادین در بخش تعهدات شرکت نفت و گاز اروندان به طور کامل  محقق شده است.

پورهنگ عنوان کرد: به منظور افزایش توان تولید نفت از میادین عملیاتی غرب رودخانه کارون، ادامه اجرای قرارداد حفاری و تکمیل سه حلقه چاه جدید و تعمیر و تکمیل ۹ حلقه چاه موجود در میادین تحت حوزه فعالیت شرکت انجام شده است. این اقدامات، پتانسیل تولید نفت در میدان دارخوین را به بیش از ۲۵ هزار بشکه در روز رسانده است.

وی افزود: به منظور ایجاد بستر افزایش تولید از میادین مشترک غرب کارون، تولید در واحد بهره‌برداری غرب کارون به عنوان واحد فرآورشی نفت تولیدی زودهنگام از میادین مشترک آزادگان جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و میدان جفیر، با ظرفیت فرآورشی اسمی ۱۶۵ هزار بشکه نفت خام در روز به صورت پایدار و مستمر در حال انجام است.

پورهنگ در خصوص اقدامات توسعه‌ای نیز بیان کرد: در خصوص میادین سوسنگرد، سهراب، سپهر و جفیر که جزو میادین توسعه‌نیافته هستند و در برنامه توسعه تحت قراردادهای IPC بوده‌اند، با انجام مطالعات و تهیه طرح پیشنهادی فنی با همکاری شرکت‌های E&P و تصویب این طرح‌ها در شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران، مقدمات قرارداد و اجرایی کردن برنامه‌های توسعه فراهم شده است. در حال حاضر توسعه میادین سپهر و جفیر در فاز اجرا هستند و میادین سهراب و سوسنگرد نیز در مراحل مذاکرات قراردادی قرار دارند. 

وی ادامه داد: به منظور ایجاد پتانسیل و افزایش تولید از چاه‌های جدید و تعمیری میدان دارخوین، احداث خط لوله جریانی و تأسیسات سطح‌الارضی پنج حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته است که پس از دریافت مجوزهای لازم، اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در راستای برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران مبنی بر انجام امور تولید و بهره‌برداری از میادین نفتی حوزه غرب کارون توسط شرکت نفت و گاز اروندان، تحویل و تحول فاز اول میدان نفتی آزادگان جنوبی از شرکت ملی نفت به شرکت اروندان انجام شد و خدمات راهبری تعمیر و نگهداری این مجموعه پس از تهیه شرح کار و انجام مناقصه، تحت قرارداد O&M برون‌سپاری شد. به این منظور، مدیریت تولید و راهبری میدان نفتی آزادگان شمالی پس از توسعه توسط شرکت چینی CNPC از شرکت مهندسی و توسعه نفت به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده است و اکنون توسط این شرکت در حال انجام است.

پورهنگ در خصوص حفظ ایمنی و اقدامات موثر در راستای حفظ محیط زیست گفت: با هدف مدیریت گازهای مشعل، کاهش آلایندگی در راستای اهداف زیست محیطی و کسب ارزش افزوده از گازهای مازاد همراه نفت در واحد بهره‌برداری غرب کارون، انعقاد قرارداد و آغاز پروژه فروش گازهای مازاد همراه نفت انجام شده است.

وی افزود: همچنین با هدف کاهش آلاینده‌های آب و خاک و حفظ محیط زیست، جهت دفن کنده‌های حاصل از عملیات حفاری، احداث حوضچه بتنی دفن کنده‌های حفاری در منطقه دارخوین آغاز شده و عملیات آن در حال اجرایی شدن است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار