تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۱۵۷۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آواز خوش پرندگان مهاجر، صدای آب و قایق های ماهیگیری
تالاب ناصری؛ جاذبه ی زیبای گردشگری در دل خوزستان

صدای پرندگان ملایم و مرطوب با نسیمی از بوی کاکوتی و بابونه، روی صورت گردشگران سر می‌خورد، انگار بوی ادویه ی تازه کشف شده ای، با ملغمه ای از طراوت ماهی شانک و صدای آبچلیک و چریدن آب در مرتع باد، مهمان گردشگران شده بود.

این صحنه ای زیبا از تالابی است که که به تالاب ناصری یا نیشکر معروف است که در ورودی آن به هنگام فصل زیبای پاییز و زمستان که خوزستان طراوتی دیگر می‌یابد ماهیگیران چادر و کلبه هایی از حصیر بر پا می‌دارند؛ کلبه هایی از حصیر! از جنس نخل و نیشکر، فرزندان بومی همین خاک و همین خطه، کلبه ها به شکل عجیبی با منطقه هم زبان است.

آواز خوش پرندگان و صدای آب و قایق های ماهیگیری در گوشه و کنار این تالاب، یاد و خاطره ی دریا را در ذهن تداعی می‌کند، پرندگانی که در آن تالاب جمع شدند اغلب یا بومی هستند یا در طی مهاجرت های فصلی در این اکوسیستم زمستان گذرانی می‌کنند. این پرندگان اغلب از گونه های حواصیل، آبچیلک،کاکایی و … هستند و وجود همین پرندگان، نشان از مطلوبیت زیست بوم ایجاد شده توسط تالاب دارد و از سوی دیگر بیانگر این نکته است که نوعی تطابق اکولوژیک بین شرایط زیستی پرندگان و حیات تالاب وجود دارد، غذای کافی، سلامت محیطی، بکر بودن منطقه همه از جمله عوامل تأثیر گذار در جذب پرندگان به تالاب هستند.

این تالاب اکنون به مکانی برای گردشگری، رونق اقتصادی از طریق ماهیگری و زیستگاه پرندگان تبدیل شده و با ایجاد یک اکوسیستم و تنوع زیستی منظره چشم اندازی را در استان خوزستان فراهم آورده است.

این روزها مرغان زیبای مهاجر با آوای دل انگیزشان به تالاب ناصری جانی دوباره بخشیده اند. تالاب ناصری که حاصل زهاب های دو کشت و صنعت در جنوب خوزستان است نیز به دلیل کیفیت مناسب زهاب ها به پناهگاهی برای حیات وحش و به خصوص پرندگان مبدل شده است
این یکی از تالاب های زیبا با وسعت ۹ هزار ۶۰۰ هکتار در شمال خرمشهر واقع شده است و طبق سرشماری‌های محیط زیست، بیش از ۲ هزار پرنده از گونه‌های بوتیمار، فلامینکو، کورکور، بیدمک، خوتکا، آب چلیک و همچنین ۲۸ رأس پستاندار از قبیل روباه‌، شغال، خدنگ، گراز و تشی در این منطقه حضور دارند.

تالاب ناصری در فصل پاییز و زمستان پذیرای پرندگانی از سیبری است که برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت کرده اند. انواع مرغابی نظیر تنجه، گیلار، فیلوش، سرسبز، خوتکا، نوک پهن، سرحنایی، اردک ارده ای، چنگر و چنگر نوک سرخ و پلیکان را می‌توان در این تالاب مشاهده کرد.

همچنین در فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی، گونه‌هایی نظیر فلامینگو، کنگر وکاکایی، کورکور حنایی، باکلان، چوپا، سلیم خرچنگ خوار و اووست برای زمستان گذرانی به این تالاب می آیند. گونه فلامینگو، کاکائی، چنگرنوک سرخ، چوپا، اووست، دیدمک و پرستوی دریایی نیز به لحاظ سازگاری با محیط شرایط بومی را پیدا کرده و جوجه آوری کرده‌اند.





:
:
:
آخرین اخبار