تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۱۵۶۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مطالبه اجاره برای پارک‌های ساحلی کارون در اهواز
  معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز گفت: سازمان آب و برق خوزستان برای پارک‌های ساحلی شهر اهواز، به دلیل قرار گرفتن در حریم و بستر رودخانه کارون، از شهرداری مطالبه اجاره بها کرده است.

وحید معینی‌زاده سه شنبه در بازدید از پروژه‌های شهرداری اهواز، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مسئولان سازمان آب و برق در جلسه‌ای مطرح کردند که شهرداری حتی اگر سند داشته باشد، باید بابت پارک‌های ساحلی به دلیل اینکه در حریم و بستر رودخانه هستند، اجاره بپردازد.

وی افزود: مشخص نیست این ادعا بر اساس کدام قانون مطرح شده و گفته‌اند طبق ضوابط و بخشنامه‌های داخلی است که البته تاکنون آنها را رویت نکردیم.

معینی‌زاده با بیان اینکه قرار است جلسه‌ای برای رفع مشکل برگزار شود، اضافه کرد: ما به این مساله ورود نکردیم زیرا به پرداخت اجاره برای زمین‌هایی که شهرداری مالک آن است، اعتقادی نداریم.

وی همچنین مساحت کارگاه قرارگاه خاتم برای پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه و میدان جمهوری را ۳.۵ هکتار عنوان کرد که در بستر سیلابی رودخانه کارون قرار دارد.

معینی‌زاده اظهار داشت: سازمان آب و برق برای این محل نیز که کاربری فضای سبز دارد و همه آن در تملک شهرداری است و سند آن را در اختیار داریم، درخواست اجاره کرده است.

وی افزود: پرداخت اجاره بابت زمینی که ملک شهرداری است را نمی‌پذیریم و البته قانون نیز چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.

معینی‌زاده درباره تخریب‌ها و ساخت و سازهای صورت گرفته در محل این کارگاه، توضیح داد: این کارگاه موقتی است و تعهد داده‌ام بعد از ۲۴ ماه آن را جمع آوری کنم و بعد از آن نیز به پارک تبدیل می‌شود، سازمان آب و برق مشکلی با این کارگاه ندارد و بحث آسیب‌زا بودن آن مطرح نیست، اما گفته است با توجه به قرارگیری این کارگاه در حریم و بستر رودخانه کارون، شهرداری باید اجاره بپردازد.

به گفته وی، پرداخت اجاره برای پارک‌های ساحلی تاکنون سابقه نداشته و بر اساس استعلامی که کردیم در نقاط دیگر کشور نیز این اتفاق رخ نداده است.

وی اضافه کرد: رودخانه کارون که به عنوان سرمایه شهر اهواز است، امروز به پاشنه آشیل شهرداری تبدیل شده، وقتی برای این رودخانه حریم و بستر تعریف و اجازه فعالیت در آن داده نمی‌شود، این رودخانه تبدیل به مکانی بی‌جان و بی‌روح می‌شود.

معینی‌زاده ادامه داد: سازمان آب و برق در زمان سیلاب، می‌گوید شهرداری متولی رودخانه در شهر است اما وقتی پای ساخت پارک می‌شود، خود را متولی حریم و بستر می‌داند، آنهم بر اساس قانون سال ۱۳۴۷؛ این در حالیست که همه طرح‌های شهرداری عام المنفعه است و هیچکدام از پروژه‌ها اختصاصی و یا اقتصادی نیست بنابراین انتظار داریم برای اجرای این طرح‌ها با ما همراهی بشود.

بر اساس این گزارش، کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور، که در بخشی از مسیر خود از میان اهواز (از شمال شهر به سمت جنوب) عبور می‌کند که در بخش مرکزی اهواز در حدود ۱۴ کیلومتر طول دارد. این رودخانه در مسیر ساحل‌های شرقی و غربی با عرض متغیر به وجود آورده که پارک‌های متعددی در طول آن ساخته شده و یا در حال ساخت است که به صورت نواری و پیوسته در سرتاسر مسیر کشیده شده‌اند. 

مجوز سیل‌بندهای بتنی در کارون

معاون شهردار اهواز همچنین با اشاره به ساخت سیل‌بند برای زیرگذر پل‌های اهواز، گفت: سازه این سیل‌بندها از سوی سازمان آب و برق تایید شده است.

وی افزود: ساخت سیل بند در ستاد بحران شهرستان اهواز مصوب و شهرداری متولی آن شد و مقرر شد که از محل اعتبارات استانداری مبالغی به آن اختصاص یابد.

معینی‌زاده اضافه کرد: در تمام جلسات ستاد بحران، کارشناسان سازمان آب و برق حضور داشتند و طرح سیل بند نیز مورد تایید این سازمان قرار گرفته است اما ایراداتی به منظر شهری و نوع عملیات آن وارد کرده‌اند که از نظر ما درست نیست زیرا شهرداری متولی منظر شهری است.

وی تصریح کرد: چگونه است که سازمان آب و برق اجازه ساخت رستوران را در داخل رودخانه می‌دهد اما جلوی ساخت سیل بند را می‌گیرد؟

معینی‌زاده افزود: در سیلاب سال ۹۸ ، زیرگذر پل‌ها به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شناسایی شده که آبگرفتگی آنها باعث مسدود شدن و ترافیک سنگین شده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت سیل بند برای پل سیاه، پل سوم و پل چهارم اهواز در دستور کار است، طول این سیل بندها را متغیر و از ۶۳ متر تا ۸۰ متر عنوان کرد.

معینی‌زاده درباره انتقاداتی که به سازه سیل بند مطرح شده، نیز گفت: برخی‌ها اجرای سیل بند به صورت پشته سبز و یا پلکانی را به جای سازه بتنی مطرح کرده بودند، این در حالیست که طرح اولیه شهرداری نیز پشته سبز (پلکانی) بوده اما مطالعات نشان داد که قابل اجرا نیست، زیرا برای این کار نیاز به ۶۳ متر فضا برای اجرای پاشنه است که باعث می‌شود وارد بستر رودخانه شویم.

خط پایان برای محور سوم چهارشیر

معاون شهردار اهواز در ادامه گفت: عملیات اجرایی ۲ محور از تقاطع چند سطحی شهید کجباف (چهارشیر) تا سه ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این تقاطع یکی از مهمترین پروژه‌های شهرداری است که قرارداد آن در سال ۹۳ منعقد شد اما پیشرفت مناسبی نداشت که از ۲ سال پیش تسریع شد و در یک سال گذشته نیز روند اجرایی خوبی داشته است.

معینی‌زاده با اشاره به محورهای پنجگانه تقاطع چند سطحی چهارشیر، اضافه کرد: نخستین محور این تقاطع در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده و ۲ محور (L۱۰۰ و L۲۰۰) این تقاطع در حال حاضر زیر بار ترافیک رفته است.

وی اظهار داشت: فاز سوم (محور L۵۰۰) تقاطع چندسطحی چهارشیر برای اتصال میدان دروازه به میدان نخل، تا پایان بهمن ماه به تکمیل می‌شود و فاز چهارم (محور L۳۰۰) که در حال حاضر قطعات آن در حال ساخت است، ابتدای سال آینده به بهره برداری می‌رسد، همچنین محور پنجم (محور L۴۰۰) در حال حفاری و زیرسازی است.

بر اساس این گزارش، تقاطع چهارشیر اردیبهشت ۹۴ کلنگ زنی شد و قرار بود در مدت ۳۰ ماه با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان اجرا شود.

فلافل لشکرآباد تخریب نمی‌شود

معاون شهردار اهواز در ادامه با اشاره به اجرای ۲ تقاطع غیرهمسطح در میدان دانشگاه چمران و میدان جمهوری، گفت: اجرای این طرح‌ها به قرارگاه خاتم واگذار شده و عملیات زیرسازی میدان چمران ۶۰ درصد پیشرفت دارد.  

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای تقاطع‌های میدان چمران و میدان جمهوری، ۳۸۰ میلیارد تومان است که ۱۴۵ میلیارد تومان آن مربوط به تقاطع میدان دانشگاه، ۱۹۸ میلیارد تومان آن مربوط به تقاطع میدان جمهوری و مبالغی نیز برای اقدامات حین اجرا درنظر گرفته شده است.

معینی‌زاده آسیب تقاطع غیرهمسطح چمران به بازار فلافل اهواز (خیابان انوشه) را رد کرد و گفت: این طرح نه تنها آسیبی به این خیابان وارد نمی‌کند، بلکه با آرامسازی ترافیک، محیطی آرام برای کسب و کار اهالی این خیابان فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: این طرح یکی از کامل‌ترین طرح‌های شهرداری است که علاوه بر مطالعات فنی، مطالعات ترافیکی و اجتماعی آن نیز انجام شده است تا مشکلی برای ساکنان اطراف آن ایجاد نشود.

معینی‌زاده همچنین با اشاره به تفاهمنامه شهرداری با قرارگاه خاتم برای اجرای پروژه های محرومیت زدایی در کوی سیاحی، کوی مندلی و کوی مهدیس، اظهار داشت: قرارگاه خاتم بر اساس تفاهم‌نامه کار خود را در این مناطق آغاز کرده و قرارداد این پروژه نیز در مراحل نهایی برای امضاست.

معینی‌زاده افزود: بعد از امضای قرارداد، اجرای این پروژه در کوی مدرس، عین۲، کوی رمضان و منبع آب در برنامه قرار دارد.

بهره‌برداری از زیرگذر زردشت

معاون شهردار اهواز گفت: عملیات اجرایی زیرگذر زردشت ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، عملیات اجرایی این زیرگذر تا ۱۵ روز دیگر به اتمام می‌رسد اما به دلیل ضرورت جابجایی یک دکل برق، بهره برداری از آن تا یک ماه طول می‌کشد.

وی هزینه اجرای این زیرگذر را یکصد میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه برای کاهش ترافیکی خیابان اصلی کیانپارس به عنوان یکی از هسته‌های مرکزی شهر اهواز است و می‌تواند ترافیک بلوار چمران (کیانپارس) را ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر کند.

معینی‌زاده افزود: زیرگذر زردشت به طول ۱.۷ کیلومتر، یکی از رینگ‌های ترافیکی شهر اهواز و تکمیل کننده مسیر پل نهم است که با اتصال میدان فرودگاه، به اتوبان قدس و  گلستان، شمال اهواز را به جنوب شهر متصل می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در توسعه حمل و نقل عمومی وجود دارد، از جمله عدم امکان اجرای خطوط اتوبوس بی.آر.تی و عدم امکان افزایش ناوگان اتوبوسرانی به دلیل تحریم‌ها، بهسازی خطوط ترافیکی بهترین گزینه برای روانسازی ترافیک است.

معینی‌زاده ادامه داد: خیابان پهلوان کیانپارس، یکی از گره‌های ترافیکی اهواز است اما به دلیل تاسیسات زیرزمینی و روزمینی اعم از قرار گرفتن کریدور اصلی آب و برق و مخابرات، اجرای تقاطع غیرهمسطح در این مکان بسیار دشوار است، به همین دلیل تکمیل مسیر پل نهم می‌تواند تا حدودی به کاهش ترافیک کمک کند.

وی همچنین گفت: برای جلوگیری از آبگرفتگی این زیرگذر تمهیداتی اتخاذ شده و سیستم دفع آب‌های سطحی با ساخت ۲ حوضچه و پمپاژ و انتقال به کانال سلمان، پیش بینی شده است.

معینی‌زاده با بیان اینکه آسفالت معابر یکی از بزرگترین مطالعات مردمی است، اظهار داشت: حجم تخریب معابر در شهر اهواز به دلیل تاسیسات زیرزمینی فرسوده، هفت تا هشت برابر شهرهای دیگر است و این حفاری‌ها شهروندان را به شدت آزار می‌دهد.

وی با اشاره به طرح آسفالت محله به محله افزود: متاسفانه میزان تخریب بسیار زیاد بوده است، بر همین اساس در حال حاضر ۶ اکیپ روکش آسفالت در مناطق شهری فعال شده که قرار است به حدود ۲۰ اکیپ افزایش یابد و کار لکه گیری و آسفالت در مناطق را انجام دهد.

معینی‌زاده مشکل آسفالت با وجود گرانی قیر را نیز یادآور شد و اضافه کرد: قیمت قیر پارسال تنی ۹۰۰ هزار تومان بوده که اکنون به بیش از هفت میلیون تومان رسیده است، با این حال قرار است که تناژ قابل ملاحظه‌ای قیر از اسفند وارد اهواز شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار