تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۲۱۵۲۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابهام در آتش‌سوزی کانکس معلمان در دزفول / شاهدان عینی ‌و معلمان آسیب‌دیده از ماجرا چه می‌گویند؟
 تا امروز درباره علت آتش‌سوزی این کانکس اختلاف نظرهایی وجود دارد. مدیریت بحران استان خوزستان در گزارش خود اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه نبوده است.

  دوشنبه 29 دی حدود ساعت 22 بر اثر اصابت صاعقه به مدرسه کانکسی روستای کنگرستان از توابع دزفول سه معلم و سه نوجوان از اهالی روستا دچار سوختگی شدند.

تا کنون دو نفر از نوجوانان دچار سوختگی به نام‌های نیما همتی با 57 درصد سوختگی و امین الیاسی با 84 درصد سوختگی جان باخته‌اند.

وضعیت معلمان در این حادثه مشخص شده است، حسین رضایی میرقائد معلم حق‌التدریس با 95 درصد سوختگی هم‌اکنون در بیمارستان امام کاظم اصفهان بستری است. دو معلم، یکی با 57 درصد و دیگری با کمتر از 50 درصد سوختگی در بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز بستری هستند. آنگونه که گفته شده هر سه معلم جزو نیروهای حق‌التدریسی بوده‌اند.

بنیاد مستضعفان مدارس جدید در دزفول می‌سازد

سیداحمدآوایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در دیدار با سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور با اشاره به حادثه تلخ آتش سوزی در روستای کنگرستان منطقه چشمه شیرین واقع در بخش سردشت و سوختگی شدید 6 نفر از معلمان و اهالی منطقه که قلوب همه هموطنان را جریحه‌دار کرد.

این نماینده مجلس افزود: از رئیس بنیاد مستضعفان کشور درخواست کردم که ساخت مدارس و خوابگاه اسکان معلمان در بخش سردشت شهرستان دزفول در دستور کار بنیاد مستضعفان  قرار بگیرد تا شاهد تکرار اتفاقات تلخ نباشیم.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد و افزود: ادامه محرومیت‌ در مناطق محروم و وجود مدارس کانکسی و خوابگاه اسکان معلمان در کانکس غیرقابل توجیه است و باید شاهد اقدامات تاثیرگذاری جهت رفع این محرومیت‌ها باشیم.

اختلاف نظر درباره علت حادثه 

تا امروز درباره علت آتش‌سوزی این کانکس اختلاف نظرهایی وجود دارد. مدیریت بحران استان خوزستان در گزارش خود اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، این آتش‌سوزی بر اثر برخورد صاعقه نبوده است و بر اساس شواهد موجود، مصدومان، عارضه ریوی ناشی از استشمام گاز داشته‌اند. طبق بررسی‌ها، آتش‌سوزی بر اثر گاز رخ داده است، با این وجود بررسی‌های بیشتر در حال انجام است.

اما از سوی دیگر سید علی موسوی  رئیس فراکسیون مناطق  محروم مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی یک کانکس  در استان خوزستان که منجر به سوختگی چند معلم و دانش آموز شد،  اظهار داشت: با توجه به ماهیت فراکسیونی که ایجاد کردیم به دنبال بهبود شرایط مناطق کمتر توسعه یافته در ابعاد مختلف هستیم و آموزش هم یکی از ارکان اصلی است که متاسفانه در حادثه اخیر مصداق محرومیت در این عرصه خودنمایی کرده است.

نمایندگان مجلس در محل آتش سوزی کانکس حضور پیدا می‌کنند

وی در ادامه با بیان اینکه ئیس فراکسیون مناطق محروم با تاکید بر اینکه باید دلیل این اتفاق ناگوار از سوی آموزش و پرورش و دستگاه‌های متولی بررسی و گزارش داده شود،  افزود: به عنوان نماینده مردم برای پیگیری وضعیت معلمان آسیب‌دیده برنامه جدی در دستور کار داریم و به زودی هم در بازدیدی از این منطقه برای رفع محرومیت آموزشی و بهداشتی پیگیری‌های لازم را از دستگاه‌های مربوطه مطالبه می‌کنیم.

از سوی دیگر، شاهدان عینی ماجرا و برخی معلمان آسیب دیده می‌گویند بر اثر اصابت صاعقه، گاز پیک نیک منفجر شد.

برادر حسین رضایی میرقائد معلمی که در این حادثه دچار سوختگی 95 درصد شد و اکنون در بیمارستان امام کاظم اصفهان بستری است، در گفت‌وگو با تسنیم به این موضوع اشاره می‌کند که طبق گفته‌های برادرش روز حادثه صاعقه‌ای زد، پس از آن کپسول گاز منفجر شد.

وی افزود: سه معلم داخل کانکس بودند و سه نفر از اهالی روستا برای کمک وارد کانکس می‌شوند که آنها هم دچار سوختگی می‌شدند. به گفته او، وضعیت آقای رضایی رو به بهبود است.

ارسال غذای گرم صحت ندارد

برادر معلم دچار سوختگی اظهار داشت: برادرم با وجود سختی‌ها در محل کار حضور پیدا می‌کرد و مسئولان حداقل فکری برای وضعیت شغلی برادرم کنند و  از حالت حق‌التدریس به پیمانی تبدیل کنند.

او درباره ادعای ارسال سه وعده غذای گرم برای این معلمان گفت: چنین موضوعی اصلا صحت ندارد و اینگونه نبوده است.  

 پسر علی عیسی پره معلمی که دچار سوختگی شده، اظهار داشت: سه معلم داخل کانکس بودند، داخل کانکس کپسول گازی وجود داشت که از آن برای پخت غذا استفاده می‌کردند و کانکس برق کشی شده بود، معلمان مشغول صحبت بودند که ناگهان صاعقه شدیدی با کانکس برخورد کرد. با اصابت صاعقه برق کانکس جرقه زد و پس از آن ناگهان انفجار وحشتناکی رخ داد.

تامین امنیت مدارس بر عهده سازمان نوسازی است 

محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و عشایر  آموزش وپرورش که به دیدار حسین رضایی میر قائد معلم عشایری رفته است، به تسنیم گفت: خوشبختانه وضعیت این معلم رو به بهبود است، بنده با او صحبت کردم و توانایی صحبت کردن را دارد.

وی افزود: خواسته این معلم و خانواده‌اش تبدیل وضعیت او از حالت حق‌التدریس به پیمانی است، او جزو گروهی از معلمان حق‌التدریس است که امسال تعیین تکلیف شده‌اند، بنده وضعیت استخدامی این معلم را پیگیری خواهم کرد.

سیفی درباره امنیت کلاس‌های کانکسی در مناطق عشایری گفت: صاعقه یک حادثه است و باید کانکس‌ها به صاعقه‌گیر مجهز شده و ایمن سازی شوند بنده نمی‌توانم به طور 100 درصد بگویم تمام کانکس‌ها صاعقه گیر دارند یا خیر البته سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مسئول تامین امنیت مدارس و کانکس‌ها است.

همچنین؛ عبدالرسول عمادی مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده ویژه وزیر آموزش وپرورش به عیادت آسیب دیدگان حادثه سردشت دزفول رفته است، با بیان اینکه مراقبت‌ها و پیگیری بسیار خوبی برای حادثه‌دیدگان این سانحه تاکنون انجام‌گرفته است، اظهار کرد: کمک‌هایی نیز در جهت تأمین هزینه‌های درمان این حادثه دیدگان در حال انجام است که به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.

عمادی مطرح کرد: اولویت نخست آموزش‌وپرورش سلامتی معلمان و فرهنگیان حادثه‌دیده است و از همه امکانات لازم در این راستا بهره‌گیری خواهد شد، اما پیگیری علت وقوع حادثه که به گفته حاضران درصحنه در پی وقوع رعدوبرق شدید و باران گسترده اتفاق افتاده است، باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی شود.

عدم حضور و عیادت وزیر آموزش و پرورش از حادثه دیدگان با وجود حضور در خوزستان

در آن سوی ماجرا هم محسن حاجی میرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش با وجود حضور در استان خوزستان آن هم شهر اهواز حاضر نمی‌شود به عیادت حادثه‌دیدگان مدارسی که وزارت تحت امرش راه‌اندازی کرده است، برود که لااقل در اقدامی نمادین از آنها و به‌نوعی خانواده بزرگ معلمان دلجویی کرده باشد، بسیار قابل تأمل است.

اما  ماجرا به این جا ختم نمی شود و وزیر آموزش و پرورش متولی اصلی این ماجرا در واکنش به حادثه آتش سوزی این مدرسه کانکسی گفت: این یک حادثه است و در هر زمان ممکن است در هر نقطه‌ای از کشور حادثه اتفاق بیفتد.

حاجی میرزایی اظهار داشت: اولویت اول این است همه دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند حتی اگر در چادر، کانکس یا واحد استیجاری باشد.

وی در اظهاراتی عجیب گفت: در درجه اول باید اطمینان پیدا کنیم هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نیست در گام دوم متناسب با اعتباراتی که داریم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم و در مقایسه با سال قبل اعتبارات این بخش چهار برابر شده یعنی دولت اعتبارات خوبی به توسعه فضاهای آموزشی اختصاص داده است.

گزارش از مصطفی حمادی

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار