تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۱۵۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در کشتی آزاد کمبود اعتماد به نفس دارد
  یک مربی با اشاره به دلایل ضعف کشتی آزاد در خوزستان، گفت: در کشتی آزاد کمبود اعتماد به نفس داریم و با برگزاری مسابقات و اردو می‌توان به افزایش اعتماد به نفس مربیان و ورزشکاران کمک کرد.

حیدر ناصری اظهار کرد: مدیریت هیات کشتی در پیشرفت کشتی آزاد استان می‌تواند بسیار موثر باشد. مدیریت باید کلاس‌های کاربردی برای مربیان کشتی آزاد برگزار کند، نه کلاس‌هایی که فقط عنوان کند، ما کلاس برگزار کردیم. آقای صاحب، سرپرست هیات کشتی کارهای خوبی انجام داده است که البته فعلا فقط روی کاغذ نوشته‌ شده‌اند. او با استان‌های مختلف، تفاهم‌نامه‌هایی در بحث برگزاری اردو و مسابقه امضا کرده است که این برنامه‌ها خوب هستند اما نتیجه را باید در عمل مشاهده کرد. ضمن این‌که امیدواریم که مدیریت جدید هیات خوزستان، نه در حرف بلکه در  عمل برای کشتی و رشته آزاد تلاش کند.

مسیر هموار موفقیت در کشتی فرنگی، دلیل عدم رشد کشتی آزاد

وی با بیان این‌که عدم رشد کشتی آزاد نسبت به کشتی فرنگی دلایل مختلفی دارد، افزود: از جمله این‌که شهرستان‌های صاحب کشتی آزاد استان نیز بیشتر به سمت کشتی فرنگی رفته‌اند. دلیل بعدی هم آن است که نتیجه گرفتن در کشتی فرنگی برای ورزشکاران خوزستانی در مسابقات کشوری نسبت به کشتی آزاد راحت‌تر است و مسیر همواری دارد زیرا در مسابقات کشتی فرنگی، استان‌های صاحب سبک کمتری نسبت به کشتی آزاد وجود دارد و بیشتر استان‌ها روی کشتی آزاد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خوزستان در کشتی آزاد، کمبود اعتماد به نفس دارد

این مربی با تاکید بر لزوم به‌روز شدن دانش مربیان کشتی آزاد خوزستان، عنوان کرد: برای پیشرفت کشتی آزاد استان همچنین باید با استان‌های صاحب سبک و قطب کشتی آزاد کشور مراودات و همکاری‌هایی در زمینه برگزاری اردو و مسابقات داشته باشیم. این مسابقات و اردوها نیز باعث افزایش اعتماد به نفس آزادکاران استان می‌شود. در کشتی آزاد کمبود اعتماد به نفس داریم و با این کارها می‌توان به افزایش اعتماد به نفس مربیان و ورزشکاران کمک کرد.

کم شدن فعالیت شهرهای قطب کشتی آزاد خوزستان

وی خاطر نشان کرد: در تلاشیم شهرهایی مثل ایذه، مسجدسلیمان، بهبهان و اندیمشک که یک زمانی قطب کشتی آزاد بودند و البته حالا به سمت کشتی فرنگی رفته‌اند را ترغیب به بازگشت به کشتی آزاد کنیم. جای تاسف دارد که شهرهای قطب کشتی آزاد ما روز به روز فعالیت کمتری دارند، هر چند به دلیل شرایط همواری که کشتی فرنگی نسبت به آزاد دارد، به آن‌ها حق می‌دهیم که به سمت کشتی فرنگی بروند. برای مثال شهری مانند مسجدسلیمان همان سال اولی که به سمت کشتی فرنگی رفت، تیم نونهالان آن‌ها قهرمان خوزستان شد، تیم نوجوانان آن مقام سوم استان را کسب کرد و در رده سنی جوانان نیز نایب‌قهرمان شد. مسجدسلیمان با مربیانی که قبلا در کشتی آزاد فعالیت می‌کردند، مدال جهانی کشتی فرنگی را به دست آورد و شهرهایی مانند بهبهان و میانکوه نیز بعد از رفتن به سمت کشتی فرنگی، صاحب مدال جهانی شدند. البته کشتی آزاد استان خوزستان در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته مقام‌هایی چون مدال طلای ۲۰۰۸ جوانان آسیا، مدال برنز ۲۰۱۲ نوجوانان جهان، مدال نقره جوانان ۲۰۱۳ آسیا و مدال برنز ۲۰۱۸ نونهالان آسیا را کسب کرده است اما هنوز جای کار دارد.

داشته‌های کشتی آزاد حفظ نشدند

ناصری ادامه داد: یکی از شهرستان‌هایی که در رشته‌ کشتی آزاد خوزستان، بسیار خوب کار می‌کند، شهرستان امیدیه است که در این رشته صاحب مدال‌های کشوری، آسیایی و بین‌المللی نیز است. به  هر حال باید کشتی آزاد را در تمام شهرستان‌های استان مخصوصا شهرهای صاحب کشتی که زمینه‌ای از قبل داشته‌اند، ترویج دهیم. نکته مهمی که به پیشرفت کشتی آزاد کمک می‌کند، استفاده از نخبه‌های کشتی آزاد است؛ متاسفانه به دلیل عدم حفظ آن‌ها توسط مربیان و کم‌کاری و جلوگیری نکردن هیات کشتی از خروج آن‌ها از این رشته و مسیر همواری که کشتی فرنگی نسبت به آزاد داشت، به سمت کشتی فرنگی متمایل شدند و این یکی از ایرادات بزرگی است که از پیشرفت کشتی آزاد جلوگیری می‌کند. ما باید داشته‌های کشتی آزاد را حفظ کنیم و پرورش دهیم. اکنون خیلی از استان‌ها در حال فعالیت در کشتی آزاد هستند و اگر ما این کارها را انجام ندهیم، پیشرفت نخواهیم کرد.

کشتی آزاد خوزستان توانایی و زمینه موفقیت را دارد

وی با بیان این‌که کشتی، سرآمد ورزش کشور است و در جهان نیز از سطح بالایی برخوردار است و در جمع بهترین‌های دنیا است، گفت: مدیریت کشتی خوزستان باید با توجه به این شرایط، اقدام کاربردی انجام دهد و اگر در عمل به این پیشنهادهای ما توجه شود، مطمئنا کشتی آزاد استان توانایی و زمینه موفقیت را دارد، البته کار بسیار سخت و زمان‌بر است و نسبت به کشتی فرنگی باید صبر و حوصله بیشتری به خرج داد ولی خوزستان می‌تواند در مسابقات کشوری، آسیایی، بین‌المللی و حتی المپیک در کشتی آزاد صاحب مدال شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار