تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۲۱۵۰۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصویب ۲۲۰ طرح تحقیقاتی کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این دانشگاه علاوه بر ارائه خدمات در حوزه سلامت و مدیریت بیماری در سطح استان، در زمینه تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته است به طوری که تاکنون ۲۲۰ طرح تحقیقاتی در این زمینه، در دانشگاه به تصویب رسیده است.

مهدی احمدی‌مقدم در خصوص آخرین فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه، توجه به حوزه فناوری سلامت با تاکید بر راه‌اندازی پایلوت تولید مواد اولیه دارویی، راه‌اندازی کارخانه نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت است.

راه‌اندازی کارخانه نوآوری و پایلوت دارویی دانشگاه در سال آینده

وی با تاکید بر عزم جدی مدیریت دانشگاه بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری و پایلوت دارویی دانشگاه، افزود: در این مجموعه، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید محصولات مختلف دارویی و دانش‌بنیان فعالیت خواهند کرد و امیدواریم در بهار ۱۴۰۰ این مجموعه به بهره‌برداری برسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه گفت: با راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان خوزستان و مشارکت دانشگاه در این صندوق، امکان معرفی فناوران جهت دریافت تسهیلات کم‌بهره فراهم شده، همچنین طی تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت، امکان مشاوره در زمینه تدوین طرح کسب و کار و ارائه تسهیلات به فناوران ایجاد شده است.

افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه؛ از برنامه‌های مهم دانشگاه

احمدی‌مقدم ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های موجود در دانشگاه، یکی از برنامه‌های مهم، افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است که در این راستا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و اجرای پروژه‌های مختلف، فعالیت‌های خوبی انجام شده است. اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه، هنوز راه زیادی در مسیر توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت باقی مانده است.

اخذ مجوز راه‌اندازی دو پژوهشکده علوم بالینی و علوم پایه پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی دو پژوهشکده علوم بالینی و علوم پایه پزشکی در دانشگاه، بیان کرد: تاسیس پژوهشکده‌های علوم بالینی مشتمل بر مرکز تحقیقات تغذیه، گوارش و شنوایی و پژوهشکده علوم پایه پزشکی مشتمل بر مرکز تحقیقات فیزیولوژی، سم‌شناسی و سلولی - مولکولی، فرصت خوبی برای توسعه زیرساخت‌های تحقیقات بنیادی و کاربردی دانشگاه ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به یکی دیگر از اهداف معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، تصریح کرد: افزایش همکاری بین رشته‌های علوم پایه و علوم بالینی مورد تاکید بوده و برنامه‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌ها در حال اجرا است.

تصویب ۲۲۰ طرح تحقیقاتی در حوزه کرونا

احمدی‌مقدم با اشاره به آخرین فعالیت‌های پژوهشی صورت گرفته در خصوص ویروس کرونا، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز علاوه بر ارائه خدمات در حوزه سلامت و مدیریت بیماری در سطح استان، در زمینه تحقیقات مرتبط با کووید ۱۹ نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته است به طوری که تاکنون ۲۲۰ طرح تحقیقاتی در این زمینه، در دانشگاه به تصویب رسیده که برخی از آن‌ها با مشارکت دانشگاه‌های دیگر در مقیاس ملی و بین‌المللی در حال اجرا است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در بحران کرونا، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا، ضمن کسب موفقیت‌های زیاد در این عرصه و دفاع از سلامت هم‌استانی‌ها، باوجود محدودیت‌های مالی، از حوزه تحقیقات و فناوری غفلت نکرده و با تامین منابع مالی مورد نیاز این حوزه در جهت ارتقای تحقیقات کاربردی و توسعه زیرساخت‌های فناوری دانشگاه تلاش می‌کند.

ضرورت ورود خیرین به عرصه پژوهش

احمدی‌مقدم همچنین به ضرورت ورود خیرین پژوهش به منظور کمک به حوزه‌های پژوهشی مرتبط با ارائه خدمات بالینی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: امیدواریم که از این طریق مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های بالینی دانشگاه با حمایت خیرین پژوهشی توسعه یابند.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه منابع مالی همه دانشگاه‌ها محدود است، بخشی از منابع مالی تحقیقات باید از منابع دیگر از جمله سازمان‌ها و صنایع در راستای اجرای پروژه‌های کاربردی مورد نیاز تامین شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار