تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۱۵۰۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمار کرونا زیرپوستی در حال افزایش است/هموطنان همراهی نکنند آغاز موج جدید همه‌گیری دور نیست/نقشه
 روز گذشته علی‌رغم تغییر وضعیت کرونایی در اکثر نقاط کشور مسئولان بهداشت و درمان با توجه به خیز زیرپوستی تعداد مراجعه بیماران سرپایی در برخی نقاط نسبت به آغاز موج چهارم همه‌گیری کرونا هشدار می‌دهند.

  روز گذشته انتشار اخبار توقف حرکت نزولی همه‌گیری کرونا در برخی از استان‌ها تمامی مسئولان بهداشتی در اقصی‌نقاط کشورمان سخن از اهمیت توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی گفتند.

صحبت از این نگرانی نشان دهنده شکننده بودن شرایط همه‌گیری کرونا است که می‌تواند یک‌باره به‌جای ادامه سیر نزولی، دوباره به نقطه بحرانی رسیده و سرعت گرفتن همه‌گیری را درپی داشته باشد؛ نکته‌ای که می‌تواند با توجه به فرسوده شدن کادر درمان با توجه به حدود یازده ماه تلاش بی‌وقفه در خط مقدم دفاع از سلامت کشور  عاملی در افزایش تعداد مرگ و میرها باشد.

نگرانی مسئولان از احتمال آغاز موج چهارم براین اساس مطرح شده که آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از کلانشهرها به‌خصوص پایتخت تعداد مراجعه‌های سرپایی به مراکز درمانی روبه افزایش است و به آرامی از آمارهای ابتدای بهمن‌ماه فاصله معناداری گرفته است.

به عنوان مثال روز یکشنبه گذشته میزان بستری‌های قطعی ناشی از بیماری کووید 19 در تهران مرز 1900 نفر را رد کرده درحالی که دقیقاً هفته قبل در دوره اجرای محدودیت‌های کرونایی سختگیرانه‌تر این آمار نشان دهنده حدود 1600 تا 1800 نفر بستری روزانه بوده‌است. البته کار به اینجا ختم نشده و بررسی تعداد مراجعه افراد به عنوان مریض کرونایی نسبت به روز شنبه ابتدای هفته 260 مورد یا رشد 1.4 درصدی را تجربه کرده است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت این سیر صعودی می‌تواند تعداد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا را در هفته‌های آینده افزایش قابل توجهی بدهد به صورتی که  متخصصان اعلام می‌کنند اگرچه از ابتدای هفته شاخص مرگ و میر و میزان عمومی بستری با موج بلندی تغییر نکرده ؛ اما طبیعتاً ممکن است این تغییر آمارها گذرا و یا بالعکس شروع یک خیز جدید باشد. البته باید در نظر داشته باشیم که تغییر شاخص مرگ و میر بین 30 تا 40 روز بعد از تغییر سایر شاخص‌ها خود را نشان می‌دهد.

این گروه تأکید دارند اصلی‌ترین علت کمتر شدن میزان ابتلا در ابتدای بهمن ماه 1399  افزایش میزان همکاری مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک و همچنین افزایش سطح دانش عمومی و بهداشتی مردم در این مسأله بوده است.

 

به‌هرحال با توجه به آمارهای اعلام شده امروز هفتم بهمن‌ماه 1399 تعداد مبتلایان جدید به بیماری کرونا در کشور 6420 نفر تعیین شده است که از این تعداد 590 نفر از آنها در مراکز درمانی بستری شده‌اند و متأسفانه 79 نفر از هموطنان  به دلیل ابتلا به بیماری کرونا فوت شده‌اند.

این درحالی است که بررسی‌ کارشناسان از وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور نشان می‌دهد، 18شهرستان کشور در وضعیت نارنجی ، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 276 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند؛ به این ترتیب همچنان تردد خودروها با پلاک غیربومی در شهرستان‌هایی که از نظر وضعیت کرونایی در منطقه نارنجی قرار دارند ممنوع است و در صورت بی‌توجهی راننده جریمه 500 هزار تومانی برای راننده متخلف صادر خواهد شد.


مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار