تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۱۵۰۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا شاه کلید اصلی بیانیه "جوانان" هستند؟
 میزگرد "بررسی راهکارهای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب" در آستانه ایام الله دهه فجر با حضور کارشناسان در  اهواز برگزار شد.

  مقام معظم رهبری در 22 بهمن 1397 همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیانیه‌ی تاریخی با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب صادر و در آن ضمن آسیب شناسی گام اول و برجستگی‌های و نقاط قوت چهل سال اول انقلاب، به اقدامات پیش رو در گام دوم انقلاب اشاره کردند.

در نخستین میزگرد، با عنوان "بررسی میزان عملیاتی شدن بیانیه در 3 بخش صنعتی، سیاسی و فرهنگی" با حضور 3 کارشناس برجسته این حوزه به ابعاد این بیانیه پرداخته شد.

علیرضا شوشتری در این نشست به اهمیت مسئله فرهنگ در گام دوم انقلاب اشاره و اظهار داشت: یکی از ذخایر فرهنگی کشور، فرهنگ جبهه و جنگ است. دفاع مقدس یک گنج بی پایان است و در گام دوم باید هوشمندانه از این فرهنگ بهره ببریم.

وی افزود: در گام دوم انقلاب دشمن با جنگ نرم و اقتصادی به خیمه انقلاب در حال یورش است و راهکاری غلبه بر این عصیانگری تمدن فاسد غرب، توسعه و ترویج فرهنگ جبهه و جنگ است. بسیج ابتکار امام  در گام اول برای غلبه بر دشمن بود و در گام دوم باز به این نسخه الهی نیاز داریم.

در گام دوم انقلاب نیاز به فرهنگ دفاع مقدس داریم

این رزمنده دفاع مقدس اظهار داشت: رمز بقا و تداوم در گام دوم پیروی از ولایت فقیه است و اگر پشت سر رهبری حرکت کنیم، توطئه های دشمن بی اثر می شود.

وی ادامه داد: شاه کلید اصلی بیانیه گام دوم انقلاب جوانان است و باید بتوانیم به جوانان میدان دهیم و اعتماد کنیم، همان طور که در جنگ به آنان اعتماد کردیم. اکنون در صحنه دفاع از حرم، جوانان دهه 70 خوش درخشیدند و باید به این نسل میدان داد.

مسئول شورای هماهنگی بنیاد مستضعفان خوزستان ادامه داد: محرومین وارثان و صاحبان اصلی انقلاب هستند و نباید در گام دوم انقلاب مورد فراموشی قرار گیرند. بنیاد مستضعفان در چند ماه گذشته بیش از 30 میلیارد تومان برای حل مسئله آبگرفتگی بندر امام خمینی هزینه تخصیص داده و در ساخت مسکن در مناطق چهارصد دستگاه و منبع آب اهواز و خرمشهر حضور موثر داشته است.

وی تصریح کرد: برای تحقق گام دوم انقلاب نیاز به دولت جوان حزب اللهی داریم که خستگی ناپذیر و مقاوم باشد.

سید هدایت الله موسوی کارشناس مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در ادامه این میزگرد اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب چکیده انقلاب و چراغ راه در ادامه مسیر انقلاب است. جریان عظیم انقلاب مدیون فرهنگ دینی و انقلابی است.

وی افزود: یکی از محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب معنویت است. پیشرفت مادی در عرصه های مختلف بدون تکیه بر معنویت بمب هسته ی و غارت و داعش و ترامپ تولید می کند و باید بتوانیم معنویت را در همه سطوح عمق ببخشیم.

موسوی ادامه داد: انقلاب اسلامی از نظر کیفیت حکمرانی تفاوت اساسی با سایر انقلاب‌ها دارد و اتفاقا همان آن دلیل پایستگی و تداوم انقلاب با ویژگی های اولیه خودش است، آن‌هم تنیده شدن معنویت در معماری انقلاب اسلامی است.

معنویت شاه کلید بیانیه گام دوم انقلاب است

وی بیان داشت: گام اول انقلاب در لحظه به لحظه صعودها و سقوط ها امام مردم را به خدا رجوع می دادند و این خداباوری است که دفاع مقدس را شکل می دهد و همین است که دانشمند هسته ای تربیت می کند. موتور پیشران انقلاب اسلامی معنویت است و این نباید در گام دوم کم رنگ شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: اینکه دولتی نسخه لیبرالی برای کشور و انقلاب تدوین و طراحی کند، قطعا کشور دچار مشکل می شود زیرا فرهنگ دینی مردم این نسخه های غربی که در آن ذلت و وادادگی و التماس به غرب است، برنمی تابند.

موسوی اظهار داشت: دولت جوان حزب اللهی چاره کار است که براساس اندیشه امام و رهبری جامعه را پیش ببرد و در مقابل پمپاژ ناامیدی جبهه غرب، به جلو حرکت کند و زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی را فراهم کند.

علیرضا دنه دزفولی عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه این میزگرد اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب یک منشوری است که ورودی آن تجربه 40 سال گذشته و خروجی آن کشور ایران بزرگ و پیشرفته است.

وی افزود: این انقلاب دارای آرمان‌های بزرگی است که در نهایت به دست صاحب اصلی خود یعنی امام زمان باید تحویل داده شود. برای رسیدن و تحقق گام دوم انقلاب به مردمی مومن و در مسیر پیشرفت با پشتوانه صبر و حق هستیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در گام دوم باید به سمت مدیریت جهادی حرکت کنیم که در آن تعهد و تخصص جمع شده است و جوانان انقلابی باید وارد میدان شوند. یکی از شعارهای اصلی بیانیه گام دوم جوان گرایی است. سیستم برای رسیدن به پویایی باید نو شود و جوانان وارد گود شوند.

جوانگرایی و امید به آینده باید در دستور کار گام دوم انقلاب باشد

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید نقاط ضعف و قوت و فرصت‌ها و تهدیدها پیش رو را بشناسیم و براساس آن حرکت کنیم. یکی از نقاط قوت ما، منابع انسانی غنی و جوان است، چیزی که هنوز از آن غافل هستیم. منابع طبیعی غنی دیگر قوت ما است.

وی اظهار داشت: "ناامیدی" بزرگترین نقطه ضعف در کشور ماست. دشمن دنبال ناامید کردن و تحقیر داشته های ماست و بسیاری از جوانان ما از پیشرفت های ما آگاه نیستند و یا از بزرگی و اهمیت آن اطلاع ندارند. دشمن دنبال ناامید کردن نسل جوان از انقلاب است. باید با کار فرهنگی دقیق و هوشمند جوانان را امیدوار کرد. اساتید دانشگاه باید امید و نشاط که امری حقیقی و متکی بر واقعیات است را به دانشجویان منتقل کنند.

دنه دزفولی در ادامه بیان داشت: یکی از تهدیدهای که در جامعه علمی داریم، تبدیل نشدن علم و دانش به صنعت است. متاسفانه سالانه تعداد زیادی پایان نامه با هزینه بالا در کشور تولید می شود، ولی هیچ اورده اقتصادی و ملموس ندارد و تنها به یک مقاله خارجی تبدیل  می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما عملا به سرباز تولید مقاله برای غرب تبدیل شدیم. باید با شجاعت و متکی بر عقلانیت راه خود را اصلاح کنیم و علم و دانش را به سمت حل مسائل داخل کشور سوق دهیم. با تقویت کار گروهی  باید از پراکنده کاری علمی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به دانش بنیان و تولید تکنولوژی گفت: باید بتوانیم صنعت را با دانشگاه آشتی بدهیم و ظرفیت دانشگاه را برای پیشرفت انقلاب اسلامی که محصول خون شهدا است، به کار گیریم. دانشگاه نباید امروز دچار مشکل باشد بلکه باید گره گشا باشد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار