تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۱۴۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تغذیه سالم برای جلوگیری از ابتلا به سرطان
  مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان نکاتی برای جلوگیری از سرطان گفت: تغذیه سالم نقش بسزایی در جلوگیری از این بیماری دارد.

میترا جودکیان با تاکید بر لزوم خودداری از مصرف گوشت های فرآوری شده و محدود کردن گوشت قرمز برای جلوگیری از سرطان افزود: مردم از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنند.

وی توجه به بشقاب غذایی را نخستین گام برای اصلاح عادت‌های غذایی دانست و ادامه داد: بهتر است سه چهارم یا بیشتر بشقاب را سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات و یک چهارم آن با غذاهای حیوانی پر شود.

جودکیان اظهارداشت: مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌های متنوع به دلیل محتوای آنتی اکسیدان و فیبر می‌تواند از سرطان دهان، ریه، گلو، مری، معده، روده و پروستات جلوگیری کند به همین دلیل صندوق جهانی تحقیقات سرطان، مصرف روزانه حداقل سه واحد میوه و سبزیجات را توصیه می‌کند. 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول به ارتباط بین سرطان روده و گوشت‌های فرآوری شده اشاره و بیان کرد: بهتر است از خوردن غذاهای فرآوری شده مانند همبرگر، کالباس، کنسرو و سوسیس‌ها که با روش دودی کردن، پختن، در نمک خواباندن و مواد نگهدارنده شیمیایی تهیه می‌شوند، اجتناب کرد.
تغذیه نادرست عامل ۳۵ درصد سرطان‌ها
جودکیان گفت: باید با اصلاح عادت‌های غذایی (مصرف کمتر گوشت‌های پرچرب، افزایش مصرف سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل)، افزایش فعالیت بدنی، حفظ وزن مناسب از بروز یک سوم سرطان‌ها پیشگیری کرد.
وی با تاکید بر ضرورت فعالیت روزانه بدنی به مدت ۳۰ دقیقه افزود: فعالیت بدنی منظم روزانه برای محافظت بدن در برابر سرطان اهمیت زیادی دارد به طور کلی، هرگونه فعالیت بدنی حتی به مقدار کم مفید است زیرا فعالیت بدنی موجب کاهش میزان هورمون‌های موثر در بروز سرطان پستان و رحم شده و با افزایش سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش بروز سرطان روده را کاهش می‌دهد.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول توصیه کرد شهروندان عادت‌های کم تحرکی مانند تماشای تلویزیون را محدود کنند.

وی به نقش پروبیوتیک‌ها در سرطان نیز اشاره و بیان کرد: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی هستند که درصورت مصرف توسط انسان، با اثر بر فلورمیکروبی روده، موجب بروز اثرات مفیدی بر سلامتی میزبان می‌شوند. 

پروبیوتیک، عامل ضدسرطان

این کارشناس تغذیه گفت: نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افرادی که دارای سیستم ایمنی با عملکرد ضعیف هستند مفید باشد.
وی ادامه داد: این مطلب که برخی از پروبیوتیک‌ها از طریق القای آپوپتوز فعالیت ضدسرطان دارند باعث شده بتوان آنها را به عنوان عاملی برای درمان در نظر گرفت که بسیار ایمن است و هیچ اثر جانبی در میزبان برجا نمی‌گذارد.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: دوغ‌های کفیر، ماست‌ها و پنیرهای پروبیوتیک، شکلات تلخ و سرکه سیب از جمله پروبیوتیک‌ها هستند .
وی به ارائه راهکارهای دیگر تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: باید مصرف نمک را محدود کرد زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند موجب سرطان معده شود.
جودکیان با اشاره به اهمیت خودداری از مصرف غذاهای شور اظهارداشت: غذاهای فرآوری شده بیش از ۸۳ درصد نمک رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه برخی غذاها مانند غلات صبحانه، نان، غذاهای آماده، پیتزا، گوشت‌های فرآوری شده مانند (همبرگر و سوسیس)، سوپ‌های آماده، سیب زمینی سرخ شده و سس‌ها  با وجود اینکه طعم شوری ندارند حاوی نمک بالایی هستند.

طبق اعلام مدیرکل دفتر بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار ابتلا به سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است، اما سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود و سالانه نزدیک به ۵۱ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور داریم.



مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار