تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۲۱۴۷۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خیز دوباره کرونا در برخی استان‌ها / ‌تردد و مسافرت‌هایی که روند ابتلا به کووید ۱۹ را صعودی می‌کند / نقشه
 آمارها نشان می‌دهد تعداد شهرستان‌های پرخطر از نظر همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر ایران همچنان روبه کاهش است ولی مسئولان تأکید می‌کنند برای تثبیت شرایط هموطنان همواره باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشت جدی باشند.

  از ابتدای بهمن‌ماه 1399 اگرچه کمی بیشتر از 10 ماه است که ویروس منحوس بلای جان تعدادی از هموطنانمان شده، اما با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های مسئولان بهداشت و درمان وضعیت همه‌گیری ویروس کووید 19 در کشور تحت کنترل درآمد و تعداد موارد فوت ناشی از بیماری کرونا دوباره دو رقمی شده است.

البته این اتفاق اگرچه تحت مدیریت دقیق و حرفه‌ای متخصصان بهداشت و درمان رخ داده اما نباید فراموش کرد که همکاری و همراهی مردم به نوعی پاشنه آشیل این موضوع بوده و تا کنون سه موج شیوع را توانسته‌ایم علی‌رغم از دست دادن نزدیک به 55 هزار نفر از هموطنان پشت سر بگذاریم که این آماری قابل دفاع برای نظام بهداشت و درمان ایران اسلامی است چون اگر بخواهیم نسبت به امکانات، تجهیزات و جمعیت آن را مقایسه کنیم زیر سایه تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به این واقعیت می‌رسیم که مدیریت اگرچه نه صددرصد بلکه به میزان قابل توجهی پذیرفتنی است.

به‌هرحال اگر از برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های به‌موقع یا هدفمند مسئولان بگذریم که امری واجب و غیرقابل انکار است بازهم به همین نقطه می‌رسیم که تمامی این موارد زمانی می‌تواند منجر به دستاوردهای مثبت مثل آغاز بهمن ماه برسد که مردم یا مخاطبان اصلی برنامه‌ریزی‌ها با این سیاست‌ها همراهی و همکاری داشته باشند. یعنی پروتکل‌ها و محدودیت‌ها باید حتی امروز که سیر نزولی همه‌گیری آغاز شده جدی گرفته شده و به‌دور از هرگونه عادی انگاری این موارد رعایت شود.

هرچند بررسی‌های کلی انجام شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد در سراسر ایران میزان مشارکت مردمی تا ابتدای بهمن‌ امسال 83.88 درصد بود که رقم قابل قبولی است اما همانطور که قبلاً اشاره شد هموطنان باید برای رسیدن به شرایط با ثبات همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند، چیزی شبیه به مشارکت مردمی در ابتدای پاییز که موج دوم را کاملاً مهار کرد.

طبق تأیید متخصصان پزشکی چرخه همه‌گیری ویروس کرونا اصولاً در تجمع‌ها و اماکن سربسته مثل شب‌نشینی‌ها، دورهمی‌های خانوادگی و البته اتوبوس و مترو در کلان‌شهرها فعال‌تر است از این رو حالا که به قول معروف در سراشیبی این چرخه قرار گرفته‌ایم و یک به یک رنگ‌های نگران کننده کرونایی از رخساره شهرستان‌های کشور حذف می‌شود لازم است تا سفید شدن دوباره اوضاع همه دست به دست هم بدهیم تا با مدیریت منطقی مسئولان بهداشتی به سمت تثبیت شرایط گام برداریم.

از سوی دیگر روز گذشته با انتشار آمارهای رسمی روند افزایشی تعداد مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی عاملی شده تا در نهایت مسئولان نسبت به آغاز موج چهارم کرونا در سراسر کشور هشدار بدهند چون با نگاهی گذرا به آمارهای تعداد مراجعه بیماران سرپایی کرونا به مراکز درمانی تا قبل از ابتدای بهمن‌ماه جاری می‌بینیم سیر نزولی همچنان ادامه داشته و امیدهایی در میان کادر درمان مبنی بر کاهش مراجعه‌ها ایجاد شده بود.

البته در این بین انتشار اخبار نتایج مثبت تست انسانی واکنس ایرانی کرونا می‌تواند این نوید را بدهد که در آینده نزدیک با آغاز واکسناسیون مرحله‌ای هموطنان براساس اولویت‌های تعیین شده نهایتاً تا پایان دوره تعیین شده چرخه شیوع ویروس منحوس برای همیشه از بین رفته و گرفتاری‌هایش نیز کاهش یابد. به‌هرحال بر اساس آخرین تحلیل‌ها، 18 شهرستان کشور در وضعیت نارنجی ، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 276 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در همین حال، نگرانی از افزایش 47 درصدی تعداد ترددهای بین‌شهری باعث شده تا پلیس راهور در این زمینه نسبت به بی‌توجهی به قانون منع تردد پلاک های غیربومی در مناطق نارنجی رنگ کرونایی دوباره یادآوری کنند که رانندگان متخلف براساس قانون با جریمه 500 هزار تومانی روبرو خواهند شد و عبور خودروها با پلاک غیربومی در این مناطق تنها با مجوزهای رسمی صادره امکان‌پذیر است.

اهمیت توجه هموطنان به عدم انجام سفرهای غیرضروری در سراسر کشور آنچنان مهم است که مسئولان بهداشت و درمان به نوعی خیز مجدد تعداد بیماران کرونایی در برخی مناطق را ناشی از سفرهای غیرضروری هموطنان در مناطق زرد و آبی می‌دانند و شاهد مثال آن هم افزایش تقاضای ورود خودروهای شخصی به جزیره قشم بود که مسئولان برای جلوگیری از بروز بحران ممنوعیت ورود خودروهای شخصی از بنادر سرزمین اصلی به سمت جزیره را تا اطلاع ثانوی صادر کردند.

اولین نشانه‌های دوباره از تغییر روند سیر نزولی همه‌گیری کرونا بعد از افزایش تردد‌های بین‌جاده‌ای را می‌توان در استان اردبیل و همدان دید که مسئولان اعلام می‌کنند مراجعه بیماران روند صعودی معناداری به خود گرفته که اگر این سیر تغییر نکند احتمالا در اسفند امسال با موج تازه‌ای از همه‌گیری روبرو می‌شویم.

 

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار