تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۱۴۷۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمبود ۷۰۰ معلم در آموزش و پرورش دزفول/ روستاها کمبود معلم ندارند
 مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه این اداره با کمبود ۷۰۰ معلم مواجه است، گفت: مدارس مناطق روستایی و محروم دزفول کمبود معلم ندارند.

  رضا محمدی خباز پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره آموزش و پرورش شهرستان دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ۷۵ هزار دانش آموز، پنج هزار کادر آموزشی و اداری و چهار هزار بازنشسته فرهنگی در دزفول وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مدارس دزفول در روستاها قرار دارند، افزود: پراکندگی زیادی در حوزه آموزش و پرورش دزفول وجود دارد که این موضوع با یک برنامه‌ریزی اصولی کنترل شده است.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با اشاره به کمبود حدود ۷۰۰ معلم و ۱۰۰ نیروی خدماتی در دزفول، عنوان کرد: جمعیت دانش آموزان این ۷۰۰ کلاس خالی، چشمگیر است که باید تلاش شود تا این کمبود به بهترین شکل ممکن جبران شود؛ ضمن اینکه برای جبران بخشی از این معضل باید از ظرفیت ۳۰۰ نفر از معلمان بازنشسته به صورت اضافه‌کاری در مدارس سطح شهر استفاده کرد.

محمدی خباز با اشاره به توجه ویژه این اداره به مدارس مناطق روستایی و محروم، اضافه کرد: هیچ کمبودی از نظر معلم در مدارس مناطق محروم و حومه به ویژه مقطع ابتدایی وجود ندارد و تمام مدارس این مناطق از ۱۵ شهریور دارای معلم بوده‌اند.

وی همچنین با اشاره به فرسودگی ساختمان مدارس روستایی و کمبود امکانات و تجهیزات در این مدارس، بیان کرد: مشکلات وجود دارد اما در زمینه تعمیرات و تأمین امکانات، اولویت ما توجه به مناطق محروم و روستایی است.

محمدی خباز با بیان اینکه برخی مناطق از قبیل کوی پیام نور، ولی آباد، مدرس و زیباشهر فاقد فضا برای ایجاد مدرسه هستند، گفت: با توجه به جمعیت بالای این مناطق نیاز داریم تا خیران و دولت در زمینه احداث فضای آموزشی در این مناطق ورود کنند.

وی اضافه کرد: برخی مناطق جنوب شهر از قبیل کوی امام رضا، کوی بهمن، کوی سعدی، ذوالفقار و فرهنگ شهر نیز زمینی را برای احداث فضای آموزشی ندارند.

اجرای طرح کروکی در مدارس دزفول

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه ۱۰۰ مدرسه در دزفول در دو نوبت فعالیت می‌کنند، افزود: در سال‌های گذشته بسیاری از دانش آموزان مناطق روستایی برای تحصیل به مدارس حومه و یا مرکز شهر مراجعه می‌کردند و دانش آموزان مناطق مرکزی نیز به دلایل مختلف برای تحصیل به مدارس شمال شهر مراجعه می‌کردند به گونه‌ای که در سال تحصیلی گذشته، دو هزار و ۵۰۰ سرویس مدرسه در دزفول وجود داشت.

محمدی خباز تصریح کرد: این روند باعث بروز مشکلات ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی شده بود؛ بنابراین طرح کروکی مدارس به صورت جدی در دزفول اجرا شد تا بر این اساس هر دانش آموز در منطقه خود اقدام به تحصیل کند.

وی ادامه داد: در این راستا چهار هزار قرارداد سوری منزل منعقد شده بود تا خانواده‌ها دانش آموز خود را در منطقه مورد نظر ثبت نام کنند که پیگیری‌های لازم نیز در این زمینه انجام شد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول بیان کرد: تعداد دانش آموزانی که در مناطقی غیر از منطقه محل سکونت تحصیل می‌کنند، بسیار زیاد است؛ بنابراین آموزش و پرورش فقط توانست دانش آموزان ورودی یعنی پایه اول، هفتم و دهم را کنترل کند؛ ضمن اینکه تقویت امکانات و نیروها در مدارس روستایی باعث ایجاد اعتماد به نفس در روستاها شد و این امر موجب صرفه‌جویی مالی و زمانی برای سیستم آموزش و پرورش و دانش آموزان شده بود.

محمدی خباز ادامه داد: اجرای طرح کروکی به دلیل کاهش بار فعالیت برخی مدارس به ویژه در شمال شهر، کمبود ۲۰۰ تا ۳۰۰ معلم را نیز جبران کرد.

وضع نامطلوب معدل دانش آموزان

مدیر آموزش و پرورش دزفول در ادامه با اشاره به وضع نامطلوب معدل دانش آموزان پایه دوازدهم در این شهرستان، گفت: باید به این معضل به صورت ریشه‌ای پرداخته شود و با تقویت روند آموزش این دانش آموزان و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به دنبال رفع این مشکل باشیم.

محمدی خباز با بیان اینکه طبق دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش، کلاس‌های اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری است، افزود: البته اجباری برای حضور دانش آموزان وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه چگونگی برگزاری امتحانات خردادماه منوط به تصمیمات وزارتی است، گفت: در سال گذشته امتحانات پایه دوازدهم به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد به گونه‌ای که در یک سالن با ظرفیت ۳۰۰ نفر، نهایتاً ۳۰ دانش آموز قرار می‌گرفتند.

محمدی خباز همچنین با بیان اینکه دو بخش سردشت و شهیون دارای یک اداره آموزش و پرورش مجزا هستند، افزود: در منطقه تحت پوشش اداره آموزش و پرورش دزفول هیچ‌گونه مدرسه کانکسی، کپری و کانتینری وجود ندارد و فقط یک مدرسه کانکسی داشت که سال گذشته جمع آوری شد.

وی در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه خواستار افزایش همکاری رسانه‌ها در راستای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دزفول شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار