تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۱۴۷۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان مجددا میزبان مسابقات بین‌المللی شطرنج می‌شود؟
  رییس هیات شطرنج خوزستان گفت: درصدد هستیم تا مسابقات "جام کارون" را که هر سال در ایام دهه فجر با شکوه خاصی برگزار می‌شد، به همان شکل بین‌المللی اما به صورت مجازی و آنلاین در اهواز برگزار کنیم.

عبدالامیر خطیب‌زاده درباره وضعیت شطرنج خوزستان، اظهار کرد: متاسفانه کرونا گریبان‌گیر همه رشته‌های ورزشی و باعث تعطیلی ورزش شد و شطرنج نیز از این قاعده مستثنی نبود. در شرایط کرونا تمام مسابقات حضوری شطرنج در کشور تعطیل شدند و فقط مسابقات به صورت مجازی در حال برگزاری هستند. حدود سه هفته قبل هم سینا موحد برای اولین بار توانست در رده سنی زیر ۱۰ سال به مقام قهرمانی آسیا و جهان دست پیدا کند. این یک شاهکار برای شطرنج خوزستان و ایران است. ما حدس می‌زدیم که این نوجوان بتواند روی سکو برود اما قهرمانی در جهان با برد یکی از استاد بزرگ‌های شطرنج دنیا و رنکینگ اول جدول در فینال، افتخار بسیار بزرگی بود و باعث شد نام کشور ایران در جهان طنین‌انداز شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های هیات شطرنج و شطرنج‌بازان استان نیز گفت: فعالیت‌ها به صورت مجازی ادامه دارند و در حال حاضر، نفرات منتخب بانوان که تعداد آن‌ها نیز کم نیست، در رده‌های سنی ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ سال در حال بازی و رقابت هستند. این مسابقات از سه روز پیش شروع شده و تا امروز نیز ادامه خواهد داشت. از ۲۳ بهمن‌ماه هم مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور را داریم که همه این مسابقات به صورت مجازی هستند.

رییس هیات شطرنج خوزستان درباره امکان میزبانی اهواز از مسابقات بین‌المللی جام کارون، عنوان کرد: ما درصدد هستیم تا جام کارون که هر سال در ایام دهه فجر با شکوه خاصی برگزار می‌شد را به همان شکل بین‌المللی اما به صورت مجازی برگزار کنیم. باتوجه به برگزاری مسابقات به صورت آنلاین، هزینه‌های ما نیز کمتر خواهد بود زیرا حضور خارجی‌ها و هزینه‌هایی مثل هتل و ... را نخواهیم داشت. در این خصوص موافقت ابتدایی فدراسیون را گرفته‌ایم و برای موافقت‌ نهایی در حال رایزنی هستیم که ان‌شاءالله در دو سه روز آینده به نتیجه برسد و بتوانیم در ایام دهه فجر این مسابقات را برگزار کنیم.

وی در پایان با اشاره به پایین بودن سرعت اینترنت و مشکلاتی از این قبیل برای برگزاری مسابقات بین‌المللی گفت: برگزاری مسابقات به صورت مجازی کار راحتی نیست. ما تجربه برگزاری چنین مسابقاتی را فقط در سطح بازی‌های کشوری داریم اما در شرایط بین‌المللی یکسری امکانات ویژه لازم است و نظارت‌ها خیلی سخت‌تر خواهد بود. برگزاری چنین مسابقاتی ساده نیست و حضور شطرنج‌بازان در این مسابقات می‌تواند با بیش از ۲۰ کشور باشد تا حداقل ۲۰ پرچم را در جدول مسابقات داشته باشیم. برگزاری جام کارون در سال‌های اولیه برای ما دشوار بود اما در سال‌های اخیر دیگر به سادگی انجام می‌شد زیرا در برگزاری مسابقات حضوری جام کارون تجربه کافی را داشتیم اما با توجه به نداشتن تجربه در برگزاری مسابقات مجازی، یک مقدار در ما دلهره وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید یک مشکل در کشور وجود دارد که آن هم سرعت اینترنت است که امیدوارم این مشکل حل شود و بتوانیم جام کارون را مجددا میزبانی کنیم.

  اسفندماه سال گذشته نیز قرار بود رقابت‌های بین‌المللی شطرنج "جام کارون" به میزبانی اهواز برگزار شود که علی‌رغم حضور خارجی‌ها در ایران برای شرکت در این رویداد، مسابقات به دلیل شیوع کرونا، لغو شد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار