تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۲۱۴۷۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارائه پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی بودجه پژوهشی کشور
 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشنهاد افزایش حدود ۵۰ درصدی بودجه پژوهشی کشور، گفت: بودجه پژوهشی کشور اکنون حدود ۰،۴۵ درصد نسبت به درآمد ناخالص ملی است که اگر این مقدار بودجه به حدود ۰،۸ یا ۰،۹ درصد برسد، عالی خواهد بود و در رشد شتابان حوزه پژوهش بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

غلامحسین رحیمی در خصوص بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم که بودجه پژوهشی کشور بسیار کم است اما ظرفیت پژوهشی، بسیار بیشتر از بودجه پژوهشی است. از آن طرف نیز نباید بی‌رویه بودجه پژوهشی را افزایش دهیم، زیرا باید قابلیت جذب پژوهش را در حوزه‌های تحقیقاتی و توسعه فناوری داشته باشیم.

وی با اشاره به پیشنهاد افزایش حدود ۵۰ درصدی بودجه پژوهشی کشور، ادامه داد: بودجه پژوهشی کشور اکنون حدود ۰،۴۵ درصد نسبت به درآمد ناخالص ملی است. اگر این مقدار بودجه به حدود ۰،۸ یا ۰،۹ درصد برسد، عالی خواهد بود و در رشد شتابان حوزه پژوهش بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص اهمیت درآمدزایی دانشگاه‌ها، بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های بزرگی مانند دانشگاه شهید چمران اهواز بسیار سریع در حال وارد شدن به این بخش هستند که تحقیقات خود را مرتبط با تولید کالا و محصول صنعتی دانش‌بنیان کنند. اعضای هیات علمی دانشگاه‌های بزرگ، هم‌اکنون در حال انجام پروژه‌های بزرگی هستند. البته به این معنا نیست که همه محققان و اعضای هیات علمی این قابلیت را دارند، بلکه تعداد محدودی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند. اما باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا اعضای هیات علمی و محققان بیشتری در حوزه توسعه فناوری کشور وارد شوند.

رحیمی در پایان با بیان اینکه ارتباط با صنعت برای دانشگاه‌ها درآمدزایی می‌کند، گفت: برخی از دانشگاه‌ها درآمد خوبی از این طریق به دست آورده‌اند اما از طرفی نیز هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار