تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۲۱۴۵۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه دانش پایه و فناوری مرتبط با لیزر از ضرورت‌های علمی کشور است
  معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توسعه دانش پایه و فناوری مرتبط با لیزر از ضرورت های علمی کشور بوده که باید در این حوزه با شتاب بیشتری پیش برویم.

 غلامحسین رحیمی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لیزر و پلاسما یکی از مباحث جدید در حوزه‌ تکنولوژی است؛ پیش از این نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز این بحث آزمایشگاهی بوده اما اکنون به همت متخصان داخلی حوزه لیزر و پلاسما از نظر علمی و صنعتی جزو حوزه های رو به رشد است.

وی افزود: در حال حاضر چند شرکت توانمند دانش بنیان و فناور در تهران و اصفهان در حوزه لیزر و پلاسما فعالیت دارند و خرسندیم که نخستین مرکز لیزر و پلاسمای کشور به همت دانشگاه شهید چمران اهواز، گشایش‌یافته است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: لیزر و پلاسما کاربردهای صنعتی فراوانی در حوزه صنایع دفاعی، پزشکی و هواشناسی و تشخیص آلودگی هوا دارند؛ لیزرهای فاصله سنج در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و در بخش لیزر چشم نیز دارای کاربرد مناسبی است.

وی تصریح کرد: توسعه این حوزه هر سال به شتاب در حال گسترش است و باید به صورت جدی در این مسیر گام برداریم؛ در جنوب غرب کشور نیز به همت دانشگاه شهید چمران اهواز و اساتیدحوزه فیزیک، مرکز لیزر و پلاسما با زیرساخت‌های مناسبی راه‌اندازی شده است.

رحیمی بیان کرد: نیروی جوان و محققی که در مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت دارند، از مهم‌ترین سرمایه‌های این مرکز هستند که آینده رو به رشد این مرکز را تضمین می‌کنند که امید است به همت این جوانان بتوانیم از این فناوری در صنایع بیشتر استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: بخشی از دستگاه های موجود در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران توسط نیروهای متخصص همین مرکز ساخته شده که این نویدبخش آینده ای درخشان برای این مجموعه و دانشگاه شهید چمران است.

ساخت اولین لیزر حالت جامد خورشیدی در کشور به همت محققان گروه فیزیک دانشگاه شهید چمران

همچنین مدیر پروژه ساخت لیزر حالت جامد خورشیدی در دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص این فناوری گفت: در ساخت این لیزر از یک بشقاب مایکروویو با قطر حدود۲.۵متر و سطح حدود پنج مترمربع استفاده شده است؛سطح این بشقاب با حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ آینه ۲ سانتی متر در ۲ سانتی متر پوشانده شد که محاسبات ما نشان می دهد در روزهایی که شدت نور خورشید در شهر اهواز به یک هزار وات بر متر مربع می رسد، شدتی حدود ۵۶ هزار وات بر متر مربع در کانون این بشقاب در کانونی با ابعاد لکه ۱.۱۶ متر مربع تجمع می کند. این شدت بر روی بلور لیزری حالت جامد Nd:YAG منتقل می­ شود.

محمد صبائیان افزود: طراحی و ساخت کاواک لیزر این سامانه در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده و نتایج تست اولیه، حدود ۲ وات پرتو همدوس لیزر را نشان داد که انتظار می رود با تنظیمات مجدد و رفع اشکالات، توان این پرتو لیزر را تا چندین برابر افزایش داد.

وی مهمترین مزیت لیزر خورشیدی را عملکرد آن بدون هزینه بالای انرژی الکتریکی برشمرد و استفاده از آن در محیطهای بیرون از شهر و در عملیات های صحرایی را از دیگر مزیت های آن دانست.

آیین بهره برداری از مرکز تحقیقات و لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز روز پنجشنبه با حضورغلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری و عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری برگزار شد.

رحیمی همچنین ضمن بازدید از بخش های مختلف این مرکز به همراه غلامحسین خواجه رییس این دانشگاه از مرکز پژهشکده نفت و گاز و مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بازدید کرد.

احداث مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز در ساختمانی به مساحت ۲۲۰ متر مربع از سال ۱۳۹۶ آغاز شد؛ این مرکز با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از منابع داخلی دانشگاه و از محل پروژه های ارتباط با صنعت به بهره برداری رسید.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار