تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۲۱۴۴۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکل جمع‌آوری زباله شهر کوت عبداله تا اول بهمن برطرف می‌شود
  شهردار کوت عبداله مرکز شهرستان کارون، از شهروندان بابت جمع‌آوری نشدن زباله‌های این شهر در روزهای اخیر عذرخواهی کرد و گفت: مشکل جمع‌آوری زباله‌های شهری با استقرار پیمانکار جدید، تا روز چهارشنبه اول بهمن برطرف می‌شود.

"آرش دُر" بیان کرد: کارگران نظافت این شهرداری ۲۰ روز و کارگران اجراییات ۲۸ روز است که در اعتصاب به سر می‌برند و کار نمی‌کنند.

وی افزود: وضعیت نظافت شهر کوت عبداله خوب نیست اما در حال کار هستیم و با توجه به اعتصاب کارگران نظافت، اکنون زباله‌ها به وسیله لودر و کامیون با کمک بخشی از کارگران حمل، جمع آوری می‌شود که این کار روزانه تا بامداد ادامه دارد؛ البته به دلیل اینکه برخی از مردم زباله‌های خود را خارج از زمان جمع آوری، بیرون قرار می‌دهند، پسماندها انباشته می‌شود.

دُر اضافه کرد: از کارگرانی که سردسته این اعتصابات هستند و پیمانکار که به وظایفشان عمل نمی‌کنند، به مراجع قضایی شکایت کردیم. شورای تامین شهرستان کارون نیز در این زمینه تشکیل شده و تصمیم قاطعی برای تعیین تکلیف این مساله گرفته شده تا به کارگران متخلف رسیدگی و بقیه کارگران نیز به حق قانونی خود برسند.

به گفته وی، متاسفانه تعدادی از کارگران به اعتصاب عادت کرده و به دلیل اختلاف با پیمانکار، هر ماه ۱۵ تا ۲۰ روز دست از کار می‌کشند؛ پیمانکار نیز از این اقدام رضایت دارد و و برای گرفتن مطالباتش ما را زیر فشار قرار می‌دهد.

وی دلیل اعتصاب کارگران را اختلاف با پیمانکار جدید دانست و گفت: پیمانکار جدید در مناقصه برنده و به صورت قانونی انتخاب شده اما تعدادی از کارگران که از بستگان پیمانکار سابق هستند، به دلیل اختلاف طایفه‌ای حاضر به همکاری با پیمانکار جدید نیستند، این در حالیست که به کارگران گفته‌ایم اگر شکایتی دارند، در مراجع قضایی مطرح کنند نه اینکه جمع‌آوری زباله را وجه المصالحه قرار دهند.

شهردار کوت عبداله تعداد کارگران نظافت را ۳۶۰ نفر بیان کرد و ادامه داد: این کارگران حقوق سه ماه مهر، آبان و آذر، و ۲۰ درصد از حقوق شهریور را طلبکار هستند؛ من پنج ماه و ۲۴ روز است که شهردار شده‌ام اما به دلیل عقب ماندگی در پرداخت حقوق‌ها ناچار به تسویه ماه‌های گذشته بودم به همین دلیل هنوز این سه ماه پرداخت نشده است؛ از سوی دیگر ۳۰ میلیارد ریال نیز به بیمه پرداخت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای استفاده از اعتبارات ارزش افزوده با استاندار و وزیر کشور مکاتباتی شده، بیان کرد: ۱۳ شهرداری در خوزستان با مشکل معوقات حقوق ماهانه کارگران روبه رو هستند که شهرداری کوت‌عبداله کمترین معوقات را دارد اما به دلیل بالا بودن تعداد کارگران، مشکلاتش بیشتر است.

دُر افزود: شهرداری کوت عبداله یک هزار کارگر دارد که بسیاری از آنها به صورت غیرقانونی، توسط شورای اسلامی شهر و یا منتصبان آنها استخدام شده‌اند، این در حالیست که بر اساس جمعیت ۵۶ هزار نفری شهر کوت عبداله، تعداد کارگران مورد نیاز ۳۸۰ نفر است بنابراین ما با ۶۰ درصد تراکم نیرو روبه رو هستیم و ناچاریم ماهانه ۷۰ میلیارد ریال حقوق بپردازیم، که به معنی بسته بودن دست ما برای اجرای پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

به گفته وی، از این تعداد کارگر، ۳۴۵ نفر، فقط حقوق ۱۰ میلیون ریال و حق بیمه دریافت می‌کنند که مشهور به کارگر بدون تکلیف هستند، این افراد نمی‌توانند با این حقوق زندگی خود را اداره کنند و هر گاه شکایت کنند، پیمانکار محکوم می‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در قراردادهای قبلی حجم زباله شهر کوت عبداله را یک رقم غیرواقعی و ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن دیده بودند تا بتوانند نیروی جدید به کار بگیرند؛ در حالیکه حجم زباله این شهر روزانه حدود ۶۰ تن است.

دُر، خواستار همکاری مسوولان استانی برای حل مشکلات کارگری در این شهردای شد و گفت: پیشنهاد کرده‌ایم که تعدادی از کارگران را به شرکت‌های بزرگ خوزستان همچون نیشکر و فولاد منتقل کنند تا آنها هم با مشکل بیکاری روبه رو نشوند، اما در شرایط فعلی، هر شهرداری که بیاید توان نگهداری این حجم سنگین نیرو را ندارد.

وی از شهروندان کوت عبداله بابت شرایط پیش آمده عذرخواهی کرد و افزود: معتقدیم بخش زیادی از کارگران حق دارند، به ویژه آنکه نامناسب بودن شرایط اقتصادی، شیوع کرونا و گرانی‌ها باعث فشار مضاعف بر خانواده‌های آنان و نزاع و درگیری‌های خانوادگی و طلاق و مشکلاتی در تامین مخارج دارو و درمان شده و تلاش داریم که این مشکلات کاهش یابد اما در این میان تعدادی از کارگران هم هستند که کار را سیاسی، و اعتصاب را رهبری می‌کنند که این افراد با کمک سیستم نظارتی شناسایی کرده و با متخلفان برخورد می‌شود.

بر اساس این گزارش، در روزهای گذشته تعدادی از شهروندان کوت عبداله در تماس با خبرنگار ایرنا، نسبت به جمع آوری نشدن زباله اعتراض کرده و خواستار رسیدگی مسوولان شده بودند.

کوت عبداله بخشی از حاشیه شهر اهواز بود که در سال ۱۳۹۱ از اهواز جدا شد و با ۹ روستای اطراف خود، شهر کوت عبداله، مرکز شهرستان کارون را تشکیل داد.

انحلال شورای شهر کوت عبداله با حکم شورای حل اختلاف مرکزی کشور، اسفند ۹۸ ابلاغ شد. طبق ماده ۹۹قانون شوراها در صورت غیاب شورای شهر، استاندار قائم مقام این شورا خواهد بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار