تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۲۱۴۳۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح "شهید احمدی‌روشن" چگونه طرحی است؟

  رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با اشاره به جزئیات اجرای طرح شهید احمدی روشن، گفت: یکی از اهداف ارائه طرح شهید احمدی‌روشن، توانمندسازی دانشجویان مستعد برای مواجهه با مشکلات جامعه است.

علی‌حسین صابری  اظهار کرد: یکی از اهداف ارائه طرح شهید احمدی‌روشن، توانمندسازی دانشجویان مستعد برای مواجهه با مشکلات جامعه است. در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده است که در فضای متفاوت با فضای اختصاصی و منحصر به فرد دانشگاه، دانشجویان فعالیت علمی و پژوهشی انجام دهند و با حوزه صنعت، کشاورزی، فرهنگ و در بستر اجرا با مسائل واقعی جامعه روبرو شوند. هدف دوم این طرح استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مشکلات جامعه است؛ به عنوان مثال ممکن است نتیجه طرح، محصولی باشد که با تولید انبوه آن اشتغال و ارزش افزوده ایجاد شود. طرح‌های تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شوند، عمدتاً یا علوم پایه هستند و یا ممکن است تا حل مشکلات جامعه فاصله زیادی داشته باشند. این ایرادی است که امروزه به ضعف ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها وارد است و تلاش‌هایی هم در جریان است تا این نقیصه برطرف شود و به نظرم طرح احمدی روشن یکی از تلاش‌های هوشمندانه و موثر است و ما هم در بنیاد تلاش می‌کنیم این طرح به دستاوردهای ارزشمندی منتهی شود.

وی با اشاره به نحوه اجرای این طرح، افزود: روش اجرای این طرح به گونه ای است که پروپوزال طرح بر اساس فراخوان های صنایع، شرکت‌ها یا موسسات توسط یکی از اساتید با تجربه دانشگاه نوشته می‌شود و یا اساتید با سابقه فعالیت‌های پژوهشی در صنعت، طرح را می‌نویسند. بنابراین مشکل در قالب یک طرح پژوهشی بررسی و پس از داوری، تصویب می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان با بیان اینکه به منظور اجرای این طرح یک هسته متشکل از استاد باتجربه و تعدادی دانشجو تشکیل می‌شود، گفت: شرایط انتخاب استاد اینگونه است که علاوه بر انجام پژوهش‌های درون‌دانشگاهی، برای دستگاه‌های خارج از دانشگاه نیز پژوهش انجام داده باشد. در واقع استادی انتخاب می‌شود که علاوه بر دارا بودن سطح علمی خوب، با مسائل خارج از دانشگاه نیز آشنا و تجربه کافی داشته باشد. دانشجویان نیز به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که از نظر معدل و سوابق پژوهشی و علمی، جزو دانشجویان برتر باشند و به این ترتیب تیم‌های پژوهشی تحت عنوان هسته‌های پژوهشی مساله محور احمدی روشن، تشکیل و زیر نظر بنیاد نخبگان فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

صابری تصریح کرد: معمولاً شرکت‌ها و دستگاه‌ها مشکلات و مسائل خود را اعلام می‌کنند تا در قالب این طرح بررسی شوند. این طرح‌ها ترجیحا باید مستقیماً نیاز یک دستگاه، شرکت یا موسسه را هدف قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه امکانات لازم برای انجام طرح مصوب و برای فعالیت‌های فرهنگی و کسب مهارت‌های تیمی و ارتباط با صنایع و موسسات خارج از دانشگاه در اختیار هسته‌های علمی قرار می‌گیرد، ادامه داد: فضا برای فعالیت این هسته‌ها، جلسات آنها و خدمات مشاوره‌ای و آزمایشگاهی از طرف بنیاد تامین می‌شود؛ همانگونه که پیش‌تر اشاره کردم به این دلیل که ممکن است فعالیت این هسته‌ها و اجرای طرح‌های آن‌ها منجر به تولید یک محصول شود که برای انبوه‌سازی آن نیاز به تاسیس شرکت دانش‌بنیان باشد. بنابراین در فرآیند اجرای طرح شهید احمدی روشن، سعی می‌کنیم کارگاه‌ها و مشاوره‌های مختلفی در اختیار تیم‌ها قرار دهیم تا مهارت‌های لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به سابقه اجرای این طرح در کشور، یادآور شد: طرح شهید احمدی‌روشن برای پنجمین سال برگزار می‌شود. در سه سال اول اجرا، این طرح به صورت پایلوت در شهر تهران برگزار می‌شد. اما دو سال است که در بسیاری از استان‌ها اجرا می‌شود. دوره چهارم این طرح در استان خوزستان با شش هسته علمی اجرا شد. خوشبختانه امسال نیز هشت طرح توسط هشت هسته پژوهشی در حال فعالیت هستند و با تفاهم نامه ای که بین بنیاد نخبگان استان و دانشگاه شهید چمران منعقد شد، در مرکز نوآوری دانشگاه شهید چمران مستقر هستند که فکر می‌کنم فضای بسیار مناسبی برای مهارت آموزی دانشجویان در جهت راه اندازی کسب و کارهای فناورانه باشد.

رئیس بنیاد نخبگان خوزستان در پایان گفت: اگر این طرح در فضای دانشگاهی جا بیفتد، می‌تواند مساله ارتباط دانشگاه و صنعت و جامعه را تا حدی تسهیل کند و از طرفی دیگر دانشجویان را پرورش دهد تا پس از فارغ‌التحصیلی به جای اینکه دنبال شغل باشند، خود اشتغال‌زایی ایجاد کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار