تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۲۱۴۳۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کالای صادراتی پس از رعایت تشریفات گمرکی نباید به‌ظن قاچاق توقیف شود
 ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه برابر قانون، مدیریت واحد مرزی بر عهده گمرکات است بیان داشت: دستگاه های مستقر در محدوده پایانه های مرزی باید توجه داشته باشند که توقیف کالاهای صادراتی بعد از انجام تشریفات گمرکی به ظن قاچاق مجاز نیست.

غلامرضا بلوطی‌میرزا با اشاره به مصوبه شورای تامین خوزستان مبنی بر تاکید در مدیریت واحد مرزی گمرک ویژه گذرگاه چذابه اظهار داشت: این مصوبه در راستای تسهیل شرایط صادرات کالاهای غیرنفتی به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که مرجع تشخیص قاچاق کالا در مرز گمرک است یا فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی، بیان داشت: بر اساس دستورالعمل ساماندهی و تقویت مدیریت مبادی ورودی و خروجی زمینی کشور، در صورت ظن قوی به وجود موارد ضد امنیتی، نیروهای مرزبانی مستقر در مرز می‌توانند با هماهنگی نماینده گمرک و در محوطه گمرکی محموله را بازرسی کنند.

ناظرگمرکات خوزستان افزود: در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است که مبارزه با قاچاق کالا در مرزهای مجاز زمینی بر عهده گمرک بوده است و در صورت درخواست گمرک مرزبانی می‌تواند در این رابطه همکاری داشته باشد.

بلوطی‌میرزا با اشاره به اینکه اخیرا یگان حفاظت گمرک در مرز چذابه به شکل قطعی مستقر شده است ادامه‌داد: پیش از این به خاطر نبود یگان حفاظت گمرک در این گذرگاه مرزی، مسئولیت انجام وظایف این یگان بر عهده مرزبانی بود.

ناظر گمرکات استان خوزستان در خصوص اجرای مصوبه شورای تامین استان با موضوع مدیریت واحد مرزی چذابه توسط گمرک بیان‌ داشت: این مدیریت طی پنج سال گذشته اعمال می‌شد اما وجود چالش و ضعف در ایجاد زیرساخت‌های مرز چذابه مانع اعمال کامل مدیریت واحد مرزی در این پایانه شده بود.

وی تصریح‌ کرد: دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در امر تجارت با کشور عراق از طریق مرز چذابه مشارکت دارند که از جمله آنها  فرمانداری دشت آزادگان، نیروی انتظامی، اداره کل پایانه‌ها، شهرداری بستان و سرمایه‌گذاران در این پایانه مرزی هستند که وظایف مشخصی برای آنها تعریف شده است.

بلوطی میرزا خاطرنشان ‌کرد: با تعامل و همکاری بین بخشی که در دستور کار گمرک قرار گرفته، شرایط موجود در زمینه صادرات کالا از مرز چذابه قطعا ساماندهی خواهد شد.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به سیاستگزاری‌های مدیریت واحد مرزی در چذابه بر ضرورت رفع برخی موازی کاری‌ها از سوی دستگاه‌های مستقر در این پایانه تاکیدکرد و گفت: به‌عنوان مثال شهرداری بستان در این پایانه متولی امر خدمات دهی است و عقد قراردادهایی با موضوع انبارداری(توسط شهرداری بستان)، برخلاف سیاست‌های مدیریت واحد مرزی است.

وی همچنین اجرای قوانین گمرکی در ورود و خروج کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در مرز چذابه را ضروری دانست و گفت: پایانه‌های مرزی باید دارای یک در ورود و یک دروازه خروج کالا باشند و طبیعی است که در مرز چذابه نیز این مکانهای ورودی و خروجی باید در اختیار گمرک قرار گیرد و هرگونه فعالیت از در دیگر (ورود و خروج کامیون از دروازه‌های دیگر) غیر مجاز است.

بلوطی میرزا اضافه‌کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، این پایانه مرزی دارای چندین در بوده که به جز یک مورد، همگی بسته شده‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان خاطرنشان‌کرد: این در هم‌اکنون در اختیار هنگ مرزی است و طی تعاملی که با فرماندهی مرزبانی خوزستان صورت گرفته این در نیز به گمرک تحویل داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، طی ۹ ماهه نخست امسال صادرات انوع کالاهای تولیدی از مبادگی گمرکی شلمچه، چذابه، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، خرمشهر، بندر امام خمینی(ره) آبادان و اهواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی هشت درصد و نظر ارزشی ۲۷ درصد افزایش داشته است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار