تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹
کد خبر: ۲۱۴۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در روز "هوای پاک"، خوزستان نفس نکشید
 امروز مه خاکستری رنگی آسمان اهواز را فرا گرفته است؛ در روز هوای پاک، نه تنها اهواز بلکه سراسر خوزستان هیچ شهری با شاخص هوای پاک ندارد.

  ۲۹  دی‌ماه، به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است اما امسال در این روز هیچ کدام از شهرهای خوزستان در وضعیت پاک قرار ندارند و دو شهر استان نیز در وضعیت ناسالم هستند.

در این روزها و همزمان با شیوع کرونا، دیدن آسمان آبی و نفس کشیدن هوای پاک تقریبا برای مردم خوزستان محال شده است.

مدتی است که اهوازی‌ها روزهای کمتری با ریزگردها مواجه هستند اما وجود صنایع آلاینده، ایستایی هوا و مازوت‌سوزی، این روزهای اهواز و دیگر شهرهای صنعتی خوزستان را پر از دود سیاه کرده است.

بنا بر گفته دکتر مختاری کارشناس محیط زیست، با توجه به اینکه خوزستان سال‌ها با پدیده ریزگردها مواجه بود، بسیاری از آلاینده‌ها زیر سایه آلودگی ریزگردها نادیده گرفته شدند و صنایع از به کار بردن فیلترها و فرآیندهای استاندارد شانه خالی کردند.

علیرضا آذریان کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهرهای خوزستان اظهار کرد: طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (۲۹ دی‌ماه)، اهواز و مسجدسلیمان در وضعیت ناسالم و دشت‌آزادگان نیز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است. وضعیت سایر شهرهای خوزستان نیز قابل قبول بوده است و هیچ شهر پاکی نداشته‌ایم.

وی در خصوص وضعیت آلودگی کلانشهر اهواز اظهار کرد: شاخص استاندارد آلاینده با ذرات ۲.۵ میکرون، ۳۵ میکروگرم در مترمکعب است که در حال حاضر میزان این آلاینده در اهواز ۶۰ میکروگرم در مترمکعب است.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: آلاینده اصلی که اهواز را درگیر کرده ذرات ۲.۵ میکرون است. البته در ساعت‌های گذشته میزان این ذرات سیر کاهشی داشته اما حدود ساعت ۱۱ صبح امروز (۲۹ دی‌ماه) مجددا افزایش یافته است.

آذریان ادامه داد: ایستایی هوا و آلاینده‌هایی که به صورت تجمعی در اهواز محصور و متمرکز شده‌اند، موجب افزاش آلاینده‌های با اندازه ۲.۵ میکرون شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از سوخت‌های سنگین بر تجمع  آلاینده‌ها تاثیرگذار است، گفت: صنایع اطراف اهواز، صنایع فولاد، نفت، گاز، کربن و مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها معضل ما در زمستان هستند.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: نمی‌توانیم تنها یک عامل اصلی برای آلودگی کلانشهر اهواز در نظر بگیریم؛ عوامل مختلفی در آلودگی اهواز تاثیرگذار هستند. آلاینده‌های با اندازه ۲.۵ میکرون به عنوان آلاینده اصلی، مسئول است ولی نمی‌توان یک یک نوع آلاینده را به عنوان متهم اول در نظر گرفت.

وی بیان کرد: فاصله صنایع از ایستگاه‌های سنجش، فعالیت و تولید کارخانه در روز، آتش‌سوزی سایت دفن زباله صفیره و آتش‌سوزی کاه و کلش عواملی هستند که می‌توانند به آلودگی اهواز دامن بزنند.

آذریان گفت: در حال حاضر مساله "مازوت‌سوزی" صنایع و استفاده از مازوت که سوخت سنگین و آلاینده‌ای است به جای گاز مطرح شده است که به دلیل مدیریت و کاهش مصرف گاز در صنایع در زمستان استفاده می‌شود. این در حالی است که هر چه به سمت استفاده از سوخت‌های ساده، سبک و پاک برویم، راندمان کاهش آلودگی نیز بهتر خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته نیز در زمستان مساله مازوت‌سوزی در صنایع را داشته‌ایم. با توجه به اینکه در تمام سال به ویژه در فصل زمستان شاهد افت فشار گاز هستیم، باید پیش‌بینی استفاده از سوخت‌های سنگین برای آینده انجام و زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود تا هر زمانی که کارخانه‌ای از گازسوزی به سمت مازوت‌سوزی رفت، زیرساخت برای کاهش آلودگی مهیا باشد.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: ممکن است فیلتراسیونی که استفاده می‌شود صرفا برای گاز معمولی جواب دهد اما برای سوخت سنگین اینگونه نباشد.

وی تصریح کرد: اگر فیلتراسیون استانداردی در کارخانجات تهیه شود و محیط زیست مطمئن شود که آلودگی هوا ایجاد نمی‌شود، امکان استفاده از مازوت وجود دارد.

آذریان افزود: در حال حاضر در برخی صنایع به دلیل موقعیت جغرافیایی و نبود فیلتراسیون مناسب، حتی در بحث استفاده و فیلتراسیون گاز طبیعی نیز دچار اما و اگر هستند بنابراین توجه به وضعیت فیلتراسیون صنایع به ویژه صنایع اطراف و محدوده اهواز بسیار مهم است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار