تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۲۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۰ مورد اهدای عضو در خوزستان در ۶ ماه گذشته صورت گرفت
  سرپرست مرکز اهدا، فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان گفت: ۱۰ مورد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در این استان از مرداد تا دی امسال انجام شده که این آمار درمقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش داشته است.

جواد شریعتی اظهار داشت: با توجه به اینکه کرونا، عمل اهدای عضو در کشور را کاهش داده است ولی استان خوزستان در سطح کشور عملکرد بسیار خوبی داشته و روز گذشته با اهدای چهار عضو یک جوان ۲۴ ساله این موضوع به اوج خود رسید و برای اولین بار در تاریخ جنوب غرب کشور، پیوند قلب انجام شد.

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش مهمی در بحث فرهنگ سازی اهدای عضو دارند و باعث می شوند که گرفتن رضایت از خانواده ها آسان تر شود افزود: درست است که ما روز گذشته یک جوان را از دست دادیم ولی در ازای آن چهار جوان زنده شدند و پدران و مادران این افراد به دلیل فراهم شدن فرصت زندگی دوباره با گرفتن عضو برای فرزندانشان،  از خوشحالی گریه می کردند.

سرپرست مرکز اهدا، فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی بیشتری در خصوص اهدای عضو در کشور انجام شود، گفت: تعداد افراد مرگ مغزی شده بیشتر از افرادی است که برای اهدای عضو رضایت خود را اعلام می‎کنند بنابراین در این خصوص باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: در ابتدای سال، ویروس کرونا عمل اهدای عضو را تحت الشعاع قرار داد و ما عملا نتوانستیم کاری انجام دهیم. در پنج ماه اخیر، ۱۰ مورد اهدای عضو داشتیم که موفق به پیوند ۱۵ کلیه و هشت کبد شدیم و مهمتر اینکه از این تعداد ۹ کلیه و چهار کبد در دی ماه پیوند زده شد. در یکی، ۲ ماه گذشته به لحاظ پیوند عضو رشد قابل ملاحظه ای داشتیم و الان در کشور از رتبه خوبی برخوردار هستیم.

شریعتی گفت: در اهدای عضو، سازگاری بافتی، گروه خونی، مدت انتظار و شرایط بالینی فرد گیرنده بسیار مهم است که توسط تیم تحقیق بررسی و تخصیص داده می شود. روز گذشته در جریان عمل پیوند قلب تمام تمهیدات لازم انجام شد همچنین از بهترین متخصصین قلب کشور کمک گرفتیم تا روند کار به خوبی اجرا شود. 

وی  با بیان اینکه مرگ مغزی پایان راه نیست بلکه آغاز راهی برای فرد دیگری است که نیازمند اعضای حیاتی است، افزود: داوطلبان اهدای عضو می‌توانند با مراجعه به مرکز اهدای عضو ایرانیان ثبت نام و عضو شوند.

  روز گذشته قلب، کلیه ها و کبد محمدعلی طلازاده جوان ۲۴ ساله شوشتری به چهار نفر دیگر پیوند شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار