تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۲۱۴۲۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سقف وافل در ایران
 سقف وافل یکی از به روز ترین روش های اجرای سقف در سراسر دنیا به خصوص ایران است . این روش به دلیل مزایای چشمگیری که دارد رو به توسعه و گسترش بوده و طرفداران زیادی دارد . طی سال های اخیر اجرای سقف وافل در ایران رشد قابل توجهی داشته است که یکی از عوامل تاثیرگذار در این قضیه جغرافیای منطقه و قرار گیری اکثر مناطق ایران روی خط زلزله و گسل است چرا که سقف وافل تاثیر فوق العاده ای در دفع نیروهای ناشی از زلزله دارد و ساختمان های دارای سقف وافل کمترین میزان خسارت را در مقایسه با دیگر ساختمان ها دارند .

نمونه ی اجرای سقف وافل شرکت آبا

ساختار سقف وافل

مهمترین عنصر سازنده ی سقف وافل ، قالب وافل است که در دو نوع قالب یک طرفه و قالب دو طرفه تولید می شود تفاوت این دو نوع قالب در درجه ی اول شکل و ساختار آنهاست که به ترتیب به صورت مستطیلی و مربعی شکل بوده ، در درجه ی دوم شیوه ی انتقال بار در این دو نوع قالب متفاوت از یک دیگر است به این صورت که در سقف وافل یک طرفه انتقال بار در یک جهت رخ می دهد ولی در سقف وافل دو طرفه انتقال بار در دو جهت متعامد اتفاق می افتد . تفاوت دیگر این دو قالب را میتوان کاربرد متفاوت آنها دانست قالب های یک طرفه بیشتر در ساختمان هایی با دهانه ی کوتاه استفاده می شوند در حالی که در ساختمان های با دهانه ی بلند (تا 15 متر) از قالب های دو طرفه استفاده می شود . در روش سقف وافل دو طرفه میزان مصرف میلگرد نسبت به روش یک طرفه بیشتر بوده و در پی آن قیمت تمام شده ی بیشتری نیز دارد اما از استحکام و ایمنی بیشتری در مقایسه با روش وافل یک طرفه برخوردار است .

نمونه اجرا سقف وافل شرکت آبا

مزایای سقف وافل

  • طراحی دهانه های بلند و کاهش تعداد ستون ها
  • تامین فضای بیشتر و امکان فضاسازی بهینه تر در معماری
  • افزایش ارتفاع مفید طبقات با توجه با کاهش مصرف بتن در سقف
  • صرفه جویی در مصرف مواد و مصالح (بتن و میلگرد)
  • امکان اجرا در هر دو نوع اسکلت بتنی و فلزی
  • سهولت اجرا و عدم نیاز به نیروهای متخصص
  • بهبود عملکرد لرزه ای به دلیل کاهش وزن سازه
  • امکان استفاده ی چندین باره از قالب ها
  • عایق مناسب برای صدا و حرارت

 

مزیت اقتصادی سقف وافل

سقف وافل بنا به دلایلی روشی مقرون به صرفه در مقایسه با سایر روش های موجود است که در ادامه این دلایل را بررسی می کنیم :

  1. سقف وافل جز سقف های سبک بوده و میزان مصرف بتن کمتری نسبت به سیستم های مشابه خود دارد به همین دلیل صرفه ی اقتصادی دارد .
  2. از آنجایی که امکان استفاده ی چندین مرتبه از قالب های وافل وجود دارد می توان گفت حتی در صورتی که با کیفیت ترین قالب و در تعداد زیاد خریداری شود باز هم دارای صرفه ی اقتصادی است .
  3. به علت سهولت اجرای سقف وافل و عدم نیاز به نیروهای متخصص سرعت اجرای آن بالاتر بوده و در هزینه های اجرا و دستمزد صرفه جویی می شود .

مجموعه فنی مهندسی آبا با توجه به کسب رضایتمندی قابل توجهی از مشتریان خود همواره در تلاش بوده تا با ارائه ی بهترین و با کیفیت ترین قالب ها رسالت خود را به فعالان این عرصه ثابت کند در حال حاضر سری جدید قالب های وافل آبا تحت عنوان قالب های قفل دار و قالب های یوبوت در دست تولید هستند که هرکدام مزیت های ویژه ای دارند و مناسب برای انواع مختلف سازه ها طراحی شده اند .

:
:
:
آخرین اخبار