تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۱۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مجوز ویلاسازی در حریم محوطه تاریخی دستوا شوشتر صادر نشده است
 
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر گفت: هیچ مجوزی برای ویلاسازی در حریم محوطه تاریخی دستوا در این شهرستان صادر نشده و برای فرد متخلف پرونده تشکیل شده است.

علی محمد چهار محالی  بیان کرد:اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان و یگان حفاظت از سال ۹۷ که اقدام به ویلاسازی در مجاورت آرامگاه دستوا و گلالک شد ، به موضوع ورود کردند.

وی افزود: از طریق مراجع قضایی چندین بار حکم توقف ویلاسازی صادر شد چرا که هیچ مجوزی برای ویلاسازی در مجاورت این محوطه تاریخی صادر نشده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد:حفاظت و صیانت از آثار و محوطه‌های تاریخی خط قرمز ما است و هر عاملی که باعث برهم زدن منظر تاریخی و آسیب زدن به آثار تاریخی شود با آن برخورد قاطع قانونی می‌کنیم.

وی گفت: پرونده ویلاسازی در محوطه تاریخی دستوا در دادگستری شوشتر مراحل پایانی خود را می‌گذارند و در روزهای آینده حکم نهایی آن صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا شهر قدیمی دستوا در سه کیلومتری جنوب شوشتر و در حاشیه روستای گلالک و در کنار شعبه کوچکی از نهر داریون "رقط"» قرار داشته است.

 براساس مدارک به دست آمده شکل‌گیری شهر دستوا به دوره اشکانی مربوط است. این شهر در دوره اسلامی متروک شد. نخستین بار نام دستوا در کتاب "النساب" سمعانی مروی آمده است.

این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و خبر ساخت و ساز در مجاورت آن باعث نگرانی برخی فعالان و دوستداران میراث فرهنگی شده بود.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب آن، این شهر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر که مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند با عنوان "نظام آبی تاریخی شوشتر" به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسیدند.

شهرستان شوشتر دارای حدود ۳۵۰ اثر ثبت ملی و ۱۳ سند تاریخی در فهرست میراث فرهنگی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار