تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۱۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مهمترین مشکل پارک علم و فناوری خوزستان نبود فضای مناسب است


 رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: نبود فضای مناسب برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مشکل اصلی پارک علم و فناوری است که انتظار داریم با حمایت و همکاری مسوولان استان این نقیصه برطرف شود.

  ایرج کاظمی نژاد روز شنبه در نشست خبری در محل پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: فضای کالبدی پارک علم و فناوری خوزستان حدود ۲۰ هزار مترمربع مربوط به مراکز اقماری است که با این پارک همکاری دارند. همچنین پارک علم و فناوری خوزستان در مجموع یک هزار و ۷۸۱ مترمربع فضای فیزیکی دارد که این رقم در مقایسه با استان‌های دیگر بسیار ناچیز و در شان استان باظرفیتی همچون خوزستان نیست.

وی گفت: در سال ۹۷ زمینی در منطقه فولی آباد اهواز به متراژ ۲۰ هکتار به ما داده شد اما با توجه به اینکه یک میدان نفتی در آن منطقه قرار دارد، با نظر مخالف وزارت نفت در عمل عملا نمی‌توانیم کاری کنیم. زمینی به مساحت بیش از چهار هکتار در کنار سیلو اهواز وجود داشته که بدون صاحب است، درخواست داریم این زمین به پارک علم و فناوری استان واگذار شود تا فعالیت خود را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: استاندار خوزستان به ما قول داده که تا سه هفته آینده مشکل زمین پارک علم و فناوری استان در اهواز حل خواهد شد اما از آنجا که پارک علم و فناوری باید در کنار مراکز علمی و از جمله دانشگاه چمران اهواز باشد اگر این زمین را در اختیار ما قرار دهند بسیار مفید است. این موضوع تنها از جانب آقای استاندار حل می‌شود که امیدواریم به ما کمک کند.

کاظمی نژاد افزود:پارک علم و فناوری خوزستان علاوه بر یک مکان دانشگاهی به یک مکان صنعتی نیاز دارد تا واحدهای دانش بنیان بتوانند با شرکت‌های موجود در استان در ارتباط باشند که این موضوع را از طریق صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کنیم.

وی گفت: معتقدم دانشگاه‌ها باید در خصوص توسعه رشته‌های زیرپوشش خود حساس تر عمل کنند تا به تناسب نیاز جامعه، دانش آموخته داشته باشیم و در بحث اشتغال با مشکل روبهرو نشویم اما در بحث فناوری و کارآفرینی می‌توان بی‌نهایت دانش‌آموخته داشته باشیم و از این طریق شرکت‌های دانش بنیان را گسترش دهیم، این موضوعبه توسعه اشتغال زایی در استان کمک می‌کند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: از آنجا که دانشگاه شهید چمران اهواز یک دانشگاه مادر است انتظار داریم که در حوزه فناوری به ما کمک کند. معتقدم که موفقیت دانشگاه ها با توسعه فناوری گره خورده است و اگر در این زمینه فعالیت نکنیم در پنج سال آینده حتی دانشگاه‌های دولتی نیز با کمبود دانشجو روبه‌رو می‌شوند پس بهتر است که دانشگاه‌ها در خصوص حمایت از ذانش‌آموختگان رسالت خود را انجام دهند. انتظار داریم که دانشگاه‌ چمران اهواز فضایی را در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار داده تا بتوان شرکت‌های فناور کارآمد را در آنجا مستقر و از این طریق یک ارتباط خوب بین دانشجو و پارک علم و فناوری ایجاد کنیم.

وقتی فرهنگ سازی به خوبی انجام شود جایگاه فن‌آور در کشور مشخص می‌شود و متولیان امر با در نظر گرفتن جایگاه فناوران در تصمیمات کلیدی خود از وجود این نخبگان استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشگاه چمران اهواز با در اختیار قرار دادن زمین به پارک علم و فناوری استان موافقت کرده گفت: این موضوع در هیات رییسه دانشگاه چمران به تصویب رسید ولی اعضای شورای این دانشگاه با این درخواست موافقت نکردند اگرچه مطمئن هستم که روزی این موضوع محقق می شود و دانشگاه چمران تمایل به همکاری با پارک علم و فناوری خواهد بود. 

کاظمی نژاد بیان کرد: دانشگاه‌های مادر در استان های دیگر کمک بسیاری به پارک علم و فناوری می کنند اما در اینجا شرایط به گونه ای دیگر است. متاسفانه دانشگاه شهید چمران اهواز تصور می کند که اگر ما در دانشگاه مستقر شویم آن مکان را تصاحب می کنیم به همین دلیل همکاری نمی ‌کنند.در حالی که پارک علم و فناوری می‌تواند یک عامل درآمدزا برای دانشگاه باشد.

صادرات ۱/۹ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان

وی گفت: پارک علم و فناوری خوزستان در سال ۸۸ تاسیس شد و در سال ۹۲ ردیف بودجه ای مستقل برای آن در نظر گرفته شد.هم اکنون ۲۳۲ شرکت دانش بنیان در خوزستان وجود دارد که یک هزار و ۷۳۰ نفر در این واحدها فعالیت می‌کنند. درآمد و صادرات حاصل از این شرکت‌ها تا سال ۹۸ به ترتیب یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال و ۱/۹ میلیون دلار بوده است.وی افزود:

۱۴ مرکز نوآوری در خوزستان فعالیت می‌کنند

وی با بیان اینکه ۱۴ مراکز نوآوری در سطح خوزستان فعالیت می کنند گفت: زمانی جزو استان‌هایی بودیم که از نداشتن صندوق پژوهشی و فناوری رنج می‌بردیم که خوشبختانه مجوز راه اندازی این صندوق را گرفتیم و در سال های آینده یکی از بهترین صندوق های پژوهشی را در سطح کشور خواهیم داشت. اکنون پارک علم و فناوری خوزستان در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد همچنین امسال یکی از فناوران استان در بین ۱۰ فناور برتر کشور قرار گرفت.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به اینکه توسعه فناوری منجر به گسترش اقتصاد کشور خواهد شد افزود: در حوزه مبارزه با کرونا در بخش تولید ماسک، گان محافظ کادر درمان و دستگاه استریل و تولید اوزون فعالیت داشتیم و سعی کردیم کمک موثری به کادر بهداشت و درمان خوزستان داشته باشیم.

وی به تخصیص اعتبار عمرانی یکصد میلیارد ریال برای پارک علم و فناوری خوزستان اشاره کرد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان این میزان اعتبار در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی به پارک علم و فناوری اختصاص داده شد. ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از محل صندوق نوآوری کشور به پارک علم و فناوری اختصاص می‌یابد همچنین یک قرارداد ۱۵ میلیارد ریالی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بستیم که به زودی این مبلغ در اختیار پارک قرار می‌گیرد.

شهرداری اهواز با شرکت‌های دانش بنیان همکاری کند

کاظمی نژاد با اظهار گله مندی از شهرداری اهواز گفت: یک سال و نیم پیش قرار بود تفاهم نامه‌ای با شهرداری اهواز در خصوص حمایت از توسعه اقتصاد دانش بنیان منعقد شود تا شرکت های فناور در انجام مراحل اداری به مشکل بر نخورند اما هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است. شرکت‌های دانش بنیان استان می توانند کمک بسیاری به شهرداری در خصوص جمع آوری آب های سطحی و معابر شهری داشته باشند لذا انتظار می رود که با آنها همکاری شود. متاسفانه خیلی از شرکت های فناور استان، ایده و دانش خود را به دلیل نبود حمایت دستگاه های اجرایی، به بیرون استان منتقل می‌کنند که این موضوع بسیار دردناک است. 

شمار شرکت های دانش بنیان به ۵۳۰ واحد می‌رسد

رییس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: اکنون ۲۳۲ شرکت دانش بنیان در خوزستان در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که با برنامه ریزی این تعداد به ۵۳۰ شرکت افزایش می‌یابد.

وی گفت: معتقدم وجود تحریم ها و ویروس کرونا به سود شرکت های دانش بنیان است چرا که سبب شد تا شرکت‌های فناور با مسایل صنعتی بیشتر آشنا شوند. همچنین صنعت مجبور شد تا برای تامین تجهیزات مورد نیاز از توان داخلی و دانش جوانان نخبه کشور استفاده کند. ظرفیت خوزستان به لحاظ صنایعی که در این منطقه وجود دارد، بسیار بالا است اما با این وجود شرکت های فناور زیر پوشش پارک علم و فناوری مشهد به دلیل امکانات و فصای مناسبی که در اختیار دارند بیشترین تعداد پروژه را در شرکت های نفتی و ... خوزستان دارند. 

شرکت‌های دانش بنیان محروم از معافیت مالیاتی

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: اگر فضای مناسبی در اختیارمان قرار گیرد در عرض ۲ ماه می توانیم طرح جامع پارک علم و فناوری استان را ارایه دهیم و به کمک مسوولان استان کمتر از یکسال زیرساخت‌ لازم برای شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنیم‌. با توجه به اینکه ما نمی‌توانیم مکانی در اختیار شرکت‌های فناور قرار دهیم بسیاری از آنها عضو پارک نمی شوند. یکی از بزرگترین مزایای پارک علم و فناوری، معافیت مالیاتی است که ما نمی‌توانیم این امتیاز را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

وی به راه اندازی کارخانه نوآوری در حوزه فناوری صنعت نفت اشاره کرد و افزود:موافقت لازم با احداث این کارخانه از سوی وزیر نفت صورت گرفته و مکاتبات اولیه در این زمینه انجام و قرار شد مناطق نفتخیز جنوب در این خصوص با ما همکاری کند تا پارک علم و فناوری استان بتواند عملیات اجرایی این کارخانه را آغاز کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار