تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۲۱۴۱۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بسیاری از کودکان اوتیسمی خوزستان از دریافت خدمات توانبخشی محروم هستند
  رییس هیات مدیره انجمن اوتیسم خوزستان گفت: این اختلال در ردیف بیماریهای خاص قراردارد ولی بیمه های پایه ، خدمات توانبخشی را تحت پوشش قرار نمی دهند از این لحاظ بسیاری از کودکان اوتیسم به دلیل عدم استطاعت مالی، از دریافت خدمات توانبخشی محروم می مانند.

محمد خوش اخلاق با اشاره به ضرورت شروع آموزش و توانبخشی بعداز تشخیص اختلال طیف اوتیسم بیان کرد: در بحث توانبخشی بیمه ‌های پایه خدمات توانبخشی را به طور صددرصد تحت پوشش قرار نمیدهند و با توجه این که هزینه توانبخشی بسیار گران است ، خانواده های اقشار کم درآمد عمدتا" توان پرداخت برای خدمات توانبخشی را ندارند لذا زمانی این خدمات موثر است که تداوم داشته باشند و گذراندن یک دوره کوتاه توانبخشی به طور قطع اثر بخش نخواهد بود .
وی افزود: بچه های اوتیسم باید خدمات توانبخشی ،آموزشی و گاه خدمات درمانی و دارویی مستمرو به صورت یک پکیج کامل درمانی دریافت کنندولی به این دلیل که خدمات توانبخشی بسیار پر هزینه است بسیاری از کودکان اوتیسم از خدمات توانبخشی محروم می مانند.

خوش اخلاق با اشاره به این که اوتیسم جز بیماریهای خاص قرارگرفته بیان کرد: بچه های اوتیسم در استان هیچ گونه خدمات خاصی دریافت نمی کنند، در طول این سه سال هیچ گونه خدماتی در قالب بیماریهای خاص ارایه نشده و همه مشاوره ها محدود به برنامه های رادیو و تلویزیون و اخبار بوده است.

رییس هیات مدیره انجمن اوتیسم خوزستان با اشاره به این که فعالیت این انجمن دراستان از سال ۸۷ و با هدف معرفی اختلال طیف اوتیسم آغاز شده، بیان کرد: به این دلیل که جامعه ،مسوولین و مردم با این اختلال ناآشنا هستندلذابیشترین تلاش برای اطلاع رسانی در این زمینه بوده است . این انجمن یک سازمان مردم نهاد است که از طرف افراد حقیقی مورد حمایت قرار گرفته و افراد بسیار محدودی به انجمن کمک می کنند تا انجمن بتواند فعالیت‌هایی داشته باشد.
وی ادامه داد: فعالیتهای انجمن در زمینه ارایه خدمات توانبخشی شامل گفتاردرمانی،کار درمانی،بازی درمانی و خدمات آموزشی و مشاوره  است که این خدمات در دفترانجمن اهواز و به کسانی که مراجعه می کنند ارایه می شود .
خوش اخلاق با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اطلاع رسانی اختلال اوتیسم بیان کرد: پیگیری حقوق کودکان اوتیسم درسطح استان وکشور،همچنین درمورد تشکیل شبکه ملی اوتیسم نیز انجمن یکی از موسسان شبکه ملی اوتیسم بوده است که تلاش کرده  این اختلال در سطح کشور شناخته شود و مسایل و مشکلات را به شکل ملی پیگیری و حل کنیم .

وی افزود: خدمات ارایه شده تا بهمن ماه سال ۹۸ پنج هزارو ۳۰۰ جلسه شامل خدمات توانبخشی آموزشی و مشاوره بوده کهبا همه محدودیت‌ها و مشکلات موجود برای انجمن آمار بسیار قابل قبولی است .

خوش اخلاق با بیان این که بیشترین و مهم ترین اولویت برای بچه های اوتیسم خدمات آموزشی و توانبخشی است گفت: از لحاظ علمی نیز ثابت شده که ضروری ترین  خدمات که بچه های اوتیسم به آن نیاز دارند خدمات آموزشی و توانبخشی است و مانیز تمرکز را براین امر قرار دادیم که با حضور و نظارت خانواده ها این خدمات دردفتر انجمن ارایه می شود. وی ادامه داد: اختلال طیف اوتیسم اختلالی است که با نقص در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای تکراری مشخص و با نقایص اجتماعی و شناختی همراه است و مشکلات گوناگونی رو درکارکردهای اجتماعی افراد اوتیسم به وجود می‌آورد.
رییس هیات مدیره انجمن اوتیسم خوزستان با اشاره به  این که این اختلال تنها فرد دارای اوتیسم را گرفتار نمی‌کند بیان کرد: این اختلال گرفتاریهای خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد و والدین دارای کودک اوتیسم هم مشکلات فرزند را تحمل کنند و هم با چالش ها و رنج های دیگری که در جامعه با آن درگیر هستند دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود:علت اوتیسم به طور دقیق هنوز مشخص نشده و به همین خاطر به آن اختلال می گوییم و درمان دارویی ندارد، لذا داروهایی که افراد دارای اوتیسم مصرف می کنند برای موضوع دیگری غیر از اختلال اوتیسم مانند تشنج و مشکلات پزشکی است .

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار